קידוש שם שמיים בחלל

שבע שנים אחרי התרסקות המעבורת קולומביה, נחשף סיפורו המלא של ספר התורה הזעיר שלקח עמו אילן רמון ז"ל למסע ממנו לא שב. על דרכו ממחנה הריכוז ברגן-בלזן למדינת ישראל - וגם לחלל

אא
בסרט תיעודי שהפיק באחרונה הבימאי היהודי דניאל כהן, "גווילים של תקווה", מובא סיפורו המרתק של ספר התורה הזעיר, שריד מהשואה, שנשא עמו אילן רמון ז"ל במעבורת החלל קולומביה.
הכל החל כאשר רמון ביקר בביתו של פרופ יהויכין יוסף, מבכירי חוקרי האקלים בעולם, שיזם את הניסוי הישראלי שבעטיו שלחה נאס"א את רמון לחלל. הוא פיקח גם על צוות המדענים שהפעיל את הניסוי ביחד עם רמון. אבל עוד לפני כן, במהלך אחד המפגשים ביניהם, משכה את תשומת לבו של רמון תיבת עץ שניצבה על כוננית בחדרו של הפרופסור. השאלות והתהיות שהעלה הובילו את פרופ יוסף לגולל בפניו את סיפורו המרתק והמרגש.עם כיבוש הולנד ע"י הנאצים הופרד הילד יהויכין מהוריו, והובל בקרונות לברגן-בלזן, שם הכיר את הרב הראשי להולנד, הרב שמעון דסברג, שלא חשש מהנאצים ובאחת הפעמים אף נתפס כשהוא מתפלל במשרפות לעילוי נשמות היהודים שהוצאו להורג זמן קצר לפני כן. הם התוודעו זה לזה, וכאשר גילה הרב שיהויכין הקטן עומד להגיע לגיל 13, לקח על עצמו לחגוג לו בר מצווה בתוך מחנה הריכוז. הוא נהג להעיר את הילד מדי יום בארבע לפנות בוקר, ושניהם התכוננו לטקס המאולתר שיציין את הגעתו למצוות של הילד.
בסופו של דבר הגיעה השעה. האסירים כיסו את החלונות בשמיכות, המתח היה בשיאו, ובדיוק כשיהויכין יוסף, בר המצווה הנרגש, עמד לקרוא בתורה - נשמעה נקישה בדלת. נשמתם של הנוכחים כמעט ופרחה, אולם כשהם ראו מי הגיעה - אמו של יהויכין, שהוברחה ממחנה השמדה סמוך - ההתרגשות הייתה בשיאה. כשהיא נוכחת קרא בר המצווה את ההפטרה, נשא דרשה ייחודית, ולמרות שלא התעופפו סוכריות במקום, אחד הנוכחים העניק לו קוביית שוקולד קטנה. אבל זה היה רק קדימון למתנה הגדולה באמת. "אני רוצה לתת לך את ספר התורה", אמר הרב דסברג. "לא נראה שאצא מכאן בחיים, לכן אני רוצה שהספר יהיה ברשותך. תשמור עליו מכל משמר, ותספר על מה שקרה כאן", ביקש.
פרופ יוסף מספר שהוא הביט בעיניו של הרב הצדיק, ואמר לו רק שתי מילים: "אני מבטיח". הרב עצמו נרצח במחנה ההשמדה בפברואר 1945, יומיים אחרי שאשתו נרצחה על ידי הנאצים.
במרוצת השנים ליווה ספר התורה הזעיר את פרופ יהויכין יוסף לאורך חייו, אך לאחר שסיפורו ריגש את אילן רמון, שביקר אצלו בבית, הוא החליט להעניק לו את ספר התורה במסעו לחלל. במסע עצמו סיפר רמון על ספר התורה שלקח עמו, הציג את ספר התורה כבסיס העם היהודי, ואף שיתף בכך את חבריו האסטרונאוטים. בנוסף חשף רמון את ספר התורה במסיבת עיתונאים שערך בעודו בחלל, במסגרתה שוחח עם ראש הממשלה דאז, אריאל שרון. כך סגר פרופ יוסף את מעגל ההבטחה לרב דסברג זצ"ל, ואכן סיפר את הסיפור המיוחד. בדיוק כפי שהבטיח בימים ההם, בזמן הזה.
 
תגיות:אילן רמוןספר תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה