חודש אלול 2023

שו"ת סליחות: השאלות הכי מעניינות

איך מבקשים סליחה ממישהו שחשבנו עליו מחשבות רעות? האם גם גויים נידונים בראש השנה? והאם חייבים לומר את הסליחות בעמידה? שו"ת סליחות

  • ט' חשון התשע"ד
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא
1. אני מודעת לזה שפגעתי בהרבה אנשים בלי כוונה. הבנתי שהחטאים שעשיתי בין אדם לחברו נמחקים רק אם אני מבקשת סליחה. אבל יש כל כך הרבה אנשים שאני צריכה לבקש מהם סליחה, וזה בלתי אפשרי כי זה לא אחד-שניים אלא המון (כולל במחשבות רעות, וכולל כלפי אנשים שאני לא יודעת איפה גרים ואיך להשיג אותם), מה לעשות במקרה כזה? איך אני יכולה לבקש סליחה מכל כך הרבה אנשים? ועוד שאלה: האם אני חייבת את יום כיפור בשביל לבקש סליחה, או שאם אבקש את סליחה ביום אחר החטא גם ימחק לי?
שלום וברכה. אין צורך לבקש סליחה על מחשבות. אין לבקש סליחה על דברים שאינם ידועים לחבר שנפגע, ומספיק לבקש סליחה מבורא עולם או לבקש סליחה באופן סתמי, שאם חלילה פגעת בו/בה את מבקשת סליחה על הכל. כל מי שאינך יודעת היכן הוא מתגורר - בקשי מבורא עולם שיביא בלבם שיסלחו לך.
את סליחת האדם אפשר לבקש בכל עת ובכל זמן, אולם ראוי ביותר לבקש סליחה לפני יום כיפור כדי לבוא ליום עצמו טהורים. די בקבלה עצמית שתבקשי סליחה לאחר יום כיפור.
* * *
2. שלום כבוד הרב. אם אני בבית כנסת ויש מניין, והגעתי באמצע הסליחות ואני מתפללת יחיד סליחות, אז עדיין אסור להגיד את י"ג המידות ואת הקטעים בארמית?
שלום וברכה. את הקטעים בארמית אפשר להגיד. את הי"ג מידות ראוי להימנע, או לומר בניגון של לימוד ולא בניגון של תפילה.
* * *

 

3. שלום כבוד הרב. ברשותך יש לי שתי שאלות: האם אומרים סליחות בעמידה או בישיבה? האם בראש השנה רק יהודים נדונים? האם גם גויים נדונים מדי שנה, ואם כן מתי?
שלום וברכה. אומרים סליחות בעמידה. למי שקשה לו העמידה, יעמוד לפחות בשעת אמירת הוידוי ובשעת אמירת שלוש עשרה מידות.
גם גויים נשפטים בראש השנה, כפי שאנו אומרים בתפילה "וכל ברואי עולם עוברים לפניו כבני מרון".
* * *
4. האם גם נשים מחויבות לאמר סליחות?
שלום וברכה. אין חובה לומר סליחות, אבל ראוי מפעם לפעם להצטרף לאמירת הסליחות. זה מעורר מאוד לתשובה.
* * *
5. שלום. שמי אודליה, ואני חוזרת בתשובה כבר 8 חודשים לערך. אני מבינה את המשמעות של הסליחות בחודש אלול, והייתי מאד רוצה בפעם הראשונה בחיי לקחת חלק באמירת הסליחות במהלך החודש. אך לצערי אני לא ממש יודעת מה עושים ומתי הולכים. אם הולכים בלילה - כמה זמן זה נמשך, ואיך זה מסתדר עם אמירת ברכות השחר בבוקר? אני רוצה לדעת את ההלכות המפורשות בענייני סליחות, כדי שחס ושלום לא אעשה טעות באמירתן או שאעשה לא נכון בברכות השחר או בדיני נטילת ידיים, מכיוון שמדובר על שעות הלילה שנמשכות לקראת הבוקר. לפחות ככה הבנתי.
שלום וברכה. בני ספרד מתחילים לומר סליחות החל מאור לב´ באלול. רבים נוהגים לומר בחצות הלילה, ויש האומרים לפנות בוקר. ויש לבדוק זאת בבית הכנסת השכונתי שלך, מתי הם קוראים סליחות. משך הסליחות כ-45 דקות לערך. אם את הולכת לאמירת סליחות בחצות הלילה, הרי אין אומרים ברכות השחר אלא לאחר שתקומי בבוקר. אם תקראי סליחות לפנות בבוקר, לאחר השינה נוטלים ידיים ואומרים את כל ברכות השחר לפני הסליחות.
תגיות:סליחותחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה