חדשות בעולם

ניסוי מסוכן: כיפה בלב האנטישמיות

נוכח האנטישמיות ההולכת וגואה החליט עיתונאי אירי, תושב העיר המוגדרת כאנטישמית ביותר בעולם, לעשות ניסוי וללכת ברחובה של עיר במשך יום שלם חבוש בכיפה. ואיך הגיבו התושבים?

אא

ליהודי שבדיה כבר נמאס לשתוק: כתגובה לאנטישמיות ההולכת וגואה בארצם בשנה החולפת החליטו תושבי שבדיה, להרים את הכפפה בנושא כנגד שכניהם האנטישמים, וארגנו עצרת ענק בעיר שטוקהולם, כמחאה על המצב המידרדר. בעצרת נכחו יהודים רבים וביניהם גם כאלה שאינם יהודים, אשר הגיעו כדי לתמוך בשכניהם היהודים. בין היתר לעצרת הגיעו חברי הקהילה היהודית, נוצרים אוהבי ישראל ואזרחים שבדים מן השורה שביקשו להזדהות עם חבריהם היהודים ואף נאמו בהפגנה נציגים מהקהילה היהודית ומהפדרציה, בנוסף לאנשי ציבור ממגוון הקשת הפוליטית והחברתית במדינה.

ההפגנה התקיימה בארגון משותף של הפדרציה הציונית בשבדיה, ההסתדרות הציונית העולמית ומרכז התקשורת למאבק באנטישמיות, ואובטחה במעטה אבטחה כבד מחשש לחייהם של המפגינים. בהמשך לעצרת זו, אף אורגנו מספר צעדות של יהודים ושאינם יהודים, שביקשו לתמוך בעצירת גל האנטישמיות. כך למשל, רק לפני מספר חודשים, התקיימה העצרת האחרונה, שכללה כ-1500 משתתפים שחבשו כיפות לראשיהם וביקשה להביע תמיכה בישראל ונגד האנטישמיות.

בתוך שבדיה האנטישמית, מצויה העיר מאלמו, העיר הדרומית ביותר בשבדיה, שהיא גם עיר מתאסלמת, אשר ידועה כעיר האנטישמית ביותר במדינה וברחבי אירופה כולה. כתוצאה מכך למשל, קטנה האוכלוסייה היהודית בעיר מדי שנה בכחמישה אחוזים, בעיקר בשל צעירים שבוחרים להגר ממנה לטובת מקום מגורים בטוח יותר, כמו ישראל ומדינות נוספות. ליהודים אשר בוחרים להמשיך ולהתגורר בה - המצב היה, ועודנו, רגיש לאין שיעור. היהודים מתבקשים, על פי הוראת הקב"ט המקומי של הקהילה היהודית, שלא לעטות כל סממן יהודי שעלול להסגיר את יהדותם מחשש לביטחונם וכן בנייני הקהילה מאובטחים היטב ומבוצרים מאי פעם מחשש לגילויי תקיפה ואלימות.

למרות כל האמור והסיכון שבדבר, הציעה לאחרונה מערכת העיתון "דה לוקל" לאחד מעובדיה, פטריק ריילי, עיתונאי שבדי שאינו נמנה עם הלאום היהודי, לערוך ניסוי חברתי, במהלכו ילך במשך יום שלם כשהוא חבוש כיפה לראשו ולאחר מכן יפרסם את רשמיו מהחוויה. ההצעה עצמה הגיעה ממערכת העיתון  לאחר שתייר יהודי אמריקאי שרצה לבקר בשבדיה והתלבט, נוכח גילויי האנטישמיות הרבים במדינה כלפי היהודים, שלח למערכת העיתון מכתב בנושא. ריילי הסכים, לא לפני שביקש מחבר שיתלווה אליו ויצעד מספר מטרים אחריו, כדי לוודא את בטחונו האישי. לדברי ריילי, התגובות לא איחרו להגיע: "בכמה מקרים אנשים עצרו להסתכל עליי בערבוב של תמיהה ואיום", הוא מתאר את רשמיו. "אישה אחת פרצה בהתקף צחקוקים כאילו אני הדבר המצחיק ביותר שהיא ראתה זה שנים". בשלב מסוים במהלך היום ריילי כבר כמעט שכח שהכיפה על ראשו, עד שקריאות גנאי לעברו מפי אחד התושבים הזכירו לו היטב את הניסוי בו הוא מצוי.

בראיון ל"מעריב" נשאל ריילי על תגובות תושבי מאלמו לכיפה שלראשו. "היו כל מיני תגובות שקיבלתי, אבל בעיר ההרגשה היתה שאני לא רצוי", תיאר ריילי. "הסתובבתי בשכונה שלי ועשיתי את הדברים שאני בדרך כלל עושה ביומיום. אך ברור שהייתי חריג בנוף. אחרי כמה זמן התרגלתי לכך שבוהים בי, אבל עדיין הרגשתי אי נוחות מסוימת. יש אנשים שחשבו שזה מצחיק, כאילו אני לובש תחפושת של ליצן".

ריילי סיפר כי אף ששמע על היחס ליהודים במאלמו, עדיין מצא את עצמו מופתע מן התגובות. "מה שהכי הפתיע אותי זה כמה אומץ צריך כדי שיהודי יוכל להפגין את יהדותו כלפי חוץ. סובבתי הרבה ראשים רק מזה שהלכתי ברחוב. מצד שני, הסוחרים בשוק היו מאוד נחמדים ועשו מאמץ להיות נחמדים מהרגיל. היו גם הרבה צחקוקים דבר שלא ציפיתי שיהיו".

לדידו של ריילי אין ספק כי שוודיה סובלת מאנטישמיות, אך לדעתו לא יותר מהאנטישמיות הקיימת במדינות אחרות. "אני יודע מיהודים שהיגרו לפה ממדינות אחרות שבמקומות כגון צרפת גרוע יותר. ההבדל הוא שפה זה גם נבע מההנהגה: ראש העיר היוצא של מאלמו, אילמר ריפלו, התבטא בצורה מאוד אנטישמית וגרם לתדמית מאוד שלילית לעיר ברחבי העולם - בעיקר בארה"ב. מדובר בעיר מאוד מגוונת מבחינת אתנית - מתגוררים פה מעל אנשים מ-180 מדינות , ולצערי יש אפליה כלפי יהודים, סומלים ואפגנים בחיי היומיום"..

לשאלה כיצד הגיב לקללות שהטיחו לעברו, השיב ריילי: "התגובה שלי היתה לשמור על שקט וללכת בקו ישר. זה קרה לאור יום ברחוב מרכזי בעיר, ולמרות זאת הייתי בהלם מכך שאני לא הרגשתי בטוח. למזלי זה קרה לקראת סוף הניסוי שלי". ליהודים המעדיפים על אף האנטישמיות להסתובב עם כיפה לראשם במאלמו ולא להסתיר את יהדותם, אומר ריילי: "היו מוכנים לכך שיבהו או לאלימות אם אתם מזדהים כיהודים במאלמו".

לשאלה האם ראש העיר במאלמו עושה די כדי למנוע פשעי אנטישמיות טען ריילי כי "ברמה המקומית, ראש העיר החדש הבטיח להקשיח את האכיפה של פשעי שנאה. ברמה הלאומית, הממשלה מדברת באותה שפה ובשנה הבאה ישנן בחירות, לכן אני בטוח שהנושא יעלה כחלק מהקמפיינים של המפלגות השונות. מה שנצרך הוא שפשעי שנאה יקבלו טיפול ראוי מבחינת הרשויות; כיום המצב לא טוב, ורוב פשעי השנאה המדווחים אינם מגיעים לכדי הרשעה".

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

תגיות:ניסוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה