חודש אלול 2023

מי אמר שאין זמן?

חודש אלול הגיע ואתם מחפשים לנצל בו כל רגע? קבלו טיפים חשובים ומועילים לניצול נכון של הזמן

  • ב' כסלו התשע"ד
אא

אין ספק שמרבית האנשים שתשאלו יספרו לכם שהם היו שמחים אם יכלו להוסיף רק עוד שעה אחת ליממה שלנו, שתתארך ל-25 שעות, או עוד יום אחד בשבוע, כדי להספיק לעמוד בקצב המטורף שהעולם הזה מכתיב  לנו ולסמן בהצלחה וי מול הרשימה הבלתי נגמרת הזאת שיש לכל אחד מאיתנו של ´דברים שאני צריך להספיק´. תוסיפו על זה גם את הצורך שלנו, שהוא הערך החשוב ביותר שלנו כאנשים מאמינים- לא רק להספיק לנצל את הזמן לטובת דברים אלמנטריים שבשגרה, כמו: פרנסה, בריאות, ילדים וזוגיות, אלא כדי למלא אותו בתוכן ערכי ונצחי, במצוות ובתכנים יהודיים ערכיים כמו קביעת עיתים לתורה לגברים, שיעורי תורה מחזקים לנשים, עשיית חסד וזמן להתבודדות או חשבון נפש פנימי בסופו של היום. עם הגיענו לחודש אלול, שמהווה תזכורת יומיומית לחשיבות המתמדת של הזמן והניצול שלו כהלכה, קבלו מספר טיפים שיעזרו לכם לעשות קצת סדר בבלגן:

1. תכננו מראש - גם כדי להתחיל את היום שלכם הכי בטוב שאפשר וגם כדי להימנע מלחצים מיותרים - מומלץ שתכינו מראש את הבגדים שהילדים צריכים למחר, את הרשימה של הקניות שלכם וכל דבר חשוב שתוכלו להכין מהיום כדי להיערך למחר ולעזור לעצמכם לעמוד בעומס בלי לשכוח או לפספס שום דבר חשוב.

2. נהלו יומן - הרבה פעמים אנחנו נוטים לסמוך על הזיכרון שלנו יתר על המידה, ואז רטרואקטיבית לגלות ששכחנו את החתונה של הבת של השכנים, או את התור של הילד לרופא, זה שאנחנו מחכים לו כבר שבועות. שנה חדשה מתחילה - מומלץ שתצטיידו לקראתה ביומן נוח שתוכלו לקחת אתכם לכל מקום, בו תוכלו לרשום מראש את כל המטלות והאירועים, בלי לפחד שתשכחו משהו חשוב.

3. התנתקו מהנייד ומכל אמצעי תקשורת אחר בחיק המשפחה או הלימוד - קשה לכם להניח את הטלפון מהיד ולהפסיק לסמס או לענות לטלפונים? תחליטו שמהרגע שאתם נכנסים לשיעור תורה, או מגיעים הביתה וצריכים להקדיש קצת זמן לבני המשפחה - אתם מכבים את הטלפון או שמים אותו על שקט לזמן מסוים. חשוב להבין שהדברים האלה, גם בלי שנרצה, ´גונבים´ המון מתשומת הלב שלנו, זו שמיועדת לדברים הרבה יותר חשובים הרבה פעמים.

4. צרו לכם רגעים של ´לבד´ - גם ביום הכי עמוס, כזה שלא רואים לו סוף, תמצאו כמה דקות לעצור, לנשום עמוק, לשתות כוס קפה בנחת, להביט מהחלון ולדבר עם ה´ או סתם לעצום את העיניים ולהתחבר לעצמכם. תוכלו לעשות זאת בזמן של נסיעה, לפני שאתם הולכים לישון וגם, כן, גם בשיאו של הלחץ - ממש לכמה דקות, כדי שתוכלו לחזור מחוזקים. חשוב גם למצוא בכל יום כמה דקות לחשבון נפש. אפילו הדקות היחידות שלפני שנרדמים. אל תעבירו יום בלי לעשות עם עצמכם חשבון נפש.

5. לא לדחות! - כמו שכתוב "מצווה הבאה לידך אל תחמיצנה", ולא רק במצוות. יש משהו שאתם צריכים לעשות עכשיו? עשו אותו והיפטרו ממנו. טפלו בו בצורה מיידית ואל תחכו עד לרגע האחרון שבו תצברו לעצמכם לחצים מיותרים.

6. הרגילו את עצמכם לעשות כמה דברים בו זמנית - יש ערימת כלים בכיור וטלפון בהול לענות לו? צריך לבשל צהריים והרבה זמן שלא שמעת שיעור תורה מחזק? אין בעיה, היעזרו באוזנייה לטלפון ותוך כדי שיחת הטלפון שטפו את הכלים, או השמיעו את הדיסק ברקע ותבשלו תוך כדי כך. זהו דברים שאפשר לעשות במקביל, שלא דורשים יותר מדי ריכוז, כמו מטלות יומיומיות של קיפול כביסה, ניקיון ובישול, ונסו לשלב אותן עם מה שאפשר כדי לחסוך זמן.

7. שמרו על סדר וארגון - אחד הדברים שמשפיעים מאוד על תחושת הלחץ שאופפת אותנו היא הסביבה שלנו. אם אתם חיים בסביבה מבולגנת - סביר שלא יהיה לכם יותר מדי יישוב הדעת... הקפידו אחת ליום, או לפחות אחת לשבוע בתור התחלה, לעשות סדר יסודי - בניירת שלכם, בבית או במשרד. לא תאמינו כמה זה ישפיע עליכם לטובה. ועוד יותר חשוב - השתדלו לשמור על הסדר הזה שעמלתם עליו כמה שיותר...

8. זהו את ´השעות החזקות´ שלכם - לכל אחד יש שעות ביום שבהן הוא יותר ערני, וזמנים שבהן הוא כבר חסר ריכוז ואנרגיות. זהו מהן השעות הכי טובות שלכם והחליטו לשבץ בהן את המטלות החשובות ביותר עבורכם, וכך ממילא בשעות החזקות שלכם תוכלו לעבוד מהר יותר ולהספיק יותר מהמטלות החשובות לכם.

9. תתחילו ממה שאתם הכי שונאים לעשות - וכקטליזטור לסיים את זה, תבטיחו לעצמכם שככל שתסיימו מהר יותר - כך תוכלו לעבור למה שאתם אוהבים לעשות. זה ידרבן אתכם לסיים מהר ובד בבד תיפטרו ממה שאתם פחות אוהבים לעשות!

10. אז מה בולע את הזמן שלכם? - נסו לשבת עם עצמכם, לבד, בשקט, ולזהות מה הגורם להספק הגרוע שלכם. הרבה פעמים זה גורם פנימי ולא חיצוני, כמו עייפות נפשית וחוסר מרץ כתוצאה מדיכאון או מחסור בוויטמין מסוים, או התעסקות מיותרת בדברים בטלים.

11. תתפללו על זה! - כל אחד יכול להעיד שיש ימים שיש בהם יותר ´ברכה בזמן´ ומספיקים המון, ויש ימים טרופים כאלה שלא מספיקים הרבה למרות המאמץ. שווה להשקיע על זה תפילה בתחילת כל יום - לבקש מה´ שייתן לנו ברכה בזמן ובעשייה, ושנזכה לעשות הרבה חסדים עם עצמנו ועם בריותיו, מתוך שמחה ויישוב הדעת.

והכי חשוב - לא משנה כמה עמוס היום שלכם, אל תסיימו אותו לפני שדיברתם עם השם לפחות פעם אחת שיחה אמיתית! יום שלא הכנסתם בו את ה´ הוא יום ´מת´, שעליו אמר רבי יהודה הלוי: "עבדי עבדים הם עבדי הזמן, ועבד השם הוא לבדו חופשי". זכרו, המלך נמצא עכשיו בשדה! אפשר וכדאי לנצל כל רגע כדי לתקן את השנה החולפת ולצבור לנו עוד ועוד סנגורים ליום הדין! בהצלחה!

תגיות:זמןתשובהאלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה