ונשמרתם לנפשותיכם: טיפים למניעת הידרדרות ברכב

מותם הטראגי של בני משפחת אטיאס ז"ל הכה רבים מאיתנו בתדהמה, ובמקביל העלה את התהייה: כיצד יש לפעול במצבים דומים, כאשר בלמי הרכב אינם מגיבים? קבלו מקבץ טיפים, בתקווה שאף אחד לא יגיע למצב דומה

אא

מדינה שלמה התאבלה עם מותם הטראגי של בני משפחת אטיאס, זכרונם לברכה, מהיישוב בר יוחאי שבצפון. לצד השאלות האמוניות שעלו (ותשובה מפורטת עליהם תוכלו למצוא בהרצאתו של הרב זמיר כהן, "למה לאנשים טובים קורים דברים רעים", באתר הידברות) נשאלו גם שאלות בנוגע לבטיחות הרכב ולאופן הפעולה הנדרש במצבים כגון אלה.

ראשית כל, יש לדעת שהליקויים שהתגלו במערכת הבלמים ברכב אינם מהסוג המתגלה במבחני הרישוי, אלא רק בטיפולי התחזוקה השוטפים של הרכב, זאת מאחר שבמהלך הטסט בודקים הבוחנים את טיב הבלימה, ולא את עובי הרפידות והדיסקים של הרכב. גם רפידות שחוקות, אפילו בעובי של 2 מ"מ, עושות את העבודה ולא ניתן לדעת שהן שחוקות. לעומת זאת, בטיפולי 10 אלף מפרקים המכונאים את הגלגלים, וכך ניתן לבחון באופן בלתי אמצעי את תקינות הבלמים.

אם כבר נקלעתם למצב שבו הבלמים אינם עובדים כיאות, זכרו את הכללים הבאים:

1. ראשית כל, הדליקו את אורות ההבהוב, על מנת שהנהגים הנוספים באזור יידעו שאתם במצוקה, ינהגו בהתאם וישמרו על מרחק משמעותי מכם.

2. כדי להאט את מהירות הרכב ניתן להיעזר בתיבת ההילוכים של הרכב. ניתן לעשות זאת בכל סוגי המכוניות ובכל סוגי תיבות ההילוכים, כולל ידניות, אוטומטיות, טיפטרוניק ועוד. כך ניתן להשתמש בבלימת המנוע כדי להאט את הרכב, ולהוריד את ההילוכים בשלבים, באופן ידני. כך אפשר להוריד מהילוך רביעי להילוך שלישי, שני, ראשון - ואז גם בלמים שחוקים, או אפילו בלם היד, יסייעו לעצירת הרכב באופן מוחלט.

איך עושים זאת בדיוק? בתיבת הילוכים אוטומטית פשוטה ניתן להגביל את מספר ההילוכים או את טווח הפעולה שלהם באמצעות העברת ידית ההילוכים ממצב D למצב L (ברכבים מסוימים הסימון יהיה S או 3). בתיבת הילוכים אוטומטית מסוג טיפטרוניק או רובוטית ניתן לשלוט על ההילוכים באופן ידני באמצעות הזזת הידית לכיוון סימן המינוס (-) וכך להוריד הילוכים בהדרגה. בתיבת הילוכים ידנית יש ללחוץ על הקלאץ´, לשלב להילוך נמוך יותר ולשחרר את הקלאץ´. אחרי שהמנוע מטפס לסיבובי מנוע גבוהים, יש לחזור על פעולת הורדת ההילוך עד שמגיעים להילוך שני או ראשון - ומשם קצרה הדרך לעצירה מוחלטת של הרכב.הורדת ההילוכים תגרום למנוע לשמש כמעצור לכוח האינרציה של הרכב, בעיקר בנסיעה במדרון. פעולה כזו עלולה לגרום לרעש מנוע חזק, אבל בסופו של דבר הוא לא ייפגם, מה גם שבמקרים כאלה של סכנת חיים, כמובן שנזק למנוע לא אמור להוות משקל ופקטור כלשהו.

3. אם מסיבה כלשהי אתם לא מצליחים להוריד את המהירות באמצעות תיבת ההילוכים, השתמשו בגדר ההפרדה שבכביש (אם היא קיימת) כדי להאט את הרכב. מדובר בפעולה מסוכנת ביותר, שאמורה לשמש רק כמוצא אחרון ולאחר שלא נותרו ברירות אחרות. ההתחככות אמורה להאט במידה כזו או אחרת את מהירות הרכב, אם כי צריכים לעשות זאת בזווית לא חדה כמובן, שמא הרכב יעוף בחזרה לנתיב באופן מהיר וחד (כפי שקרה למיניוואן של משפחת אטיאס). צריכים להגיע אל גדר ההפרדה בזווית קהה ככל הניתן, ממש במקביל.

4. ניתן למשוך את ידית בלם היד באיטיות ובעדינות, שן תחת שן, והדבר יתרום להאטת הרכב. במידה ותמשכו את הידית באופן חד, הרכב יהיה עלול לאבד שליטה. לכן המשיכה האיטית תוכל להוביל להורדת המהירות באופן הדרגתי ובטוח.

5. אין לכבות את המנוע ולשחק עם המפתח בסוויץ. העברה של המפתח למצב ההתחלתי בסוויץ (כמו בכיבוי המנוע והרכב לחלוטין) נועלת את ההגה, מה שעלול להחריף את המצב.

גם זגזוג על הכביש יוכל לעזור בהורדה מסוימת של המהירות.

בכל אופן, כדי לא להגיע כלל למצבים כאלה יש לזכור שני דברים עקרוניים: ראשית כל, יש לבצע טיפולי רכב בזמן, ולהקפיד על הבטיחות יותר מכל. שנית, כשנוסעים בתוואי דרך הררי הכולל הרבה פיתולים וירידות, יש להקפיד להאט את הרכב (כולל האוטומטי) באמצעות מערכת ההילוכים. יש להגביל את ההילוך, כך שיאט את כוח האינרציה והתנופה של הרכב, ולא יוביל אתכם למצב שבו תתקשו לשלוט על הרכב ותרבו להשתמש בבלמים. כאשר הגבלת המהירות מתבצעת בעיקר בעזרת תיבת ההילוכים, אין לחץ קבוע על הבלמים, וכך ברגע שתזדקקו להם - הם יהיו יעילים הרבה יותר.

תגיות:רכבבטיחותונשמרתם לנפשותיכם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה