סיפורים אישיים

בודק המזוזות: ראיון עם הרב משה כהן

מהי סגולתו המיוחדת בבדיקת המזוזות? אילו דברים אפשר להבין מתוך קריאה במזוזה, והאם כל תלמיד חכם יכול להגיע לכך? ראיון מרתק עם הרב משה כהן על כוחה של המזוזה

אא

זה שלושים שנה באים יהודים להתברך מפי הרב משה כהן שליט"א, ובייחוד לבקש ממנו לבדוק את מזוזות ביתם. אלא שבדרך כלל מדובר על מעבר לבדיקת שגרתית של המזוזה. הרב שזכה לכינוי "המביט במזוזות" לא מתיימר לראות עתידות או שום דבר בסגנון הזה, וגם לא מאמין שהפתרונות נמצאים בסגולות. אדרבה, הוא בוחן מתקן את הפגם במזוזה, ובד בבד מבקש מהשואלים לתקן דבר מה במעשים, ומה קורה אז? יצאנו לבדוק. הרב משה כהן, 60, הוא רב בית הכנסת נחלת יצחק, שהיתה בנשיאותו של זקן המקובלים, הרב יצחק כדורי זצ"ל. כשאני שואל אותו למה דווקא מזוזות - הוא משיב: "בזהר כתוב שמזוזות - אותיות זז מוות. הן מזיזות הרבה דברים, בעיות חינוך, שלום בית, פחדים, עצבים, פרנסה, הכל מופיע בתוך המזוזה. וכמו שהקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם, כך מתוך המזוזה ניתן לראות את הכל". כשאני שואל את הרב מה הוא עצמו מסוגל או לא מסוגל לראות במזוזה, הוא משיב בפשטות: "מה שה נותן ואפשר לעזור ליהודים, אז למה לא". הרב זכה לברכות מהרב כדורי ומצדיקים רבים, ולכך מייחס את השגותיו שלהן זכה במשך השנים.

הרב כהן מלא וגדוש בסיפורים של יהודים שבאו אצלו, והוא מאושר היום שזכה לעזור להם בדרכו המיוחדת. ביקשתי ממנו לחלוק עמנו מעט. "היה אדם שביקש שאבוא לביתו לבדוק מזוזות", מספר הרב. "באתי לביתו ומיד ראיתי שישנן בעיות נפשיות במשפחה, ואכן היו בעיות במזוזה. הראיתי לו, הוא החליף את המזוזות, וב"ה בהמשך בנותיו התחתנו, וזכיתי למול את הנכד שלו". או במקרה אחר, מספר הרב, "בא אלי ראש ישיבה חשוב שבנו לומד עם בני בישיבה, והיו לילדיו עיכובים בשידוכים. כשהוראתי לו להחליף את המזוזות הוא החליף וב"ה זכה לחתן את ילדיו. הוא אמר לי שנתיים שמעתי עליך ולא האמנתי בזה, באתי אליך היום וראיתי שזו אמת לאמיתה".

כאמור, הרב כהן רואה את עיקר התיקון במעשים של האדם. והוא מספר כי פעמים החליף לאנשים מזוזה, והמזוזה חזרה ונפסלה, בשל המעשים. "הגיע אלי זוג מחיפה עם קשיים מסוימים. היה להם טלוויזיה בבית, וביקשתי מהם להחליף את המזוזות. לאחר זמן באו מחיפה שוב, ושוב נפגמו המזוזות. אמרתי להם זה לא מספיק, צריך להחליף גם את המעשים".

האם כל תלמיד חכם יכול ללמוד להגיע להשגות האלו?

"תראה, כל אחד יכול להגיע לדרגת משה רבנו, אבל צריך לדעת הלכות, קודם כל בודקים את ההלכות במזוזות. המזוזה היא כמו חשמל, למשל שני חוטים צריכים להיות מחוברים כדי שזה יעבוד, צריך להיות מומחה בהלכות. אולם גם אם לכאורה נראה על פי ההלכה שהמזוזה כשרה, עדיין ייתכן שהיא פסולה. ידוע שהסופר צריך לומר בתחילת כתיבת המזוזה "הריני כותב לקדושת ה". מי יכול לדעת אם אמר את הדברים או לא?

"יש סיפור שהרב עובדיה יוסף שליט"א סיפר", ממשיך הרב כהן, "שפעם בחן את הסופרים בירושלים. הוא שאל פעם סופר מה אתה אומר לפני התפילין?. כלום, השיב הסופר. אמר לו כל מה שכתבת עד היום פסול. עור של בהמה טהורה, דיו משובח שלא מתפורר מהר, צריך שהכל יהיה מהדרין. אבל הדבר המעכב ביותר הוא יראת השמים של הסופר".

האם גם הרב יצחק כדורי זצ"ל היה בודק מזוזות?

"הרב כדורי לא היה עוסק במזוזות. באו פעם אליו ואמרו לו שפרצו להם לבית, אמר להם לפנות לכהן (לרב משה כהן, י"ר). התברר שדווקא היכן שלא היתה המזוזה נכנסו הגנבים. "ש-ד-י" שומר דלתות ישראל. ואספר לך מעשה ברב כדורי זצ"ל, נזכר הרב כהן, "לפני 10 שנים, בנו רבי דוד ואני, נסענו לפריז מטעם ישיבת נחלת יצחק. הלכנו למסעדה חרדית לאכול. בעלת המסעדה ניגשה אלינו וסיפרה שהיא, בעלה וילדיה נסעו לארץ ישראל ונסעו לצפון, ורכב צבאי פגע והרג את בעלה והילדה שלה. צלצלנו לרב כדורי, והוא אמר לבדוק את המזוזות. פתחנו את המזוזות, ולא יאומן: הקלף היה קרוע במילים: למען ירבו ימיכם וימי בניכם". 

כמה זמן לוקח התהליך של בדיקת המזוזות?

 

"דיבר על זה פעם הרב עובדיה יוסף שליט"א. מי שמומחה רואה מיד, 15-20 דקות לוקח לבדוק את כל הבית. אבל אני משתדל תמיד לעשות מעבר לזה ולתת גם הדרכה כשצריך. לאחרונה באו לביתי שלוש אחיות. היו להן בעיות שלום בית ופרנסה. דיברתי איתן והבנתי ששלושתן לא שומרות טהרת המשפחה. אמרתי להן נראה לכן שתיקון המזוזות יעזור?, וכולן התחייבו לשמור טהרה ושבעליהן יניחו תפילין. חשוב לזהות את הבעיות הרוחניות במעשים, לא פחות מהבעיות במזוזות".

אני שואל את הרב כהן איך בכל זאת היכולת שלו מתבטאת דווקא במזוזה, והוא משיב: "המזוזה מצלמת את האדם 24 שעות ביממה. הכל נמצא בה. הפסוק וסרתם ועבדתם אלוקים אחרים למשל, הנמצא במזוזה, כולל הרבה דברים, במיוחד בימינו, שאנחנו מכניסים לבית ופוגעים ברוחניות שלנו". אני מתעקש בכל זאת לנסות להבין מה הרב רואה במזוזה. מלבד הקשר בין מקומות הפסול בפסוקים לבין הדברים שהרב מבין שיש אצל בעלי הבית, הרב מתאר ש"האותיות משתנות, התגיות זזות".

ומה לגבי תפילין, למשל?

"באה אלי אישה לפני חמש שנים וסיפרה לי על קשיים שהיו לה במשפחה", מספר הרב כהן. "כל מזוזה יקרה מאוד. אמרתי לה שהיא צריכה להחליף אחד, וב"ה היא סיפרה לי אחר כך שהכל עבר, אבל יש לי בעיה עם הבן שלי שהוא לא לומד, שורה אחת בגמרא וסוגר. ביקשתי לפתוח את התפילין של הילד והראיתי לה שצריך לתקן את המילה ושיננתם. אבל היא התעקשה לקנות פרשה חדשה. החליפה, ואחרי כמה חודשים הילד חזר ללמוד".

אני מבקש מהרב משה כהן סיפור לסיום, והוא מספר: "אביו של הרב אהרן זכאי (מחבר הספר "הבית היהודי", י"ר), התקשר אלי בשל בעיות בריאותיות. אמרתי לו התפילין שלך בעייתיות. אמר לי מה פתאום, הסופר תלמיד של הרב עובדיה יוסף שנים. אמרתי לו לך תבדוק, הוא בדק וראה שפסול. נתתי לו את הפרשיות לראות, והוא היה בהלם. מסתבר שהאחרון שבדק את התפילין הכניס בטעות צבע שחור. הרב זכאי בכה ושמח. בכה שהתפילין פסולות, ושמח שנודע לו הדבר".

האם גדולי ישראל תומכים בדרכך בבדיקת המזוזות?

"פעמיים בדקתי אצל הרב בניהו שמואלי והוא נתן לי מכתב ואמר לי לבקש להחתים את מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א והרב כדורי זצ"ל להבעת תמיכה בדרכי. והרב ברוך שרגא אמר לי תחתים את הרב עובדיה יוסף ותגיד לו בשמי את המילים האלה: הדבר הזה של בדיקת המזוזות הוא קידוש השם, וזיכוי הרבים גדול. ואכן ב"ה קיבלתי את תמיכתם".

הרב משה כהן בודק מזוזות, בתיאום מראש, בבית הידברות. לתיאום חייגו 073-2221300 או כנסו ללינק: https://hidabroot.vp4.me/mezuzot

תגיות:מזוזותהרב משה כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה