פרשת וישלח

כסף קטן? אין דבר כזה

מה אנו היינו עושים אילו שכחנו תיק בשווי עשרה שקלים בתחנה המרכזית? בוודאי היינו מפטירים בייאוש: "טוב, שילך כפרה!" וממשיכים הלאה. ומה עושה יעקב אבינו?

אא

הלילה ירד. חשיכה סמיכה עטפה את חצי היקום. משלחת המלאכים מצוידת במתנות לעשיו יצאה לדרכה מלווה בחששות כבדים. כעת, מחנה יעקב מתארגן לשנת לילה קצרה, בלא לדעת מה יביא אתו המחר.

ספק אם הצליחו הללו לחטוף קורטוב שינה, מחרדת המפגש עם הדוד האיום המתקרב לעברם בצעדי ענק כשעמו ארבע מאות חיילים חמושים, והם מתכוונים להרגם.

טרם עלה השחר, וכבר הם מתעוררים וממשיכים במסע הגורלי. הם מגיעים לנהר יבוק, שם מעביר יעקב את כל משפחתו, מלוויו ורכושו.

לאחר שכולם צלחו את המעבר בשלום, נזכר לפתע יעקב בדבר מה, שב לבדו על עקבותיו, וללא היסוס חוצה שוב את הנחל לעברו השני. בחזרתו, שב יעקב ובידיו כמה חפצים פעוטים ששכח מעבר לנחל.

בוא נחשוב, מה אנו היינו עושים, אילו קרה ושכחנו תיק בשווי עשרה שקלים בתחנה המרכזית? בוודאי היינו מפטירים בייאוש "טוב, שילך כפרה!" וממשיכים הלאה. הלא כן?!

אך יעקב, משום מה, חוצה שוב את הנהר בשעה צוננת של לפנות בוקר, כאשר הוא בדרכו לברוח מאחיו המאיים להורגו, וכל זאת עבור מה? עבור פכים קטנים.

מוזר לכאורה, וכי יעקב אבינו תאב רכוש הוא? הרי כעת הוא נמצא בזמן גורלי לו ולמשפחתו, ואותם פכים קטנים הם בעייתו האחרונה?

בילקוט שמעוני (פרשה ל"ב סימן קל"ב) הסבירו: "מכאן לצדיקים שחביב עליהם ממונם יותר מגופם, וכל כך למה? לפי שאין פושטין ידיהם בגזל". ובכל זאת עדיין אין זה מספק אותנו. מהי החיבה היתרה כל כך לממון כה מועט, עד שאפילו חביב הוא עליהם יותר מגופם?

ברם, אצל הצדיקים הממון אינו נאמד בכמותו, אלא בערך ובברכה שה' השפיע בו. ואם כן, מה ההבדל בין פכים קטנים לכסף וזהב, הרי פכים קטנים, כשמצויה בהם ברכת ה', יכולים לעלות בשווים יותר מאלף אלפי דינרי זהב!

הלא תראו מעשים שבכל יום, שאדם משקיע סכום קטן במפעל הפיס, ומרוויח לעתים מיליונים! או שרוכש מניה בסכום מועט והיא מנפיקה לו רווחים נאים...

כמו כן, ישנם אנשים בעלי משכורת מצומקת, שהקב"ה משפיע ברכה בכספם, ובסוף החודש נותרים להם חסכונות לרוב. ומנגד, יש עשירים כקרח בעלי משכורת מנופחת, שלמעשה, בסוף החודש לא נותר ממשכורתם מאומה, מחמת שאין להם ברכה, וכל כספם וזהבם יורד לטמיון לידי רופאים ועורכי דין. 

זו גם הסיבה שהחשיבו חז"ל כסף קטן, וקבעו כי "דין פרוטה כדין מאה" (סנהדרין ח' ע"א).

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת וישלח – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת וישלח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה