סמארטפונים ואינטרנט

אינטרנט? "ההפסד עצום ביחס לתועלת המזערית"

למה הידברות משתמשת באינטרנט, בטלוויזיה ובפייסבוק? הרב זמיר כהן, עושה סדר בעובדות, עונה לשאלות על הרשת והסמארטפונים, ומדגיש: "מי שיכול להסתדר בלי אינטרנט בבית – מוטב לו ולמשפחתו"

אא

רבים זכו לחזור בתשובה, ללמוד תורה, לשמוע הרצאות ולהתחזק – דווקא באמצעות האינטרנט. אבל כידוע, יש גם את הצד השני של המטבע: שפע התכנים השליליים, הפיתויים הרבים מספור, וצורת ההתקשרות הלא בריאה והלא צנועה בין אנשים. כל אלה מלבים את יצריו של האדם ומעוררים סקרנות בלתי פוסקת. כיצד יש לראות את הכלי האדיר הזה – אינטרנט – בראייה תורנית? מה בין אינטרנט מסונן ללא מסונן, ומה לגבי הפייסבוק והסמארטפון? פנינו לרב זמיר כהן שליט"א לקבל תשובות.

"כל כלי, ובכלל זה גם האינטרנט, הוא כשלעצמו ניטרלי", פותח הרב את תשובתו. "אפשר לפרסם דרכו תכנים חיוביים ומועילים בהיקפים חסרי תקדים, ואפשר לפרסם דרכו תכנים שליליים באותו היקף. למעשה, האינטרנט הפך לאחד מאויביו הגדולים של האדם השפוי. הזמינות לתכנים ירודים ביותר הובילה ומובילה לקלקול מבוגרים, בני נוער ואפילו ילדים. כמה בתים התפרקו ונהרסו לחלוטין, כמה אנשים ונשים בעלי יראת שמים נבהלו מעצמם כאשר גילו עד כמה נפגמו וירדו. לכן, הדבר הנכון הוא, שמי שיכול להסתדר בלי להכניס את הרשת לביתו – מוטב לו ולמשפחתו. אבל גם אם חייבים להשתמש באינטרנט – צריך שזה יהיה רק אינטרנט עם מערכת סינון ראויה. ובכל מקרה הנכון הוא לעשות שאלת חכם".

האם יש תועלת בכל דרגת סינון?

"בוודאי ראוי לכל ירא שמים להזמין את החסימה הטובה והבטוחה ביותר, כדי להימנע מכל חשש מעידה, שהרי אנו מבקשים בכל יום בתפילת שחרית ואל תביאני לידי ניסיון. אולם גם מי שאינו עושה כן, שלא יאמר לעצמו – הכל או לא כלום. מוטב רמת סינון נמוכה מאשר אינטרנט שאין בו חסימה כלל.

"יש שחוששים להזמין אינטרנט חסום כי אולי יצטרכו לעיתים להיכנס לאתר שנמצא ברשימת האתרים החסומים. חשוב לדעת שגם כאשר ישנה חסימה, בעל המחשב יכול לשנות את דרגת החסימה באמצעות הקלדת קוד, ולפתוח את מה שחסום. ישנה דרגת חסימה שחוסמת רק אתרים בעייתיים ביותר. ישנה דרגת חסימה גבוהה יותר שאמנם מאפשרת להיכנס לאתרי חדשות וכדומה, אבל מסתירה את התמונות הלא צנועות שכל אדם עם מינימום יראת שמים אינו מעוניין לראות. וישנה דרגה גבוהה שמאפשרת להיכנס רק לאתרים נקיים לחלוטין. ועוד רמות שונות ביניהן".

להסתכל נכון על האינטרנט

"והתועלת היא כפולה, ממשיך הרב, "ראשית, הילדים שמורים, וההורים שולטים בגלישה. שנית, גם המבוגרים יכולים לשמור על עצמם, שהרי האדם סקרן מצדו, אבל כשיש לו את הרגע להתבונן ולחשוב – האם הוא רוצה להיכנס לאתר מסוים או לא – הוא יחשוב פעמיים. באמצעות הקוד אפשר לפחות לשהות כמה שניות. כמו האזעקה שנותנת לאדם את הזמן לתפוס מחסה בעת שיגור טיל שעלול להתפוצץ - כך גם בדרך להקלדת הקוד הפותח, יש לאדם זמן להתבוננות בחיוניות הפעולה הזו. ובכל מקרה, בוודאי שעדיפה רמת חסימה נמוכה, מאשר גלישה ללא חסימה בכלל.

"חשוב להוסיף שגם מי שצריך את האינטרנט, ומחזיק אינטרנט מסונן, צריך לפתח תפיסה נכונה לגבי האינטרנט. הגלישה ברשת צריכה להיות דבר ממוקד ולצורך מסוים. המושג תרבות גלישה כחוויה בידורית, לא שייך אצל ירא שמים. תרבות הגלישה שורפת שעות על גבי שעות ללא שום תועלת, והיא מזיקה, גם ללא בעיות הצניעות ושאר מפגעי האינטרנט. אדם צריך להיות מחובר למציאות ולנצל כל רגע לתועלת, ולא לנתק את עצמו מהסביבה ולאבד את הזמן לבטלה".

ומה לגבי רשתות חברתיות?

"ישנן כמה בעיות ברשת החברתית, והן מעבר לבעיות הרגילות שיש בגלישה באינטרנט: ראשית, התקשרות לא בריאה בין אנשים שעלולה להזיק. זה לא סוד שמשפחות שלמות התפרקו כתוצאה מהתקשרות זו. סיפורים שלא נעים להעלות על דל שפתיים – גרמו לגירושין, והכל בעקבות פריצת הגבולות שיש ברשתות החברתיות. שנית, חשיפה אישית ברמה שעלולה להזיק. וכשמדובר בבני

נוער – הסיכון גדול הרבה יותר, ולמרבה הצער זה מגיע עד כדי התאבדויות. המתחים והלחצים החברתיים הם הרסניים. הורה שאוהב את ילדיו, יחפש עבורם בית ספר שבו חל איסור על התלמידים להשתמש בפייסבוק. ישנם בתי ספר תורניים נפלאים המקפידים על כך, ודי בסיבה זו לבדה לבחור בהם. מלבד שאר המעלות החינוכיות, החברתיות והלימודיות".

במה שונה הרשת החברתית מכל אתר היכרויות אחר?

"ראשית, לא כל אתר היכרויות ברשת ראוי לשימוש. ישנם אתרים רבים שבהם רבים הכישלונות. אצלנו בהידברות, באתר השידוכים שבע ברכות נוהגים על פי כללי צניעות מוגדרים: לא הכל נחשף, צורת ההתקשרות נעשית בצורה עדינה ומכובדת, והתמונות מועברות רק לאחר קבלת אישור משני הצדדים. רשת חברתית היא ודאי לא מקום שבו נשמרים גדרי הצניעות".

"מה יעשה הנער ולא יחטא"

אני שואל את הרב אם בכל זאת אין דברים חיוביים גם ברשת החברתית, כמו חיזוק קשרי משפחה רחוקים וכדומה, והוא עונה: "אכן ישנה תועלת מועטה כלשהי גם בכלים מהסוג הזה. אבל כמו במסחר – עלינו לבדוק רווח כנגד הפסד. כל עולם המסחר פועל על פי סטטיסטיקות. ברור שכאשר כל עולמנו הרוחני עומד מנגד, עלינו לקיים את דברי חז"ל: הווי מחשב שכר מצווה כנגד הפסדה. ההפסד ברשתות האלה הוא עצום ונורא ביחס לתועלת המזערית".יש שיאמרו שאנחנו חוששים יותר מדי ומגזימים בסייגים.

"תשאל כל אישה שפויה אם היא הייתה מוכנה שבעלה ייכנס לאחד המקומות הגרועים בעולם. היא בוודאי תגיב בשלילה, גם אם הוא אדם מוסרי מאוד. אדם הוא אדם, ואין אפוטרופוס לעריות. במהלך שיחות שלי עם המשתתפים בסמינרים, מגיעות אלי עדויות מזעזעות על מקרים קשים ביותר, שקרו משום שלא נשמרו הגבולות הנכונים. זוגות שחיו ביחד באושר במשך שנים, למרבה הצער לאחר שאחד מהם התחיל ליצור קשר דרך הפייסבוק, הבית התפרק לחלוטין. התורה אומרת: ונשמרת מכל דבר רע. כל דבר שיכול להוריד את דרגתו הרוחנית של האדם, מוגדר דבר רע, גם אם הוא לא מוזכר בשמו המפורש בסעיף בשלחן ערוך. וקל וחומר במה שקשור לאיסורי תורה חמורים".

אם כן, למה ארגון הידברות פתח עמוד בפייסבוק?

"שאלה טובה, וחשוב ששאלת. לא פעם, כאשר נזקי הטלוויזיה והאינטרנט מוזכרים בהרצאות, מעלים המשתתפים את אותה שאלה לגבי הערוץ שלנו בטלוויזיה. וההסבר פשוט: אם מישהו יבוא וישאל אם להכניס טלוויזיה לבית – התשובה כמובן תהיה שלילית. אך לטובתם של מי שכבר מחזיקים טלוויזיה בביתם, אנחנו מנסים להעניק להם דרך הכלי הזה מסרים יהודיים, שיקבלו גם תכנים חיוביים. אבל עד שלא נפתֵח ממיר שיכניס לכלי הזה רק תכנים חיוביים – הנזק גדול מהתועלת".

"דג חי שוחה נגד הזרם"

אני שואל את הרב כיצד מסבירים לאנשים את חומרת העניין, ואיך מתמודדים עם הלחץ החברתי, והוא עונה: "בעניין ההתמודדות עם הלחץ החברתי, יש לזכור: דג חי שוחה גם נגד הזרם, כשצריך. אם יש לאדם יראת שמים - מספיק להסביר לו שגדולי ישראל אסרו את הדבר. אפשר להסביר גם את ההשפעה לטווח ארוך, על האדם עצמו ועל הבית והמשפחה. מי שרוצה לבנות עתיד טוב ובריא למשפחתו – מוטב שיכניס את עצמו לקהל הגדול שחי ובונה את חייו ללא הכלים האלה. יש לזכור תמיד את מאמר חז"ל: איזה הוא חכם הרואה את הנולד".

רבנים רבים מתמקדים היום דווקא בנושא הסמארטפונים. למה?

"אכן, גדולי ישראל קידשו מלחמה נגד מכשירים אלו. והגלישה במכשירים האלו היא מסוכנת יותר מגלישה רגילה, משתי סיבות: ראשית, המכשירים האלה מתחברים לאינטרנט בכל מקום, וללא סינון. שנית, המציאות של גלישה באינטרנט, כאשר המכשיר הולך איתך לכל מקום – מביאה לידי ניסיונות קשים מאוד. יש מגדולי ישראל שאמרו שכמו שאסור לאדם להתייחד עם אישה שאינה מותרת לו – כך גם אסור להתייחד עם אינטרנט שאינו מסונן. לכן יש להקפיד לשאת רק מכשירים שכשרים על פי גדולי ישראל. אני משתדל לדבר על זה בהרצאות".

אני שואל את הרב מה עונים למי שטוען שגדולי ישראל ספונים בבתי המדרש, ואינם מכירים את המציאות העכשווית, והוא עונה: "מי שטוען טענה כזו – אין ספק שמעולם לא דיבר עם גדולי ישראל. מי שמדבר איתם נפעם כשהוא עומד מול אדם בן 90 שמבין בדיוק את נפש הצעיר שעומד מולו. אלה אנשים שמבינים ויודעים לקרוא את המפה העכשווית הרבה 
יותר ממה שיודעים הצעירים. וכבר אמרו חז"ל: כל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל".

 
תגיות:ניסיונותהרב זמיר כהןאינטרנט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה