עובדות ביהדות

עמוד ענן: סמל ההשגחה

עמוד ענן אמנם נשמע כמו שם שמתאים בול למבצע צבאי, אבל המשמעויות שלו ביהדות הן הרבה יותר עמוקות. עמוד הענן הוביל את בני ישראל 40 שנה במדבר, והסיר מכשולים שעמדו בדרכם. הוא גם שמר עליהם מפני חִצי האויב, ואף היה סמל להתגלות אלוהית

אא

בשבוע האחרון כולנו מדברים על מבצע עמוד ענן וצורכים כל פיסת מידע אפשרית באמצעי התקשורת, אבל מהי באמת משמעות השם שנבחר למבצע במקורות ובכלל? מסתבר שאותו עמוד ענן שמר על עם ישראל בימי ההליכה במדבר. האם לכך כיוונו גם מכני שם המבצע?

"עמוד הענן הלך לפני בני ישראל במדבר במשך 40 שנה", אומר הרב יצחק גבאי, ומביא את המקור מספר שמות, פרק י"ג: "וה´ הולך לפניהם יומם בעמוד ענן לנחותם הדרך, ולילה בעמוד אש להאיר להם ללכת יומם ולילה. לא ימיש עמוד הענן יומם ועמוד האש לילה לפני העם. במדרש כתוב שלעמוד הענן היו שני תפקידים: האחד, ליישר את הדרך מכל מיני מכשולים, מהמורות, נחשים ופגעי טבע. התפקיד השני היה למנוע חדירת חצים על עם ישראל. ולא רק שזה הגן על עם ישראל אלא גם הפך את החצים והחזיר אותם אל האויב. כלומר, מעבר להנחיית עם ישראל - היה לעמוד הענן תפקיד חשוב בהגנה".

"יש עוד אזכור בתורה לעמוד הענן, שבעצם משלים לנו את התמונה לגבי המשמעות שלו", מציין הרב גבאי. "כתוב בספר במדבר י"ב: וירד ה´ בעמוד ענן, ויעמוד פתח האוהל. גם בספר תהלים פרק צ"ט כתוב בעמוד ענן ידבר אליהם. הפסוקים האלה, בהקשר למשה ואהרן, מעידים שההתגלות של הקב"ה אל משה ואהרן היתה דרך עמוד ענן. לכן רואים שחוץ מהעניין של השמירה וההגנה, יש כאן עניין של גילוי אלוהי. אם נצרף את הכל ביחד - גם את החצים, גם את ההתגלות וגם את ההנחיה - יש כאן לחימה אלוקית, הנהגה אלוקית".

כלומר, מראש יש בעמוד הענן אספקט של הנהגה אלוהית, כולל ממד של מלחמה.
"אולי זה גם מה שרצו אלה שהחליטו על השם למבצע הצבאי - הנהגה אלוהית שתשמור על כל חיילי ואזרחי מדינת ישראל. בלי קשר לשם עצמו, אנו רואים שאכן יש כאן הגנה. מספר הנפגעים לעומת מספר הרקטות שנורות עלינו הוא פשוט אפסי ולא יאומן. יש כאן סיעתא דשמיא גדולה מאוד.

"כתוב במסכת ברכות לא נבראו רעמים אלא לפשוט עקמומית שבלב. הרעמים יוצרים בהלה בנפש האדם. האדם יכול להיכנס ללחצים וחרדות, או לחלופין להבין שיש כאן כח אלוהי גדול שמנהיג את העולם. בהזדמנות הזאת הוא יכול להפיק לקחים בנוגע לחייו, ולחשוב מה הקב"ה רוצה ממנו. כל הניסים שאנו רואים מראים שהקב"ה ניצב לצדנו ומראה לנו שאנו עדיין יכולים ליישר את העקמומיות שבלב.

הקב"ה מאמין בנו, ורק רוצה שנתעורר ונבין מה תפקידנו בעולם".

 

תגיות:עמוד ענןהשגחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה