חדשות בארץ

שומרי השבת (והעיתון)

הייתם מאמינים שדווקא בזכות שומרי השבת העיתונות הכתובה ממשיכה לשרוד? וגם: האם התקשורת נוטה להתמקד ולחשוף את הציבור בהפרזה לעניינים חולפים, ולהזניח עיסוק ממושך בנושאים החשובים? הנתונים לפניכם

אא

ההתעוררות הגדולה שאנו עדים לה בשנים בעשרות השנים האחרונות נתנה את אותותיה גם בתקשורת. 21% מהיהודים בישראל הגדירו את עצמם כשומרי מצוות יותר משהיו בעבר, לעומת 14% שתיארו את עצמם שומרי מצוות פחות מבעבר, בסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
ד"ר רפי מן וד"ר אזי לב-און מעריכים שבזמן שבעולם קיימת ירידה בחשיפה לעיתונות המודפסת, את עיתוני סוף השבוע בישראל יש מוקדם מדי להספיד. זאת בשל העובדה ששליש מהיהודים אינם משתמשים בכלי תקשורת אלקטרוניים בשבת - זאת לא רק בקרב החרדים והדתיים-לאומיים, אלא גם בקרב חלק נכבד מהיהודים המסורתיים. 35% מהנשאלים אינם צופים בטלוויזיה או מקשיבים לרדיו בשבת, ו-48% אינם גולשים ברשת האינטרנט בשבת.
שני החוקרים מהמכון לחקר מדיה חדשים, חברה ופוליטיקה של אוניברסיטת אריאל בשומרון, פרסמו את הדברים בסקירה שנתית שנערכה בשיתוף יפעת מחקרי מדיה וקנטאר מדיה מחקריTGI, שעסקה בסדרי היום, בשימושים ובמגמות בתקשורת הישראלית.
לדברי החוקרים, הנתונים רומזים לכך שגם התקשורת החילונית הכללית תמשיך לגלות התעניינות, ואולי אף להרחיב את התעניינותה, בתרבות היהודית הדתית. החוקרים מוסיפים כי הגידול הדמוגרפי בקהילה החרדית ובקהילה הדתית-לאומית  מנבא כי לתקשורת של שני מגזרים אלו סיכוי גדול לצמוח בטווח הקצר ובטווח הארוך. 
באחד הפרקים שבסקירה, נבחן באורח השוואתי סדר היום בכמה נושאים בולטים בעיתונות המודפסת, באינטרנט המערכתי ובתוכן הגולשים. מתוך הממצאים בולטת לעין ההתאמה בין שלוש קטגוריות אלו בתנודות ובהיקף האזכור במהלך השנה של מונחים ושמות. הווי אומר: אירועים מסוימים כגון החלטות ממשלה, פעילות מדינית, צבאית או פוליטית וכדומה, מעלים נושאים מסוימים לסדר היום, במשך תקופה מסוימת מתנהל עיסוק אינטנסיבי בנושא - ולאחר זמן ניכרת ירידה וגרף האזכורים מתיישר.
בגלל ההיקף הנרחב של הזירות שבהן בא לידי ביטוי תוכן הגולשים, מספר האזכורים גבוה בקטגוריה זו הרבה יותר מבשתי הקטגוריות האחרות, אך העליות והירידות במספר האזכורים דומות בדרך כלל. נתונים אלה מחזקים את הטענה הנשמעת לעיתים כי התקשורת בישראל נוהגת להסתער על נושא מסוים עד כדי רוויה, ובתוך זמן קצר הנושא נעלם כמעט מסדר היום. מנתונים אלו עולים שתי בעיות בסיקור התקשורתי והשיח הציבורי: הראשונה, חשיפת-יתר של נושא מסוים לזמן קצר, המלווה לעיתים בדרמטיזציה מופרזת, ובעקבותיה השנייה, היעדר עיסוק מתמשך בנושאים החשובים.

תגיות:תקשורת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה