נפלאות הבריאה

פלאי העין האנושית

חשב התוכן (=הבורא) והמציא במחשבתו מכונה אשר באמצעות האור יגיבו כל הנמצאים על פני האדמה על המכונה ההיא, איש איש בגוון מיוחד. וישם בפני האדם שתי מכונות, אחת מימין ואחת משמאל, ואנו רגילים לקרוא למכונה "עין", עין ימנית ועין שמאלית. כמה מן החכמה יש בעין

אא

''... חשב התוכן (=הבורא) והמציא במחשבתו מכונה אשר באמצעות האורה יגיבו כל הנמצאים על פני האדמה על המכונה ההיא, איש איש בגוון מיוחד. וישם בפני האדם שתי מכונות, אחת מימין ואחת משמאל, ואנו רגילים לקרוא את המכונה ''עין'', עין ימנית ועין שמאלית.

כמה מן החכמה יש בעין. לא תשבע עין לראות ואוזן לשמוע. ודור אחר דור יוסיפו החכמים לדעת והנבונים להבין את אוצרי החכמה הצפונה ביצירת העין, ואת תכליתה לא הגיעו'' (חזון איש קונטרם אמונה ובטחון, פרק א) העין האנושית היא אחד האיברים המורכבים והמתוחכמים ביותר - והיא מעידה על היוצר שעשאה.

כדי לשמוע פרטים נוספים אנו משוחחים עם אחד מגדולי המומחים בישראל, הפרופ' פנחס נמט, מנהל מחלקת עיניים בביה''ח אסף הרופא דברי החזון איש המובאים בכותרת מאמר זה, נכתבו בעט אומן ובכוונה תחילה כדי לזעזע את ההרגל שלנו, את השיגרה האוכלת בנו מול המכונות המופלאות הקרויות בפינו ''עיניים'' ואשר הבורא יתברך שתל אותן בראשנו.

כדי לשמוע פרטים על העיניים, אנו משוחחים עם פרופ' פנחס נמט, מנהל מחלקת עיניים באסף הרופא. פרופ' נמט, רופא דתי הרואה את הרוחניות שמאחורי הדברים, הוא מגדולי המומחים בישראל ברפואת עיניים, והוא היה הראשון שהביא את מכשירי הלייזר לישראל. נעזרנו גם בספרות מקצועית, וכמובן בחוברת המופלאה ''ניצוצות'' 7.

העיניים - המצלמה המשוכללת ביותר בעולם העין למעשה היא חלק מהמוח. היא מחוברת אל המוח ביותר ממליון סיבי עצב, המאפשרים לנו את חווית הראיה המדהימה - ראיה בצבעים, ראית יום וראית לילה, ראיה היקפית וראיה מרכזית וראיה תלת מימדית ועוד.

אנו מהלכים ברחובה של עיר, או מעלעלים בדפי הגמרא, ואין אנו מסוגלים לעכל עד כמה מורכבות שתי המכונות הקטנות הללו, שני כדורים בקוטר של 2.5 ס''מ בלבד, שהם המצלמות המשוכללות ביותר בעולם. בגב העין ישנם 127 מליון תאים קולטי ראיה. התאים הללו ''מצלמים'' בכל תנאי שטח, וממרחק רב ובצבע, אין צורך להחליף את הפילם, והמידע מועבר ישירות למוח ומעובד בתוך חלקיק השניה.

העין האנושית היא המכשיר היחיד המסוגל לקלוט בו זמנית תנודות קרובות ורחוקות כאחד, קטנות וגדולות בו זמנית. ה''זום'' האוטומטי של העין מופעל ע''י מערכת של שרירים קטנים, יעילים יותר מכל המצלמות המשוכללות ביותר. כאשר נכנס אור לעיננו, כשבעה מיליון חיישני צבע מכוונים אוטומטית במדוייק את ניגוד הצבעים שלנו, ויוצרים את הראיה המפורטת בהתאם לתנאי האור.

כאשר אין די אור לתמונת צבע מדוייקת, החיישנים אינם מתפקדים, ובמקומם ''נדלקים'' 127 מליון חיישני שחור-לבן. ליקוי זעיר בחלק ''חיישנים'' הללו משבש את תוכן הראייה והופך את האדם לעיוור צבעים. באותה שניה בדיוק, ''מחשב'' משוכלל יותר מהפנטיום המתקדם ביותר, הממוקם בעצב הראיה שלנו, מקבל איתותים מ127- מליון החיישנים הללו, ''מצפין'' אותם מחדש ומעביר אותם דרך מאות אלפי נימי עצב המובילים אל המוח, במהירות של כמיליארד אמפולסים לשניה!

באותו זמן בדיוק, מפקח האישון ומווסת את כמות האור בתוך העין, בחדות מקסימלית, כדי שהתמונה שתתקבל תהיה מדוייקת ככל האפשר. ''האישון הוא צמצם - הוא מתכווץ באור חזק ובאור הלש הוא מתרחב, והוא מסנן את האור לפי מידה - בלעדיו היינו מסנוורים.

זה שיא השיכלול שקיים כיום במצלמות המשוככלות ביותר'' - אומר פרופ' נמט. רופאי העיניים שמכירים מיגוון של שיבושים אפשריים בפעולת העין, עומדים משתאים למול פעולתה המתוחכמת של העין, שהיא בבחינת נס גלוי. מנהל מחלקת עיניים באסף הרופא. פרופ' פנחס נמט בטיפול לייזר להורדת קוצר ראיה. העפעפיים, הריסים, ושק הדמעות התמונה לא תהיה שלמה מבלי להזכיר כאן מנגנונים מכניים נוספים המתלווים לעין.

כך למשל העפעפיים שנראים מבחוץ כמו עור, ומבפנים מלאים בריר וחומרים אחרים כדי ''ללטף'' את העין ולרפדה כבתוך קופסא רכה, העפעפיים נסגרות ונפתחות מיליארדי פעמים בחיים ללא שחיקה וללא בלאי. בנוסף, בכל עפעף צומחים ''ריסים'' - נדי להגן על העיניים מגרגרי אבק ומזיעה, בנוסף, מצויידות עינינו גם ב''תחנת סיכה'' זעירה בדמות שק הדמעות, שמספק לעין את הלחות הנדרשת לפי הצורך.

הדמעה מאפשרת לגלגל העין תנועה חופשית וחלקה ללא שום חיכוך, וכמו כן מסלקת את גרגרי האבק ושאר עצמים זרים החודרים לעין. שכבת הלחות הנוצרת על קרנית העין מאפשרת גם ראיה טובה יותר, מגינה על העין ומונעת זיהומים.

מערכת הדמעות מורכבת מבלוטות ליצור הדמעות ולהפרשתן, והפרשת הדמעות גדלה במקרה של גירוי - כדי לנקות את השטח ולשמור מפני זיהומים. במהלך שנת הלילה מנקה העין את עצמה וכל הלכלוך והזיהום מצטבר בפינת העין - אותה אנו שוטפים בקלות מדי בוקר.

מה רבו מעשיך ה', כולם בחכמה עשית! מבנה העין מתאים לתרבות האנושית, כל היצורים בבריאה נבראו בצורה מושלמת למלא את תפקידם וייעודם. לכל בעל חיים יש את הגוף המתאים לפעולותיו, וכמובן גם האדם. וכפי שבמאקרו, גוף האדם מתאים לתיפקודיו הייחודיים השונים, כך גם במיקרו – העין האנושית שונה מעיני בעלי החיים, והיא מותאמת במיוחד לפעילות השכלית הנדרשת מהאדם.

העיניים שלנו לא נועדו רק כדי למצוא אוכל או כדי להיזהר מטורפים, אלא בפירוש כדי לעיין בצורות מורכבות ובטקסטים ארוכים ומורכבים. ''עין האדם בנויה בצורה שהוא יכול להתמודד עם זיהוי מוחלט של פנים וחפצים, וקריאת טקסטים ארוכים ומורכבים - ולמעשה היא חלק מהמוח האנושי שנועד אף הוא להתעמקות שכלית'' – אומר פרופ' נמט.

העין מתאימה להעביר מסרים למוח האדם, שהוא כמובן מורכב יותר וחכם יותר מכל בעלי החיים. ללא ספק, בעוד שהמוח של בעלי החיים מתאים כרי לסייע להם לשמיר על חייהם, המוח האנושי מפותח מאות מונים ונועד להתעמקות שכלית, (והרחיב ע''ז מרן הקהילות יעקב בספר חיי עולם),

מבוך ססגוני של כבלים מצטלבים מחבר 20000 נקודות מיתוג בתוך מרכזת טלפונים טיפוסית, מערכת הסיבים בגלגל העין מסובכת ומורכבת מליוני מונים פרופ' נמט: הקב''ה עשה לנו עיניים מתאימות לרמת המשכל שלנו - אנחנו עושים עבודות מאד מדוייקות, והכל בזכות ''ראית העומק'' שלנו, רוב בעלי החיים רואים הרבה יותר שטחי, גם אם יש להם יכולת לזהות פרטים מסויימים ממרחק גדול, או ראיה הקפית של שדה ראיה רחב יותר.

אצלינו השריר הפעיל ביותר הוא זה שמביא את העיניים לראיה המרכזית - ראיה שדורשת ''מיקוד''. פרופ' נמט מציין כי דברי הגמרא שהעינים קשורות ללב (ע''ז כה ע''ב ''דשורייני דעינא באובנתא דלבא תלו'') - ידועים כיום לכל הרופאים. אדם הסובל מדופק מהיר מאד אפשר ללחוץ על העיניים שלו ובכך להאט את הדופק שלו יש קשר פיזיולוגי בין העיניים ללב.

פרופ' נמט מציין כי כיום יודעים כל הרופאים על כושר הריפוי המופלא של העין, ''הקרנית והרשתית הן רגישות מאד - והיום הטכניקה היא לדעת איך לתת לעין להתרפא לבד'', הוא אומר. ''בכל הטיפולים אנחנו משתדלים להתערב כמה שפחות בתיפקוד העין, ורק לסייע לה להשתחרר ולתפקד בעצמה''.

גם דברי חז''ל כי פסיעה גסה נוטלת חלק ממאור עיניו של אדם, מאשרים היום הרופאים, אם כי מדובר בדרך כלל באדם שמתיש אה עצמו בצורה קיצונית. קוצר הראיה המצוי כיום הוא אחד החידות המעסיקות את הרופאים והמומחים, פרופ' נמט דוחה את ההשערה שהמאמץ של הקריאה המרובה מתוך הטפרים הוא הגורם לכך. ''לפני מאה שנה אבותינו היו יושבים ולומדים לאור הנר 16 או 18 שעות ביממה - והעיניים נשארו בריאות להלוטין. אין ''שימוש יתר'' בעין - אם העין היא בריאה אפשר להשתמש בה הרבה מאד שעות ללא כל תקלה'' - הוא אומר.

העובדות הן שיש מדינות שבהם יש קוצר ראיה גבוהה למרות קריאה מרובה, ולעומתן יש מדינות הפוכות, כך שהתעלומה בעינה עומדת. ביטוי ידוע הוא שהעיניים הם ראי הנפש. ''עיניך מספרות מה עובר עליך'' - אומר השיר העממי, ופרופ' נמט מאשר:

''האישון מגע לכל מיני תחושות של האדם. הוא מתכווץ ומתרחב, כמו אצל אדם בהול שהאישון שלו מתרחב''. העיניים הם אחד האיברים הרגישים ביותר בגופנו, זו הסיבה, אומר פרופ' נמט, שכשאדם חולה העיניים נעשות אדומות וחלשות יותר. הדברים חופפים לנאמר בגמרא כי ''כלה שעיניה יפות אין כל גופה צריך בדיקה''. ''הראיה היא מתנה גדולה שהאנושות קיבלה - אולי המתנה הגדולה ביותר'' - מסכם פרופ' נמט. 

תגיות:פלאי הבריאהגוף האדם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה