כתבות מגזין

תופעה בתנופה: הקומיקס היהודי פורח

בשנים האחרונות ההתעניינות בספרות הקומיקס במגזר החרדי-דתי רק הולכת וגדלה. מה כל כך מושך בקומיקס, ואיך מעבירים דרכו מסרים יהודיים? ראיון עם ציפורה אקשטיין ואליהו שלום, שני מו"לים של עיתוני קומיקס מוצלחים

אא

מאז ומעולם ביקשה העיתונות הכתובה לשדר לקורא מסר מסוים, מילולי או גראפי, באמצעות התוכן שהיא מעבירה. הקומיקס, סדרת ציורים היוצרת רצף אירועים כלשהו, הינו תחום עשיר ביותר, מכיל אלפי סגנונות ופורח מאוד בעולם היהודי-חרדי בשנים האחרונות. מפאת תכנים לא ראויים כמו אלימות או חוסר צניעות מספקת, נמנע הציבור החרדי ברובו מצפייה בטלוויזיה וסרטים. כאן נכנס תפקיד הקומיקס לפעולה ויוצר תחליף משובח לצורך של הילד החרדי לחוות באופן ויזואלי את השורות שהוא קורא. עצם האחיזה במשהו מוחשי עוזר לילדים לפתח את דמיונם ולהעמיק עניין בעלילה.

ציפורה אקשטיין, 38, נשואה ואם לחמישה, המו"ל והבעלים של עיתון הקומיקס הדתי "מרשמלו", מספרת כי הגיעה לתחום בזכות ילדיה. היא החלה את דרכה כמורה ב'בית יעקב' בירושלים, לאחר שסיימה תואר ראשון במסלול הוראה ומחשבים וכיהנה בתפקידה זה כעשר שנים. ביקור אקראי עם ילדיה בספרייה הניב את הרעיון פורץ הדרך לעיתון הקומיקס. "הסתקרנתי מה ילדים אוהבים לקרוא וראיתי מודעה על ספר קומיקס, כנראה משהו מאוד מיוחד שהורים וילדים חיכו לו זמן רב, שאמור להגיע בזמן הקרוב לספרייה. כאמא, חשוב לי מאוד לספק לילדיי חומר קריאה שמצד אחד יהיה מעניין ומצד שני יעביר מסר חינוכי כלשהו והספר הזה שפורסם בספרייה איכשהו צד את עיניי. כתבתי את שמו ולאחר מכן הלכתי לקנות אותו בחנות ספרים. הוא היה קצת יקר, אך הילדים שלי מאוד התלהבו".

כשראתה ציפורה את זיק השמחה שהבליח בעיני ילדיה, היה זה הרגע בו החליטה לייסד עיתון קומיקס משלה. כמורה, רעיונות חינוכיים היו לה למכביר וכעת כל שנותר היה להתחיל בחיפוש אחר מאיירות ועורכות לשוניות, אולם הדרך לא הייתה קלה.

"חיפשתי צוות מקצועי שיבין מה אני רוצה מצד אחד, ומצד שני ישתלב בסגנון שלי, שיסכים לעשות את מה שאני מבקשת. זה היה קשה. הציירים שעבדנו איתם בגיליון הראשון עבדו בשיטת 'אני הצייר ואני יודע מה יפה ומה מוכר' ולי היה מאוד קשה לקבל את זה. רציתי להוציא את הרעיונות שלי מהכוח אל הפועל בצורה הכי מדויקת ולכן, מהגיליון השני והלאה, שכרתי ארט דירקטור בשם אברהם זמורה, בעל שם בתחומו, שעשה בשבילי את כל העבודה וגייס את האנשים המקצועיים ביותר, שעובדים בחברות הנחשבות בחו"ל. כיום יוצא המגזין 'מרשמלו' כל שלושה חודשים, אך המטרה היא להגיע לכל ילד וילד בישראל, ולהוציא אותו כל חודש. "המגזין נמכר במחיר סמלי משום שהרעיון הוא לתת לילדים משהו זול ואיכותי, שמצד אחד ההורים לא צריכים להשקיע בו הרבה כסף ומצד שני הילד לומד ומעשיר ידיעותיו הודות למסרים החינוכיים שמוטמעים בסיפורים". לדברי ציפורה, התגובות עד כה חמות ותומכות הן מצד ההורים והן מצד הילדים.

איך מתאימים את הקומיקס לציבור הדתי?

"הצורך שהמגזין יתאים גם לציבור החרדי וגם לציבור הדתי ואולי אפילו החילוני, מעמיד אותנו לא פעם בדילמות קשות כמו אילו דמויות נכנסות או לא נכנסות לסיפורים. הייתה לנו גם שאלה איך לצייר פנים של צדיקים שמעולם לא ראינו כמו ר' שמעון בר יוחאי ורש"י. לבסוף, לאחר התייעצות עם דעת תורה הוחלט לצייר רק את הצדודית שלהם ולא ממש פנים. כמו כן, מלבד דמותה של ה'אידישע מאמע' אין דמויות של בנות במגזין שלנו. אלו דברים שכל הזמן צריך לחשוב עליהם וזה ממש כמו ללכת בין הטיפות, לדאוג כל הזמן שהכל יהיה על טהרת הקודש".

מה החזון?

"שכמה שיותר ילדים ייחשפו למגזין שלנו, ייהנו, יחכימו ואף יתמכרו אליו. אין סיבה שלא. זה יפה וצבעוני, זה מעניין וזה מה שילדים אוהבים".

גם אליהו שלום, עורך המגזין 'קומיקס' לילדים, שהתחיל ממכירת ספרי קודש ועבר למכירת ספרי קריאה לילדים הגיע אל עולם הקומיקס בדרך דומה. "גיליתי את האהבה של הילדים לקומיקס והחלטתי להוציא עיתון לילדים שייצא פעמיים בחודש ולא כל שבוע כפי שהילדים היו רוצים.

ילדים חרדים לומדים עד מאוחר ורואים רק טקסט מולם. אין להם סרטים ואינטרנט ולכן העולם הוויזואלי חסר להם, אז זה לדעתי הפתרון הכי מוצלח שיש. ריבוי התמונות שהקומיקס מספק והבעות הפנים של הדמויות, שלא לדבר על קומיקס תלת ממדי שמקנה חוויה אפילו קצת יותר מוחשית, כל זה יוצר רצף וויזואלי שמזכיר במקצת צפייה בסרט - ילדים קוראים את זה מהר ונהנים מאוד".

אליהו מדגיש כי התגובות רבות וטובות. הורים רבים מספרים כי המגזין משמש בעבורם כלי חינוכי ליצירת שיתוף פעולה ולהשגת משמעת אצל הילדים. "היה אפילו מקרה של סבתא אחת שעשתה מנוי למגזין", מספר אליהו, "כי רצתה להבטיח ביקורים סדירים של הנכדים אצלה".

המגזין מחולק למדורים בנושאים שונים: פרשת השבוע, משל ונמשל, הומור ועוד.

באשר להטמעת מסרים חינוכיים אצל הילד, טוען אליהו, כי הקומיקס הוא כלי נהדר שניתן להעביר באמצעותו מסרים חינוכיים רבים בצורה משעשעת וכיפית שתיזכר לאורך זמן אצל הילד. כיום המגזין יוצא לאור פעמיים בחודש...

אילו כישורים נדרשים כדי להיות חלק מצוות יוצרי 'קומיקס'?

"יצירתיות, בעיקר. צריך לדעת לגוון את נושאי הסיפורים ולכתוב באופן כזה שיהיה מעניין וגם הציורים צריכים להיות מדויקים ויפים. דבר נוסף, מאחר שמדובר במגזין חרדי, מועסקים אצלנו אנשים יראי שמים בלבד".

סיפור שמייחד את המגזין שלכם?

"'שלושה אחים ושלוש מצוות', זהו עיבוד לקומיקס שיצא לפני 160 שנה, תורגם לאידיש ונלקח מהספרייה הלאומית בירושלים. מדובר בסיפור שהתרחש בצפון אפריקה לפני 1000 שנה. בטרם מותו של האב, כל אח קיבל ממנו צוואה שנדרש לעמוד בה בכל מחיר, גם במחיר של קיפוח חייו. הסיפור מתחיל בתלאות של אח אחד, נתנאל, שקיבל את מצוות נטילת ידיים והגיע עד סף מוות בשביל לקיים את המצווה הזו".

תגיות:ספרותספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה