סיפורים אישיים

אסף שפר: קשיי דיבור? לא על הבמה

איך אירוע בכיתה א' נותן כוח לשיר מעל כל במה ולנצח בתחרות רדיו? ראיון עם הזמר אסף שפר על הפרגון מנתן זהבי, על הצעת השידוך המפתיעה ועל הקריירה שבעיצומה

אא

"אפשר לומר שמלכתחילה לא חשבתי להיות זמר, אך לאלוקים יש את התוכניות שלו", אומר הזמר אסף שפר, 36, המתגורר עם רעייתו בחולון. "בבית כנסת באזור שבו גדלתי התחלתי כחזן ופייטן. למדתי פיתוח קול כמה שנים בבית ספר למוסיקה ברמת גן, קיבלתי פידבקים טובים ופרגון, וזה מה שדחף אותי אט אט לכיוון המוזיקה".

אבל הפידבק האמיתי הגיע לשפר כאשר התמודד לפני יותר משש שנים בתוכנית ´הקול הבא´ של ציבור הדתי וזכה במקום הראשון מבין עשרות מועמדים. מי שהנחה את התחרות היה מנחם טוקר, ובין השופטים ישבו קובי סלע, אריאל ברמן, קן ברג´ס ומנדי ג´רופי, מי שלימים הלחין את הסינגל הראשון של שפר  "זה היום עשה ה´".

לאחר אותה "זריקת אדרנלין" החל שפר לעבוד על אלבומו הראשון, ובד בבד להופיע בחתונות ובכנסים. הוא בעיקר פנה לציבור הדתי והחרדי, אך בשנים האחרונות אף לציבור הכללי . "בין השבילים המחברים והמוסיפים אחווה וחיבור בין המגזרים, יש את שביל המוסיקה", הוא אומר, "והשילוב בין שיר של מסורת מרגש כדוגמת ´אנא בכוח´ לבין הזמן והמקום שבו הוא מבוצע, לא משנה מהו סוג הקהל, עם כיפה או בלי כיפה, אצלי אותם רגעים של כניסת חתן וכלה לחופה או ליווי בר המצווה ומשפחתו גורמים להתרוממות הנשמה ולרגשי אהבה וקידוש השם גדול."

מסיבת סידור בלתי נשכחת

שפר שחרר עד היום שבעה סינגלים, שהאחרון שבהם נקרא ´אוהב שלום´. "מבחינתי שיר הוא דרך של ביטוי, אמירה, שמועברת דרך הזמר, והמוטו של השיר הזה כשמו כן הוא: העצמת השלום בינינו. כמו שנאמר ´גדול השלום, שאפילו ישראל עובדים עבודה זרה, אבל שלום ביניהם, אומר הקב"ה איני יכול לפגוע בהם´. על הלחן שהעניק שפר למילים המוכרות, הוא מספר: "בשבת אחת בבוקר, פשוט ראיתי את המילים כתובות בפתח בית חב"ד בעירי והתחלתי לזמזם את הפזמון עד מוצאי השבת. ידוע שלחנים ´נוחתים´ מדי פעם בשבת ואי אפשר להקליט. לשמחתי זכרתי את הלחן".

אחד הסינגלים של שפר שהפך ללהיט וחדר את הגבולות המגזריים הוא השיר "משיח", שהצליח לגעת ברבים, ביניהם שדרנים ואנשי תקשורת. באופן מפתיע, השדרן נתן זהבי מתחנת הרדיו 103 כשהתוודע לשיר בלחן ג´ינגיס חאן מאירוויזיון 1979, נתן אף הוא במה מפרגנת. משפטים כמו ´מול ירושלים הלב רוטט, רבבות של שופרות קולם עוד מהדהד, בכל עת לב יהודי שם מתרפק´, ו´שמע ישראל ה´ אלוקינו ה´ אחד´, נשמעו על גלי האתר והפתיעו את המאזינים.

אבל גם בעיצומה של קריירת במה, אסף לא שוכח את קשיים שכמעט עמדו כחומה בדרכו - קשיי הדיבור. אלא שאירוע אחד, אי שבם בילדות בכיתה א´, נתן לאסף את הכוח להתמודד ולהאמין ביכולותיו. "במסיבת בסידור של כיתה א´, הצוות שארגן את הטקס חיפש ילד שיהיה סולן בשיר  ´אודה לך ה´ על שתי ידיי´", משחזר שפר אחורה לילדות. "אחד המורים, שהיה מודע לכך שלא הייתי מהיר בדיבור, כבד פה וכבד לשון, או איך שתרצה לקרוא לזה, אבל האמין בי שאצלח את המשימה". אסף הקטן לא היה בין המדברים, בטח לא מהבולטים מבחינת השתתפות במשימות הכיתה, אבל אותו מורה ידע אותו מורה ראה באסף את האומץ והיכולת לעמוד מול ההורים הילדים, ולצלוח את המשימה - לימים אפשר לומר: את ההופעה הראשונה - בהצלחה.

"כשירדתי מהבמה שאלו אותי: אתה פנוי?"

"אותו אירוע נתן בי את הכוח והאמונה שגם אני יכול. אמנם עברתי סוג של תהליך, אך נראה שהניצוץ נדלק באותו רגע, והוא מתעצם עד היום", נזכר שפר ברגשי תודה. "בכוח האמונה, אני פועל ועושה את הדברים שהם אולי ההיפך המצופה. כאשר היום אני מנחה אירועים, מופיע מול קהל רב, בין בדיבור בין בשירה, חזן בקהילה בחולון, זמר חתונות, שבתות חתן ואף זכיתי ללוות כנסים שלכם בהידברות עם הרב זמיר כהן - אני מרגיש שמישהו הולך תמיד איתי ונותן לי את כוח, כך שהקושי בדיבור לא מורגש בהופעות כלל".

אתה רואה צורך להשפיע בחינוך, בעקבות הסיפור שלך?

"תראה, מי יודע כמה ילדים, נערים ואף מבוגרים מוכשרים, לא קיבלו את התמיכה הנכונה וכישרונם התמוסס. בזכות האמונה הפשוטה והידיעה שהשירה יוצאת מהנשמה והנשמה לא מוגבלת, ושהייעוד שלי זה לשמח, אני מקבל את הכוחות הלא מוסברים ומצליח ב"ה לעשות את ההיפך מההיגיון, ובוודאי הייתי רוצה שהורים ומחנכים ילמדו מזה. לאחר שהתראיינתי באחת מתחנות הרדיו וסיפרתי את קורותיי, התקשרו אליי אבות ואמהות ושיתפו אותי בכך שהסיפור שלי הוא סיפור ילדם וגישתם בהחלט תהיה מאמינה ותומכת יותר".

אסף שפר רואה בקריירת המוזיקה שליחות, בייחוד כשהוא זוכה לרגש אנשים שאינם שומרים תורה ומצוות בשמחות. "איש חסד בשם ניר מהידברות התקשר אליי באחד הערבים שהוזמנתי להופיע בהם, באזור ראשון לציון, כזמר בכניסה לחופה וכמלווה בשירים, וביקש ש´אקפוץ´ לשמח בחופה שהתרחשה בחולון של זוג ללא אמצעים, שהתקרבו ליהדות", משתף שפר. "ונראה שהקב"ה סידר את זה שהזמנים לא יהיו חופפים מדי ואוכל להגיע וכמו שאומרים ´לרקוד על שתי החתונות´. ובאותו ערב זכינו שהיה קידוש השם גדול ושמחה גדולה שם ב´פארק פרס´ בחולון . כמה ימים לאחר החתונה התבשרתי שמרוב הקדושה וההתגייסות של הידברות, ובעיקר ניר שארגן את סידורי החופה באופן מקצועי ואבהי, גרמו לכלה התעוררות עצומה והיא החליטה להתחזק ולקבל על עצמה קבלות טובות נוספות, ובראשן כיסוי ראש".

לפני זמן לא רב, זכה זמר החתונות להיות בצד השני של המתרס, ולהתחתן. "סיפור ההיכרות היה מיוחד ומחזק. הופעתי בהתנדבות בארגון ´חסדי נעמי´ ובאותו ערב קיבלתי בחסדי ה´ את ההצעה. המהלך היה משעשע. לאחר שירדתי מהבמה נשאלתי האם אני פנוי. אני לתומי שאלתי ´באיזה תאריך ומהו סוג האירוע´, אך כוונתם היתה האם אני רווק... לא עבר הרב זמן וזכיתי לשיר לכלתי את ´בואי בשלום´ ו´אם אשכחך ירושלים´ בליווי אחד הגיטריסטים שאיתו אני עובד". ביום החתונה, השיר ´ענבי הגפן´, שהוא הסינגל השישי של שפר, יצא לתחנות הרדיו והושמע בהשמעת בכורה, אך לא לפני שהושמע בהשמעת בכורה בחתונה עצמה.

 

תגיות:אסף שפרראיוןשיר להורדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה