תשובה בהידברות

"התעורר אצלי רצון לא רק להקשיב, אלא גם לעשות"

שיחת תשובה עם בר חבה, 20, ירושלים

אא

איך החלה התקרבותך?

"מאז נולדתי היו אצלנו בבית סממנים מסורתיים כמו פלטה ושמירת חגים, אבל מעבר לכך לא היו מעשים. פעם גלשתי באינטרנט, הגעתי ב"טעות" לערוץ הידברות וראיתי שיעור של הרב זמיר כהן. סיפרתי על כך בהתלהבות לאמי, ומאז העניינים התחילו להתגלגל. אני ואמי התחלנו לראות את שיעורי הרב בערוץ. כיוון ששירתתי אז בצבא היא ראתה את השיעורים יותר ממני. בקיץ האחרון נפטר סבי ז"ל. דוֹדי התקשר למזכירה של הרב זמיר וסיפר לה על הפטירה ועל כך שאנחנו צופות בשיעורי הרב, וביקש שהרב יבוא לשבעה. הרב זמיר הגיע לבית סבתי בתל אביב. זה היה כבוד גדול עבורנו. הוא דיבר קרוב לשעה. זה היה מדהים. הוא התייחס לכולם והיה פתוח לדבר על נושאים שקרובים ללבם של חילונים ומסורתיים. לא הרגשתי אצלו כפיה כמו שהרגשתי במקומות אחרים. התעורר אצלי רצון לא רק להקשיב לדבריו, אלא גם לעשות. התחלתי לשמור שבת וגם חגים במלואם. כבחורה שרצתה להתחבר ליהדות אבל לא ידעה איך, מאוד התחברתי לגישה של הרב זמיר. יש לי את הדיסקים שלו, ואני לומדת כל הזמן למה ואיך. הוא גורם לי להרגיש בטוחה בדרך היהדות".

מעבר לביטחון, מה קיבלת בתהליך התשובה?

"קיבלתי כח רב ואופטימיות. אני מסתכלת כעת על הדברים בראייה שונה לחלוטין. אני מבינה שכל המקרים קורים בהשגחת הקב"ה ושהם לטובה. קיבלתי אמונה בעולם הבא, ועם כל הכאב והצער על פטירתו של סבי, אני רואה כעת את הדברים אחרת, באמונה שלמה".

האם הקשר שלך עם המשפחה והחברות השתנה בעקבות התהליך?

"הקשר לא השתנה. אמנם אני היחידה בבית ששומרת שבת באופן מלא, אבל הורי התחילו לאט לאט לכבות את הטלוויזיה בשבת וגם למעט בנסיעות. קצת חששתי משמירת השבת, אבל בתמיכת הערוץ השתחררתי מהפחד. בסופו של דבר זה עשה לי רק טוב. חברותי מאוד מכבדות את השינוי שחל בי. אין בינינו מתח. לפעמים אני שואלת את עצמי: ´איך הן יכולות לנסוע בשבת?!´, אבל אני משיבה לעצמי שאין לי זכות לכפות את השבת על אף אחד. אני בעיקר חשה שיש לי מתנה שאני מאחלת גם להן שיזכו בה".    

לאור ניסיונך עד כה, האם לדעתך צריך להיכנס לחיי תורה בבת אחת או בהדרגה?"התשובה חייבת להיעשות בהדרגה. חשוב לי ללמוד היטב את הדברים, לקחת אותם על עצמי, ולעשותם לאט לאט כדי להיות שלמה איתם. משם זה יוצא לי הרבה יותר חזק וכמו שצריך באמת. כאשר הדברים קורים באיטיות, יש להם יותר משמעות. זה יותר נקלט בנפש".

מה הקשיים שעלולים לצוץ בתקופת התשובה?

"לאחרונה ראיתי הרצאה של הרב זמיר על לבטים בתקופת ההתחזקות. הוא אמר: ´אם אני מתחזק, אני מוותר!´. צריך לוותר על מה שהיה לי למען דברים חשובים יותר. אם פעם עשיתי בשבת דברים שעשיתי בימי חול, כמו הדלקת חשמל ונסיעות, כעת אני עושה אותם רק בימי החול. השבת מוקדשת לתורה ותפילה וגם לעונג ומנוחה".

אז כל אחד יכול לפסוע במסלול היהדות?

"זו שאלה קשה. מי שלא הכיר כלום מהיהדות - קשה לו יותר, ואילו מי שטעם את האמונה מילדותו - קל לו יותר. אבל אני חושבת שמעצם העובדה שהקב"ה נתן לכולנו במתנה את התורה והמצוות, עלינו להוכיח את האמונה הזאת במעשים שלנו. לדעתי לכל יהודי יש את הניצוץ ואת הכח לחיות חיי אמונה.

"בסביבה הרחוקה קצת יותר קשה לי להבחין בשינוי. דווקא נראה שהכל נהיה פרוץ יותר. ואילו בסביבה הקרובה שלי ראיתי כמה שהתקרבו דרך ערוץ הידברות. יש לי חברה שעושה ´על האש´ בשבת ולא מקיימת מצוות כלל, ועם זאת היא מספרת לי בהתלהבות שהיא מכורה לשיעורי הרב פנגר. יותר ויותר חשים שיש את הקב"ה בעולם". 

מעוניינים לספר את סיפור התשובה שלכם? צרו קשר בדוא"ל odedm@neto.net.il

תגיות:תשובה בהידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה