סיפורים אישיים

הרב ארז משה דורון: "לא העליתי בדעתי שיש עומק ביהדות"

הרב ארז משה דורון התבלט בנערותו בתור בחור סקרן, שחקר הרבה אמונות ודתות – ולא שיער שימצא את האמת דווקא ביהדות

אא

בתכנית השבועית של "בכיוון אחר" (ערוץ הידברות, 97 בהוט ויס), בהגשת העיתונאי דודו כהן, מתארח השבוע רב, מורה דרך, סופר, ראש ארגון ´לב הדברים´ - הרב ארז משה דורון. הוא בן 50, גדל בחיפה, במשפחה רחוקה מיהדות, ולמרות זאת חיפש משמעות לחיים עוד מילדותו. הוא בדק ולמד את כל הדרכים הרוחניות האפשריות - נצרות, תורות המזרח, פילוסופיה, פרפסיכולוגיה, יוגה, שמאניזם, מדיטציות למיניהן - אבל בסופו של דבר, במהלך שירותו הצבאי, התחבר ליהדות בזכות ספר של רבי נחמן, שהתגלגל אליו במקרה כביכול. מאז ועד היום הוא הוציא כ-20 ספרים וספרונים, הנחה קבוצות רוחניות והקים את ארגון "לב הדברים".

בחדר שלך בבסיס הצבאי היה לך קיר מצד אחד עם ציטוטים מהברית החדשה, ומצד שני ציטוט של איזה מהרישי. כלומר, הכל חוץ מיהדות.

"ברור. מה קשור יהדות בכלל. לא היתה לי שום זיקה לזה. זה היה נראה לי משהו ביזארי לגמרי, כל הדתיים האלה. רוחניות - סבבה. אבל יהדות - מה הקשר?".

למה לא, למה זה לא דיבר אליך?

"למה כן? מאיפה הייתי אמור לדעת שיש בזה משהו בכלל? ומה שלימדו אותי בבית הספר לא בדיוק עזר לי להתעניין בזה. זה נשמע משהו מאוד יבש ומשעמם. דתיים? חשבתי שהם מוזרים ומסכנים לגמרי. לא העליתי על דעתי לשאול מה זה קשור אליי. בסדר, יהודים, אז מה? מה נעשה? ההסברה המוסדית לא מסבירה כלום על יהדות, אלא רק מבלבלת את המוח, ממציאה דברים, משקרת, מסלפת. אם היתה לנו גישה לשם זה היה יותר הוגן, אבל אין לנו. בהחלט אני חושב שאנחנו יכולים להשתפר בהסברה".

מה אפשר לשפר?

"את עצמנו קודם כל ואחרי הכל. אין הרבה טעם בלהסביר דברים שאתה לא עומד מאחוריהם".

במהלך החיפושים הרוחניים בנעוריו עבר הרב דורון תחנות רבות תחת הכותרת "רוחניות", אבל לא ממש הגיע למנוחה ולנחלה. עד שנפגש עם היהדות ללא כל המסכות. "כל מה שמצאתי אז, היה בעירבון מוגבל. אם הייתי מחפש הגנה רוחנית או משהו להיתפס אליו, הייתי מתאקלם מהר מאוד בכל מיני כתות. אבל רציתי את האמת. לא רציתי שיהיה לי נוח ברמה הרוחנית. לא רציתי שמישהו יפתור לי את הבעיה או ייתן לי איזו תשובה שתרגיע אותי. רציתי את האמת. ולכן בכל מקום שהייתי ראיתי גם את הלא-אמת. אז המשכתי הלאה".

מה לא היה שם אמיתי? תן לי דוגמה לתוכן לא אמיתי שמולו אמרת "אני לא קונה את זה".

"למשל, בנצרות או קצת דומה לזה במזרח, ההגדרה היא שמישהו רוחני ואמיתי צריך לפרוש מהעולם, להיות סוג של פרוש מכל קשר עם בני אדם ומשפחה. זה נראה לי לא הגיוני. כי אם זו ככה וזאת האמת, וכולם ילכו בדרך הזאת - אז העולם ייהרס. אז מה הרעיון? זה לא יכול להיות. זה לא ריאלי. זה צריך להיות נגיש ורוחני - וגם ריאלי. ואת זה לא מצאתי בשום מקום חוץ מהיהדות".

סוד הקסם של הרב ארז משה דורון, או לפחות חלקו, הוא הקשר הבלתי אמצעי מול תלמידיו. הוא משתף אותם בדברים מחייו הפרטיים, מדבר אליהם בגובה העיניים, ומשתדל להתרחק ממניירות רבניות. "בתפיסה שלי, הקשר שלי עם אנשים הוא סוג של חברות, לא סוג של רבנות", הוא מסביר בהמשך הראיון. "אנשים משתמשים במילה ´רב´ כי כל מי שמלמד אותם משהו נהיה רב. אבל אני ממש לא בעניין. לכל אחד יש מה לתת לי כמו מה שיש לי לתת לו, בטח מצד המידות. וגם אם אתה למעלה בנקודה מסוימת - אז מישהו מולך נמצא למעלה בנקודה אחרת, ואל תישאר רק למעלה. ואני רואה שזה מה שאנשים מחפשים".

אתה יודע, יש לי תחושה שמתעוררת אצלי הרבה בשנים האחרונות, שיש משהו קצת חולה בדור שלנו. אתה רואה יותר ויותר אנשים עם תסבוכים נפשיים. אנחנו הרבה יותר מורכבים. סבא וסבתא שלי לא ממש הכירו לפני החתונה, הייתה להם יופי של זוגיות. היום אנשים מחפשים ומחפשים, מתחתנים בגיל 40, וגם זה בסוף לא מי יודע מה הולך. איבדנו את הפשטות. אבל מעבר לזה, מהן הבעיות שאתה רואה בדור הזה?

"שאלה טובה, בגלל שבאמת, נקודת הכובד של רבי נחמן היא להתעסק בנפש, במצוקות הנפשיות, בבדידות הקיומית, בחוסר האמון, בפחדים. וכל מה שאני עושה וכותב ומלמד, הולך באמת לכיוונים האלה. המצוקות מאוד גדולות ומשפיעות על זוגיות, חינוך ילדים".

ומאיפה הן נובעות? למה בשנות ה-60 - סך הכל לא לפני הרבה זמן - לא היו מצוקות כאלה?

"אני לא יודע לפענח את ההיסטוריה, אבל המציאות היא שזה פשוט הולך ומתגבר. וזה באמת לא היה פעם. העולם גלובלי והידע עמוס והדרישות שונות. יש לי מחשבות מאיפה זה בא, וזה לא כל כך משנה, אבל בתכל´ס המצוקות מאוד מאוד גדלות, ובשביל זה בנינו את סדנת ´שקוף´ שמחוללת פלאים.

"העולם היום מאוד תדמיתי, ורוב האנשים עסוקים רק בנראות. בתוכם הם חיים עם עולם של רוחות רפאים שאף אחד לא קיים שם באמת. הכל זה סמלים של חיוכים ו´מה נשמע´. אנשים מתים מזה".

להמשך הראיון המרתק - ובו מתברר כיצד הגיע ארז משה דורון ליהדות שהיתה רחוקה ממנו, מהי שיטת הפסיכולוגיה היהודית, ועל העצבות הבסיסית שלו - צפו בתכנית המלאה, בראש העמוד.

"בכיוון אחר" משודרת מדי יום שלישי ב-23:10 בערוץ (אפיק 97 ב-Hot ו-Yes) במקביל גם כאן ב-mako , מדי סוף שבוע.

תגיות:הרב ארז משה דורוןבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה