חודש אלול 2023

השער שלעולם אינו ננעל

גדולה תשובה שמגעת עד כיסא הכבוד! עד כיסא הכבוד? כן, עד המקום הגבוה ביותר

  • כ"א שבט התשע"ד
אא

כדי להבין את המושגים הללו, עלינו ללמוד מדרש מופלא ומרגש. המלך מנשה (ממלכי יהודה בסוף תקופת הבית הראשון), נפל בשבי ביד חיילי מלך אשור. הם הביאוהו לארצם וגזרו את דינו למות. נתנו אותו בתוך דוד של נחושת בעל תחתית כפולה, והחלו להסיק תחתיו את האש.

כיוון שראה את מצבו הנואש, התחיל להתפלל אל כל האלילים והפסילים שהכיר. לא הייתה עבודה זרה שלא פנה אליה לעזרה, וכמובן, אין קול וקשב והאש ממשיכה לבעור. נזכר משה שאביו (המלך חזקיהו) לימד אותו בילדותו את הפסוק ''בצר לך ומצאוך...ושבת עד ה' אלוקיך ושמעת בקולו'' (דברים ד', ל' ). אני קורא ומתפלל אל ה'.

אם הוא יענה לי ויציל אותי, מה טוב. אם לא, הוא וכל שאר האלילים שווים- אין בהם ממש. והיו מלאכי השרת סותמין את חלונות הרקיע שלא תתקבל תפילתו לפני הקב''ה, ואומרין לפניו: רבש''ע, אדם שהעמיד פסל בבית המקדש, כלום יש לו תשובה? ענה להם הקב''ה: אם איני מקבלו בתשובה, זוהי נעילת דלת בפני כל בעלי התשובה. מה עשה הקב''ה? חתר לו חתירה תחת כסא הכבוד שלו, ושמע את תחינתו והצילו. (מדרש).

דומה ואין פסגה למעלה ממדרש זה. הבה ננתח את הדברים

מנשה היה מלך שהרשיע הן בין אדם למקום והן בין אדם לחברו יותר מכל המלכים שלפניו. הפסוקים מתארים את מעשיו (מלכים ב' פרק כ''א): הוא החזיר את כל העבודה זרה שפסקה בימי המלך הצדיק חזקיהו, בנה במות ומזבחות לאלילים, העביר את בניו באש לעבודת המולך, והעמיד את פסל האשרה בבית המקדש! וגם דם נקי שפך מנשה הרבה מאוד עד אשר מילא את ירושלים פה לפה, מלבד חטאתו אשר החטיא את יהודה לעשות הרע בעיני ה'. א''כ, בפנינו האדם הראוי מכל אדם אחר לעונש והקשה ביותר.

עבודה זרה ושפיכות דמים, הרי הן מהעברות החמורות ביותר. כמלך השתמש בכוחו וסמכותו להחטיא את העם ולהטותו מדרך ה'. והנה, כאשר כל זה ''בחשבונו'' הוא מקבל את עונשו, נופל בשבי אשור ומתחילה פרשת העונש- והרי מובן ומוכרח עונש לאדם בעל עבר כזה.

והנה, משחש את הדוד בוער תחתיו, החליט לפנות גם אל הקב''ה אחרי שפנה אל כל יתר הפסלים. מה פשוט יותר ונכון יותר, מלומר לו: חבר, איחרת את הרכבת! זה היה טוב לפני כל ההיסטוריה שלך – עכשיו כבר מאוחר. וכך אכן אמרו המלאכים: רבש''ע, לאדם כזה במצב כזה אתה שומע? הלא יש לנו כללים ברוחניות, ואחד מהם הוא מי ''שמחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לחזור בתשובה''.

האם יש מחטיא גדול יותר ממי שמעמיד פסל בתוך בית המקדש?! שאלתם, של המלאכים, אכן שאלה קשה ונוקבת. תשובת הקב''ה היא, כי אם השער ינעל, והאדם הרוצה לשוב בתשובה אמתית וכנה ימצא דלת נעולה, הרי שכל אחד יחשוש שגם בפניו נעולה הדלת, וניצור מצב שבאמת לא יהי' לאדם כח ומוטיבציה לשוב, שהרי יצרו תמיד יאמר לו: חביבי, מאוחר, השער כבר נעול. אך כיוון שטענת מלאכי השרת היא אמת, עושה הבורא דבר שרק הוא יכול לעשות, ומשנה את כל ''כללי המשחק''.

התשובה תגיע לא בדרך המקובלת, שם היא תיעצר ע''י המלאכים שימנעו מתפילתו להתקבל, אלא בדרך מיוחדת – חתירה תחת כסא הכבוד- בסתר, במהלך שרק הבורא יכול. הוא יקבל את תפילתו ותשובתו, שהרי הגיע מנשה למצב של ''וידע מנשה כי ה' הוא האלוקים''. ''וכהצר לו חילה את פני ה' אלוקיו, ויכנע מאוד מלפני אלוקי אבותיו, ויתפלל אליו, ויעתר לו וישמע תחינתו וישיבהו ירושלים למלכותו. וידע מנשה כי ה' הוא האלוקים'' (דברי הימים ב' פרק ל''ב פסוקים י''ב- י''ג).

הרינו למדים, כי אין מצב שבו אדם מורחק לחלוטין מבוראו. בוודאי שחטאים גורמים לאדם להתרחק, והדרך חזרה ארוכה וקשה יותר, אך תמיד תימצא הדרך אם אך האדם מצידו יגיע להכרה אמיתית וכנה כי שגה וטעה בדרכיו, וישוב אל ה' בכל ליבו אין מעצור לפניו, וגם אם בדרך המקובלת והשגרתית לא תהיה לו כניסה, תמצא דרך צדדית ועוקפת, בה יוכל להיכנס ויתקבל לפני בוראו, שכן כאשר יגיע, ימצא את השער פתוח ואת יד הבורא המושטת אליו לקבלו, להסיר ערלת ליבו ולהערות עליו רוח טהרה ממרומים שתפקח עיניו ויראה, ותעיר לבבו וירגיש כי ה' הוא האלוקים. וכבר היו במהלך ההיסטוריה הארוכה של עמנו כאלו אשר רחקו והרחיקו, ומששבו בכל ליבם, מצאו להפתעתם את השער פתוח לרווחה ואת היד פשוטה לקבלם, ובאו בו בכל ליבם.

תגיות:שפיכות דמיםעבודה זרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה