חדשות בארץ

לראשונה: יומניו האישיים של מרן נחשפים

"כל תלמיד חכם שהוא גדול בתורה רבים קמים עליו ורודפים אחריו על לא חמס בכפו", כותב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל בשנות החמישים ביומנו. קבלו הצצה ליומן המרתק שהניח אחריו גדול הדור

אא

השבוע נפרד מאיתנו פוסק הדור מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, פנה לעולם שכולו טוב, והותיר אחריו חלל עצום שאי אפשר למלא. הנהגה תורנית חזקה מצד אחד, ומורשת הלכתית אדירה מצד שני. אך לא תמיד כך היו פני הדברים, ומרן זצ"ל נאלץ לעבור כברת דרך עד שהכירו הכל בגדלותו, כפי שנראה השבוע בהלוויה ההיסטורית בגודלה.

את מסכת חייו נהג מרן לסכם תמיד ביומנו האישי, ולכתוב בו מדי יום ביומו. השבוע בחדשות 10 נחשפו חלקים מתוך היומן המסקרן, בהם ניתן ללמוד על הדרך הקשה שעבר הרב עד שהגיע להיות גדול הדור.

"נולדתי בבגדאג בי"ב תשרי תרפ"א", כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ביומנו. "עליתי ארצה עם הוריי בשנת תרפ"ד. חונכתי בבית ספר ´בני ציון´ בשכונת הבוכרים בירושלים. בשנת תרצ"ב עברתי לישיבת´פורת יוסף´ בעיר העתיקה".

בשנות ה-50, בתחילת דרכו של מרן, רצתה ההשגחה העליונה והיתה התנגדות עזה לדרכו בפסיקת ההלכה, והוא הוחרם על ידי גדולי תורה ספרדים בדורו, עוד בטרם הכירו הכל בגדלותו. בכ"ה אייר תשי"ב כותב מרן: "כל תלמיד חכם שהוא גדול בתורה רבים קמים עליו ורודפים אחריו על לא חמס בכפו". אולם מרן היה מודע לכישרונותיו ויכולותיו, והוא כותב: "שיבחני בפני כבוד הרבנים הראשיים... שאני הכי מוכשר בין תלמידי החכמים הספרדים לדון ולהורות, ואפילו בין האשכנזים יכולתי עמוד".

היו מחכמי הספרדים בשנות החמישים שהתנגדו בחריפות למרן, ובין היתר נטפלו אליו בשל מליצות חריפות שמדי פעם השתמש בהן כאשר חלק על פוסקים קודמים. "לא אכחד כי אילו נתיישבתי או היה מי שיעיר לי על זה לפני ההדפסה לא הייתי כותב מליצה זו...", כותב מרן בצער ומוסיף "ובראותם כי לא יוכלו להתמודד איתי בשקלא וטריא (משא ומתן הלכתי, י"ר) בהוויות אביי ורבא... פנו לחטט ולחפש אחר מליצות".      

כמו כן, פסיקתו המקלה של מרן כדעת השולחן ערוך, אשר לא חייבה לקבל את החמרות הקבלה, עוררה התנגדות עזה עד שהסתובבו שמועות שקריות כאילו מרן לא האמין חלילה בקבלה. "בראות משרד הדתות כי כתבתי נגד [דעתם של] המקובלים, לא רצו לקבלני בירושלים...", כותב מרן. "ואמר שאני כתבתי שאיני מאמין בקבלה ח"ו... והיו הולכים וצורחים ככרוכיא ברחובות קריא על האי ספרא וספרי שיצא נגד הקבלה... חרמות ומודעות בראש כל חוצות".

רצתה ההשגחה העליונה ומרן הרב עובדיה יוסף נאלץ לעבור את הקשיים שעברו גדולי עולם כמו הרמב"ם והרמח"ל ועוד, עד שהכירו בהם חכמי ישראל ואף קיבלו את הנהגתם.

(צילום: פלאש 90)

תגיות:הרב עובדיה יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה