פרשת וארא

תוכחה אוהבת

כשמוכיחים חבר על מעשה שעשה, יש לנהוג בדרך חכמה שתגרום לו לקבל את התוכחה באהבה. כיצד עושים זאת?

אא

פרשתנו פותחת בפסוק: "וַיְדַבֵּר אֱ-לֹקים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה'...". ורש"י מפרש במקום: "דיבר אתו משפט, על שהקשה לדבר ולומר 'למה הרעות לעם הזה'".

וביאור הדבר, שאע"פ שבמקומות רבים נאמר 'וידבר', שהיא לשון קשה, כמו "וידבר הוי"ה אל משה לאמר", אולם שם הלשון הקשה נובעת מעוצמת ההתגלות של הקב"ה למשה, כמו שנאמר בתהלים: "קוֹל ה' בַּכֹּחַ", אבל הדיבור בא בשם הוי"ה, שהוא שם ה' משורש מידת הרחמים, ולכן הלשון יורדת באמירה רכה. וזהו ביאור "וידבר הוי"ה אל משה לאמר -. פתח בדיבור וסיים באמירה ע"י שם הוי"ה.

כידוע, כל שם שיש לקב"ה מדגיש מידה ממידותיו: שם א-לוקים – בעל כל הכוחות (אל – כח וחוזק. אלקים – לשון רבים – כל הכוחות), וכח מייצג את מידת הדין.

שם הוי"ה - פירושו: היה, הווה ויהיה, מהווה את כל הנמצא (וממילא אדון הכל, כקריאתו). ולכן שורשו מן החסד; שם 'א-ל' – מפעיל כח לתת חסד לפנים משורת הדין. ולכן חסד; שם י'ה – עוצר את שפע החסד (שבסוד שם הוי"ה) לטובת האדם. ולכן מידתו גבורה.

אך יש לזכור שכיוון שכל התגלות הקב"ה הינה לטובתו של האדם, לכן אנו מכריזים: "הוי"ה הוא האלוקים", דהיינו הקב"ה הוא אחד, וממילא הדין והחסד הינם ביטוי שלם אחד לטובתו של האדם, ואנו לעתים רואים רק את מידת הדין, אך זה רק מחמת המגבלה שלנו כבני אדם. באמת המוחלטת גם הדין הוא רחמים.

נחזור לפרשתנו, ונראה כי כאן נאמר הפסוק בלשון אחרת משאר הפסוקים: "וידבר אלקים" - שהוא שם דין. ואח"כ "ויאמר אליו אני ה'" – שהיא לשון רכה. כלומר, לאחר שהוכיח הקב"ה את משה בדיבור קשה, ריכך אליו דיבורו ועבר לתוכחת אהבה בדרך אמירה רכה, ובכך אמר למשה: הלא אני הוי"ה, שגם בדין טמון חסד, ואיך סבור היית שהרעותי לעמי?

ומכאן נלמד יסוד גדול בדרך התוכחה, שגם כאשר קיים הכרח להוכיח אדם או ילד שמעד, ולייסרו במילים קשות על הטעות שעשה - בדרך כלל אין לדבר אליו בלשון קשה ולסיים כך את השיחה, אלא להבהיר את הנדרש הבהרה ומיד לעבור לטון רך ואוהב, שטמון בו המסר: "אמנם הוכחתי אותך קשות על הטעות שעשית, אבל הדבר בא מלב אוהב. אינני שונאך ורק מתוך אהבה דיברתי".

ואם התוכחה באה להסיר את תלונתו של אדם שלא הבין את מטרתנו הטובה באותו עניין, ואפילו הוא מתנהג עקב כך ככפוי טובה, יש להסביר בקצרה את המניע שלנו באותו מעשה, בבחינת "והייתם נקיים מה' ומישראל", שהרי בדברי התוכחה למשה, הוסיף הקב"ה להסבירו כי כל מעשיו לטובה. ויהי רצון שנזכה לדבוק במידותיו של הקב"ה, ולעשות רצונו בלבב שלם. שבת שלום.

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת וארא – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת וארא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה