חרדים

תורה לצד גיאומטריה

תלמידים חרדים יודעים לפתור בעיות בגיאומטריה ובמתמטיקה טוב יותר מחילונים - כך מגלה מחקר חדש

אא

חוקרים בדקו את יכולתם של 240 תלמידים לפתור בעיות בגיאומטריה ומתמטיקה. 120 חילונים, 120 חרדים. בקרב החרדים שלומדים מספר שיעורים זעום במקצועות אלה, היה אחוז התשובות הנכונות גבוה בהרבה מאשר בקרב התלמידים החילונים.

האם שיטת הלימוד החרדית עדיפה על שיטת הלימוד החילונית? האם הלמידה בבית הספר משפיעה על יכולת התלמידים בפתרון בעיות? שאלה זו הטרידה מספר חוקרים בעלי שם, שהחליטו לבדוק את הסוגיה על-ידי חקירת התמודדותם של תלמידים משני מגזרי חינוך, החרדי והחילוני, עם מיסקונספציה (הבנה שגויה) גיאומטרית הנוגעת ליחס בין מושגי ההיקף והשטח.

החוקרים בחנו 240 תלמידים שנחלקו באופן שווה בין בתי ספר חילוניים ומוסדות חרדיים, בגילאים 12 עד 14, ו- 16 עד 18, וזכו לשיתוף פעולה נדיר מצד ראשי ישיבות ותלמידי ישיבות שאיפשרו לבחון מקרוב את שיטות הלימוד הנהוגות בישיבות הקטנות והגבוהות. התלמידים החילונים לומדים גיאומטריה כחלק מלימודי המתמטיקה והמדעים כל שנות לימודיהם.

בבתי הספר הממלכתיים, ניתן משקל רב ללימודי הטבע והמדעים. במהלך 12 שנות לימודם מוקדשות כ1500- שעות ללימודי המתמטיקה והגיאומטריה. אף כי התלמידים החילונים גילו ידע פורמלי מקיף יותר מזה של החרדים בהכרת נוסחאות. למרות זאת, התלמידים החרדיים בקבוצת הגיל 12 עד 14 עלו בהישגיהם, ובצורה בולטת, על החילונים בפתרון הבעיות בגיאומטריות שהוצגו להם.

בקרב הבוגרים יותר, בגילאים 16 עד 18, נרשם שיויון ברמת הידע בין התלמידים בשני המגזרים. רק בקרב התלמידים החילונים שלמדו לבגרות במתמטיקה בהיקף של חמש יחידות, היה שיעור התשובות הנכונות גדול יותר מאשר התלמידים החרדים.

החוקרים גם פיתחו שתי שיטות אימון, אימון מוחשי ואימון לוגי, במטרה לסייע לנחקרים להתגבר על המיסקונספציה. בניגוד לציפייה של החוקרים כי התלמידים החילונים ינצלו את הידע הפורמלי שלהם ויפיקו יותר מן האימונים מאשר החרדים, שתי הקבוצות התקדמו במידה דומה. וכפי שכותבים זאת החוקרים במסקנות המחקר: ''בהתאם להנחות המוקדמות, תלמידי בתי הספר הממלכתיים, הן הצעירים והן הבוגרים, הראו יתרון על פני החרדים ברמת הידע הפורמלי בגיאומטריה, שהתבטא בהכרת נוסחאות לחישוב היקף ושטח של צורות גיאומטריות שונות. אולם ידע זה לא סייע לחילונים, בהשוואה לחרדים, להתמודד עם בעיות החשיבה שהתייחסו למיסקונספציה. כאן, החרדים הצעירים הראו יתרון על פני חילונים בני גילם''.

תלמידי הישיבה התבקשו להשיב על השאלה: ''האם לשטחים שווים יש היקפים שווה?''

''לבתי הספר הממלכתיים יש מה ללמוד מבתי הספר החרדיים'' מסכמים החוקרים, החילוניים אגב. הממצאים שעלו מן המחקר הפתיעו אותם. איך יתכן שדווקא החרדים ידעו יותר?

האם לימוד התורה יכול להביא את לומדיו לרמה הבנתית גדולה יותר בפתרון בעיות בגיאומטריה, מאשר לימוד גיאומטריה לצורך מעבר בחינות הבגרות? איך יתכן שתלמידים בישיבות קטנות ובישיבות גבוהות הלומדים תורה טובים יותר בפתרון בעיות מאשר תלמידים בבתי הספר הממלכתיים?

מסקנות המחקר, שהשווה בין שיטת החינוך החרדית לזו החילונית, פורסמו במאמר בכתב העת ''מגמות''. החוקרים הם פרופ' איריס לוין מבית הספר לחינוך באוניברסיטת ת''א, ד''ר יורם דמבו ממשרד החינוך ופרופ' רוברט סיגלר, פסיכולוג התפתחותי וחינוכי מאוניברסיטת קרנגי טון בפיטסבורג פנסלבניה מהמומחים הגדולים בעולם בתחום של התפתחות קוגנטיבית (הבנתית).

שלשת החוקרים, החליטו לערוך את המחקר הזה, הראשון מסוגו בארץ, לפני ארבע שנים בעקבות הניסיון לבחון את נושא המיסקונספציה - טעויות השגורות בפתרון בעיות המשותפות לאנשים רבים, למרות הלמידה בבתי הספר.

פרופ' איריס לוין: ''משנוכחנו לדעת כי הלימודים בבתי הספר אינם עוזרים לתלמידים להתגבר על אותו הקושי בפתרון בעיות, שאלנו את עצמנו מה יקרה אם נשווה בין הישגיהם של תלמידים שלומדים תחום מסויים, במקרה זה גיאומטריה, ובין תלמידים שאינם לומדים את אותו תחום. כך החלטנו על עריכת המחקר''.

תגיות:חרדיםחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה