סיפורים אישיים

חצי מיליון לייקים לאבא שבשמים

איך בחור בן 24 מגיע לכמעט חצי מיליון(!) חברים בדף פייסבוק לזיכוי הרבים? יצאנו לבדוק. בראיון מיוחד להידברות סופשבוע חושף יעקב כהן, מנהל דף הפייסבוק "מי לה' אלי", את סוד ההצלחה

אא

אם אתם מחפשים תמונה של יעקב כהן, מנהל דף הפייסבוק הפופולרי "מי לה' אלי", תשכחו מזה. גם גוגל לא יעזור לכם. הבחור שכבש את הרשת החברתית עם 484,000 חברים בדף הפייסבוק, והגיע לחשיפה שבדורנו רבים יכולים רק לחלום עליה, מעדיף לעבוד בשקט מאחורי המסך והמקלדת ולזכות את הרבים, מבלי להיחשף לציבור. אז איך בכל זאת הצלחתי להוציא ממנו את הראיון הזה? שתי מילים: זיכוי הרבים.

 

"אמרתי נלך לבית הכנסת, נעשה כבוד"

"גדלתי במשפחה חילונית בירושלים", מספר יעקב כהן. "כשהגעתי לגיל 15 ראש השנה חל בשבת, אז הלכתי לבית הכנסת בפעם הראשונה בחיי. אמרתי נלך, נעשה כבוד, אתה יודע, סליחות עם החברה. הלכתי ופתאום התחלתי להימשך לזה. איך אומרים רבותינו: נפש אדם מטבעה נמשכת לאמת. הרגשתי משהו מיוחד בבית הכנסת. חשבתי שזה פסיכולוגי, אבל אז הלכתי שוב בשבת שאחרי ראש השנה והרגשה הזאת רק התחזקה, וכך התחלתי ללכת מדי ערב שבת לבית הכנסת, ולבסוף התחלתי גם לשמור שבת, להניח תפילין, עד שחזרתי בתשובה שלמה ב"ה".

אבל זיכוי הרבים של יעקב כהן, 24, למרות גילו הצעיר, התחיל עוד הרבה לפני כן, כאשר רתם את חיית האינטרנט שבו לטובת הקדושה וזיכוי הרבים. כשאני שואל אותו איך מגיעים לכמעט חצי מיליון לייקים בדף פייסבוק לזיכוי הרבים, הוא צוחק, ומסביר לי שזה בעצם התחיל לפני שמונה שנים, בטרם הוקמו הרשתות החברתיות הגדולות של ימינו.  

"לפני שמונה שנים, בני הנוער היו מחוברים לתוכנת אייסיקיו, וכבר אז התחלתי לכתוב דברי התעוררות ותשובה במה שנקרא אז האוואי שלי", מספר כהן. "קיבלתי אז הרבה תגובות טובות, שאנשים אוהבים את זה וזה אפילו מחזק אותם. באותה תקופה היה אתר לבני נוער שקראו לו שעת השין . זה היה המקום המרכזי לכל בני הנוער. אמרתי לעצמי, נפתח איזה פרופיל שמה וננסה, כמו שאומרים, לעורר אנשים. פתחתי שמה פרופיל בשם החייל של אלוקים וכתבתי שמה דברי התחזקות לבנים ולבנות על שבת קודש. הפרופיל הזה טס, אלפי נערים ונערות נכנסו, קראו, התחזקו והגיבו, ואמנם היו גם כאלה שלא אהבו ואפילו קיללו אבל איך אומרים רבותינו: כל מעשה לשם שמים יצר הרע מנסה להפריע. אחר כך כשנפתח האתר מקושרים ורוב בני הנוער עברו לשם, פתחתי שם קהילה בשם מי לה אלי, ובתוך זמן קצר החלו לנהור לשם המון צעירים. בתוך כמה ימים, הקהילה שלי במקושרים הפכה לגדולה ביותר. בתוך חודש וחצי הגענו ל-60 אלף איש".

 

היה אפשר גם להגיע גם למיליון חברים

כשהוקם הפייסבוק לפני כארבע שנים, היה צפוי שיעקב כהן יתעדכן על הדבר הבא, וכשהוא הבין שזהו היעד הבא, הוא פנה לכבוש אותו. "פתחתי את הדף מי לה אלי בפייסבוק, ובד בבד פרסמתי אותו במקושרים", הוא משחזר. "כל המחוברים לקהילה שלי שהיתה במקושרים עברו יחד לדף החדש בפייסבוק. בימים הראשונים שהדף הוקם התחברו אליו 50 אלף איש, והיתה אפשרות בפייסבוק לבחור הצע לחברים, שחברים יזמינו את החברים שלהם. היום אפשרות הזאת כבר לא קיימת. אני מאמין שאילו היא עוד היתה קיימת היה אפשר מזמן להגיע למיליון איש. באמצעות אופציית הצע חברים, כל אנשים הזמינו את חבריהם וכך הגעתי בתוך שנה וחצי ל-300 אלף איש. כאשר הופסקה כבר אותה אופציה, הדף החל לרוץ הלאה בעיקר באמצעות שיתופים". 

איך היית מגדיר את קהל היעד של הדף?

"תראה, בתחילה כשהוקם הדף חשבתי שרק בני נוער או אנשים בגילי יתחזקו ממנו, אבל בסוף ראיתי שמכל הגילאים נכנסים. גם אנשים מבוגרים בני 30, 40, אפילו 60, נכנסים, קוראים, שואלים, מתעננים, מתחזקים. אני מנסה לגוון בין הנושאים שאני כותב, וזה אומר שלפעמים אני כותב דברים על צניעות, לפעמיים על שבת, לפעמיים דברי התעוררות לבנים על שמירת הברית, שלום בית ועוד. אבל חשוב לי לציין שאני לא מנסה להחזיר בתשובה. המטרה עיקרית שלי היא כמה שיותר לנסות לחזק, לעורר, שאנשים ידעו, יטעמו את טעמה של התורה, של המוסר, יראו מהי דעת התורה, מהי המחשבה של התורה, וברוך ה יש המון אנשים שמתחזקים, מקבלים קבלות, ואני מכיר רבים שאפילו התחילו להתקרב ליהדות דרך הדף הזה. כן ירבו ב"ה".

 

הרב דניאל זר: "אל תבוא להרצאות, זכה את הרבים"

אני מבקש מכהן לשתף אותי במחשבות שהיו לו בטרם הקים את הדף הפופולרי, שכן, אחרי הכל, הפייסבוק הוא לא הכלי הכי שגרתי להפצת תורה ולזיכוי הרבים, וגלויים וידועים המכשולים הרבים הטמונים בחובו. אין כל ספק שמי שאינו גולש ברשתות החברתיות, מוטב לו ולמשפחתו, אך גם שימוש בפייסבוק לצורך זיכוי הרבים שכבר מצויים בתוכו, עורר לא מעט התלבטויות אצל כהן.

"כשהתחלתי עם כל העניין הזה של זיכוי הרבים ברשת, עוד לפני שהיתה לי הקהילה בפייסבוק, היו לי התלבטויות רבות עד שהלכתי והתייעצתי עם הרב דניאל זר, מורי ורבי שעזר לי מאוד בתהליך ההתחזקות, ועד היום אני לא מפספס דרשה אחת שלו", נזכר כהן. "סיפרתי לו והראיתי גם לעוזר שלו את כל מה שאני עושה ושאלתי אותו אם להמשיך בדרך הזאת. הרב הורה לי חד משמעית שלא להפסיק עם זה. הוא אפילו אמר לי אל תבוא לדרשות שלי, תראה אותם במחשב. תשב בבית ותזכה את אנשים. הקב"ה נתן לך את הכוח לזה, אז תעשה את זה. הוא גם אמר לי שנכון שאינטרנט הוא כלי בעייתי, אבל עדיף שיואר באותם מקומות מעט אור שיאיר את הנשמות של אלו הנמצאים שם, שייתן להם אפשרות לראות מידי פעם סרטון, לדעת דברי הלכות, להתחזק קצת". על אף ההיתר שקיבל כהן מרבו, הוא נוקט משנה זהירות ומשתמש ברשת החברתית אך ורק למען חברי הקהילה. גם בפרופיל הפרטי שלו, לא תמצאו תמונות שלו. והוא מוודא להשתמש באינטרנט מסונן ברמה שמסננת תמונות לא צנועות.

כמה אנשים מנהלים בפועל את הדף?

"יש אותי ועוד כמה אנשים. אני, נקרא לזה המנהל המרכזי של הדף. מפרסם את 80 אחוז מהסטטוסים. בשנה אחרונה גם בהידברות וגם מהאתר של הרב דניאל זר ביקשו ממני לפרסם תכנים והסכמתי ברצון. בנוסף, הוספתי שני חברים, חיים משה ועמיעד רפאל, שלפעמיים כאשר אני לא פנוי לזה, אני מבקש מהם והם מפרסמים דברי התחזקות". 

חשבתם למכור פרסומות?

"בדף הזה אין מקום לאינטרסים. הרבה אנשים אמרו לי יעקב, תעשה כסף, תפרסם פרסומות. ואני בחיים לא עשיתי ולא אעשה את זה, כי כל הדף הזה הוא לכבוד הקב"ה, לקרב ילדים לאביהם שבשמים. אין לי אינטרס מסוים. אני עושה את מה שאני עושה משתי סיבות: אהבת ישראל שיש לי, לקרב כמה שיותר יהודים לאמת, וגם לשמח את בורא עולם. לעשות הכל לכבודו של הקב"ה שיהיה שמו הגדול מבורך בעולם, שכמה שיותר ילדים התקרבו לאביהם שבשמים". 

סוד ההצלחה?

"נראה שבדור שלנו מתקיים הפסוק הנה ימים באים והשלכתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה. בדור שלנו יש רעב לשמוע דברי תורה, דברי אלוקים חיים. אנשים מחפשים כמה שיותר התקרבות לדת, לנסות להתחזק. לדעת, לשמוע, להבין, לראות. כל נשמה ונשמה של יהודי נמשכת לאמת. אמרתי פעם: יהודי הוא כמו מנגל, הגחלים בוערים, צריך רק לנפנף ואז הוא נדלק. אני, איך לומר, מנסה לנפנף וברוך ה זה מצליח ובגדול. אנשים מצטרפים, מתחזקים. זה סוד ההצלחה.

תגיות:זיכוי הרביםפייסבוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה