פרשת וישב

ברוך השם: לא סתם סיסמה

כשיוסף הצדיק שהה במצרים ואמר על כל פעולה ופעולה שהיא נעשית בעזרת או ברצון האלוקים, הוא הרגיש את אמירתו בכל ישותו. בשונה מחלקנו, הוא חי את זה. מכאן נבעה ההנהגה הניסית שבה הונהג יוסף במצרים

אא

שוטר תנועה עוצר שני חרדים שנסעו יחד על אופנוע: "חבר´ה, לא אעשה לכם שום דבר. מבטיח".

"דבר אחד תגידו לי: חצי שעה אני נוסע אחריכם בסמטאות, אתם ממושמעים ונוסעים לפי כל חוקי התנועה. לא פספסתם אף תמרור, לא נסעתם מידי מהר, והתחשבתם בכולם מסביב. איך?! איך אתם מצליחים להיזהר ככה?".

החרדים: "מה אתה לא מבין? ה´ איתנו!".

"אהה", ענה השוטר, "שלושה על אופנוע! מגיע לכם דו"ח"...

* * *

בביתו של פוטיפר אחד משרי פרעה התבצע רכש חדש. מהיום והלאה יהיה יוסף לעבדו של פוטיפר ואינו ברשות עצמו יותר. בתוך מספר חודשים מתקדם יוסף מדרגה לדרגה עד שהוא נהיה מנכ"ל בית פוטיפר. הסיבה לקידום המהיר והבלתי הגיוני מתואר בתורה במילים הבאות: "וירא אדוניו כי ה´ איתו וכל אשר הוא עושה ה´ מצליח בידו".

כלומר, פוטיפר שם לב שעל כל דבר יוסף אומר שתים שלוש מילים לא מובנות: "בעזרת ה´", או "אם ירצה ה´".

"מה אתה לוחש שם?", כך פוטיפר ליוסף.

"אני מאמין באלוקים אחד שברא את העולם וברצונו מתרחש כל דבר", עונה יוסף, "לכן אני משנן לעצמי שוב ושוב שכל פעולה תלויה ברצונו ובהסכמתו".

עוד דבר מפליא מתואר בפסוק הנ"ל, כך מסביר הזוהר הקדוש: כל דבר שביקש פוטיפר מיוסף, וכשמילא יוסף את רצונו – עלה בדעתו של פוטיפר לבקש משהו אחר – מיד היה נהפך הדבר בידו של יוסף לרצונו של פוטיפר.

לדוגמה: כשביקש פוטיפר שתיה חמה, יוסף הלך לחלוט לו כוס חמין רותחת. אך לפתע הרגיש פוטיפר שחם לו מידי, והוא מעדיף שתיה קרה, לכן ביקש מיוסף שילך למטבח לדלות לו כוס מים צוננים מהכד. להפתעתו הרבה של פוטיפר, באותו הרגע נהפך המשקה שביד יוסף למים קרירים ומרווים. התהליך הניסי חזר על עצמו בוואריאציות שונות לפי גחמותיו של שר הטבחים המצרי.

בשלב מסוים אשת פוטיפר פיתתה את יוסף באופנים שונים ומגוונים לעבירה, אך יוסף, איתן כצור חלמיש, לא הסכים אפילו לחשוב על כך. כשהבינה שמבוקשה לא יתמלא, נקטה זליכה אשת פוטיפר במעשה מגונה ביותר, וטפלה על יוסף עלילת שווא, כדי שיסבול מכך שלא הסכים לשמוע לה.    

יוסף מושלך לכלא "הצווארון הלבן" של מצרים. בכל זאת, מדובר בעוזר האישי של שר המלך, איתו נמצאים כל גדולי המדינה שעברו על החוק. גם שם מגיע יוסף לדרגה הבכירה ביותר: "ויתן שר בית הסוהר ביד יוסף את כל האסירים... באשר ה´ איתו".

גם כאן לא זנח יוסף את דרכו הטובה להפנים ולדעת שה´ איתו, על כל פעולה המשיך לחוש את יד ה´ המלווה אותו ומכוונת את צעדיו. לאחר עשר שנים בכלא, פותר יוסף את חלומם של שני שרי פרעה שסרחו, בצורה מדויקת המעוררת השתאות. כעבור שנתיים הוא מתמנה כבר כמשנה למלך מצרים!

* * *

רוב רובם של האנשים שאנו מכירים, אפילו אלו שאינם מקפידים על שמירת תורה ומצוות, אומרים "בעזרת ה´, אם ירצה ה´". שמא פעם קרה למישהו מאיתנו נס כמו שהתרחש עם יוסף מידי יום?! או אולי קודמנו בעבודתנו בשל כך?!הבה ונחשוב מהי הסיבה שאצל יוסף הצדיק זה עבד ואצלנו לא כל כך...

אולי אפשר לטעון בהיגיון מסוים: יוסף היה צדיק, בנו של יעקב, אֶחַיו נביאים קדושי עליון – אנחנו לא. הכל נכון. אבל התורה כותבת בפירוש, שהסיבה היא בגלל הקפדתו של יוסף ´לשתף´ את אלוקים בכל מעשיו ותוכניותיו.

ובכן, ירשו לי הקוראים להציג רובד נוסף במילים: "בעזרת ה´". כשיוסף הצדיק שהה במצרים ואמר על כל פעולה ופעולה שהיא נעשית בעזרת או ברצון האלוקים, הוא הרגיש את אמירתו בכל ישותו. יוסף, בשונה מחלקנו, חי את זה. מכאן נבעה ההנהגה הניסית שבה הונהג יוסף במצרים.

בכך שהתורה חוזרת על סיבה זו במהלך הדברים פעם נוספת, בבית פרעה וגם בבית הסוהר, כשמיד אחר כך מתוארת עלייתו של יוסף לגדולה נוספת, טמון הלקח - אחד מיני רבים - שאנו לוקחים איתנו לדרך מפרשת מכירת יוסף.

אין זו חכמה לומר שהכל בעזרת וסיוע האלוקים כשהכל הולך גם לפי התוכנית שלי, כל עוד שהוא לא מפריע, מה איכפת לי לעשות ´שיתוף´ איתו? זה גם נותן מימד מיסטי לעניין...

אבל אם גם כשאני מגיע למצב בו אין לי מושג על מה ולמה עשה לי אלוקים כך - כשם שעשה יוסף הצדיק בבית הסוהר - אני מודע לכך שהכל ברצונו יתברך, הוכחתי לעצמי שאני מסתובב עם הנהגה אלוקית כל הזמן.

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת וישב – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת וישב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה