חדשות יהדות

מה לסינים ולאוכל כשר?

מה מניע רשתות מזון סיניות לקנות אוכל כשר, ומה חושבים בסין על העם היהודי? ליו"ר מערכת הכשרות Ska מהדרין, הרב דוד מוסקוביץ, תשובה מעניינת

אא

השבוע התקיימה תערוכה בינלאומית למרכיבי מזון בשנחאי שבסין, ובה השתתפו אלפי בעלי מפעלי מזון מכל רחבי המדינה.

כמנהגם, נטלו חלק בתערוכת המזון מערכות הכשרות המובילות והשיבו לשאלות נציגי המפעלים שהגיעו מכל רחבי סין.

השתתפותם הקבועה של מערכות הכשרות בתערוכת המזון היא בשל הדרישה ההולכת וגוברתבסין לצריכת אוכל כשר. בשל כך התערוכה, שעוסקת בעיקר גלם בסין, נותנת הזדמנות חשובה למפעלי המזון הרבים להרחיב את פעילותם גם לענף המזון הכשר.

בשיחה עם ערוץ 7, מסביר יו"ר מערכת הכשרות SKSמהדרין, הרב דוד מוסקוביץ, את חיוניות נוכחותן של מערכות הכשרות בתערוכת המזון השנתית: "מפעים לראות כיצד משנה לשנה הולכת וגוברת התעניינותם שלמפעלי המזון הפזורים ברחבי סין בכל הנוגע לענף המזון הכשר. זו אינה גוזמה. אלו מספרים ההולכים וגדלים. יש ביקוש ואנו צריכים לספק את התשובות ואת המענה הכשרותי".

בעניין התערוכה אומר הרב מוסקוביץ: "תערוכות מזון ברחבי העולם אינן תופעה חדשה השייכת לעידן המודרני. כולנו גדלנו על סיפורי הצדיקים שבהם יהודים סוחרים נהגו להשתתף בירידים דוגמת יריד לייפציג המפורסם. בעולם המודרני הפך היריד לתערוכה ובמיוחד היום כשהעולם הפך לכפר אחד גדול".

לדבריו, "נוצר מצב שכמעט כל מדינות העולם מקיימות ומבססות את כלכלתן על ייבוא וייצוא. רוב בתי החרושת זקוקים למוצרים שונים לפסי הייצור שלהם וכמובן כולם מחפשים את הטוב ביותר ובעלויות הפחותות ביותר. בתערוכת מזון דוגמת זו הם לומדים להכיר מוצרים שונים להם הם נזקקים במשך השנה, הם בודקים את טיבו ובעיקר את מחירו, לפי זה הם קובעים את תהליכי הייצור של מוצריהם, ובעצם זה מה שאמר שלמה המלך כי אין חדש תחת השמש.

"זה לא סוד שבשנים האחרונות יותר ויותר מפעלים בוחרים לייצר מוצרים כשרים", ממשיך הרב מוסקוביץ, "ולאור הדרישה ההולכת וגוברת בכל מקום בעולם בצריכת מוצרים כשרים. ולא רק מוצרים כשרים לייצוא אלא אפילו בסין עצמה, ולדוגמא, בעיירות ובכפרים שונים שבקושי יש דריסת רגל של אנשים, ודאי שלא דריסת רגל של יהודי, למרות זאת, גם שם רשתות הקניות הגדולות בוחרות להעדיף במידת האפשר לקנות מוצרים כשרים".

עוד מסביר הרב מוסקוביץ כי "הדרישה של החברות היצרניות לחומרי גלם כשרים נובעת גםמהביקושים הקיימים בשטח למוצרים כשרים, והמספרים מצליחים להפתיע כל פעם מחדש. אם זה לצורך יהודים נודדים הנקלעים למקום אך לרוב לדרישת מקומיים רבים שהפנימו את הקביעהשהמוצרים הכשרים הם בריאים יותר ובטוחים יותר באיכותם ובניקיונם. כמו כן, התרבות הסינית המושרשת בעם טוענת שהעם היהודי הוא עם חכם והם תולים את זה במידה מסוימת בשל האוכל הכשר שהיהודים אוכלים. מפעם לפעם מתפרסמים דוחות שונים של רופאים למיניהם הממליצים על צריכת מוצרים כשרים דווקא ובשל האסתטיקה המאפיינת את פס הייצור שלהם, ומכאן הדרישה הגוברת למוצרי כשרות גם בקרב המקומיים שאינם יהודים.

"באחת מהטיסות הרבות שלי", הוא מספר, "פגשתי פעם גוי אירופאי שהוא הקניין הראשי של אחת מחברות המזון הגדולות באירופה שנסע לרכוש חומרי גלם בשביל המפעלים הרבים שלהם ולמוצריהם הידועים כלא כשרים. בדבריו סיפר לי שהם תמיד יעדיפו לרכוש חומרי גולם הנושאים תעודת כשרות, ואף שהמוצרים שלהם אינם כשרים כלל. לטענתו, בכך הוא מבטיח שיש ביקורת על המפעל ויש מישהו שעוקב אחרי היצרנים הסינים ודואג שהכל יהיה כשר".

הרב מוסקוביץ מוסיף ומציין כי "בשל הסיבות האמורות, אנו עדים לכך שמתקופה לתקופה הולךוגדל הביקוש בקרב בעלי המפעלים המעדיפים לייצר דווקא מוצרים כשרים.

תגיות:כשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה