מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

מי עתיד לקום בתחיית המתים? הרב עובדיה יוסף מסביר

במה זוכות הנשים לחיי עולם הבא? איזה תנאי מיוחד צריך לקיים כדי לקום בתחיית המתים? הדברים מלוקטים משיעורי הרב, ומובאים בלשון קדשו הטהורה

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/יונתן סינדל)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/יונתן סינדל)
אא

זכותה של האשה שקשורה לתורה

היום זה יום השנה לאחת מקרובותיה של רעייתי ע"ה, אשה צדקת שבאה מחאלב, עיר של חכמים וסופרים, וחיתה פה תשעים שנה, זכתה לבנים צדיקים וישרים, אוהבי תורה ולומדיה שאינם זזים מהתורה ימין ושמאל ב"ה.

בגמרא ברכות יז (ע"א) שואל רב את דודו ורבו רבי חייא, אלה הנשים במה זוכות לחיי עולם הבא? אמר לו, שמגדלות בניהן לתורה ועוזרות לבעליהן שילכו ללמוד.

והדבר אינו מובן מה השאלות האלו, וכי הנשים אין להם מצוות גמילות חסדים וצדקה, רק תורה? והוא משיבו בשביל שלוקחות את בניהם ללמוד, וכי אין להן מצוות אחרות?

 

מי יקום בתחיית המתים?

התשובה על פי דברי הגמרא בכתובות קי"א (ע"ב), ר' אלעזר בן פדת היה תלמידו של רבי יוחנן [רבי אלעזר זה הינו אמורא. יש רבי אלעזר בן שמוע מהתנאים, הוא סתם ר' אלעזר בתנאים. ובאמוראים זהו ר"א בן פדת] בא אל רבו, הוא למד גם מרבנים אחרים, ואומר לו ברצוני לומר לך חידוש ששמעתי מרבותי: עמי הארץ לא יקומו בתחיית המתים, רק תלמידי חכמים יקומו בתחיית המתים! תמה רבי יוחנן, מה אתה מדבר? ענהו, רבי, מקרא אני דורש, 'הקיצו ורננו שוכני עפר כי טל אורות טלך וארץ רפאים תפיל' . 'שוכני עפר' - אלו המתים, 'הקיצו ורננו' - בתחיית המתים. 'כי טל אורות' - מי שיש לו טל התורה, שנקראת אור כמ"ש  'כי נר מצוה ותורה אור', הם יקומו בתחיית המתים.

ראהו שהוא נעצב, וכי אפשר שכל ישראל לא יקומו בתחיית המתים? אמר לו, רבי לא תצטער, מצאתי להם פתרון מהתורה, גם ה'עמך' שמחזיקים בישיבות, תומכים בתלמידי חכמים שיעסקו בתורה ועושים פרקמטיא עם תלמידי חכמים, אין לתלמיד חכם פרנסה ואדם זה שולח לו כסף חלק כחלק ממסחרו, נחשב כאילו בעצמו הוא למד תורה ויקום בתחיית המתים על ידי טל אורות של אור התורה, אף שבעצמו לא למד, אביו לא השכיל ללמדו, כיון שעוזר לת"ח בכל יכולתו לישיבות לכוללים כבר זכה, שנאמר  'ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כולכם היום', וכי אפשר להדבק בקב"ה, והלא 'ה' אלהיך אש אוכלה הוא' ? אלא מי שדבק בתלמידי חכמים נחשב כאילו דבק בשכינה. שמח רבי יוחנן.

למדנו מכך, יש בתחיית המתים דין מיוחד, מי שלמד תורה או שסייע ללמוד תורה הוא יקום בתחיית המתים. לאחר שהאדם נפטר נשמתו עולה למעלה לקבל שכר על כל מעשיו שעשה בעולם הזה, בזכות התורה המצוות והחסדים שעשה זוכה לעולם הבא, מה שאין כן לתחיית המתים צריך סגולה מיוחדת, רק מי שיש לו זיק עם התורה - או שלמד תורה או שהחזיק ביד בני התורה, הוא שיקום.

לכן בא רב ושואל את רבי חייא, הלא הנשים פטורות מתלמוד תורה, 'ולמדתם אותם את בניכם' - ולא את בנותיכם, איך הן יקומו בתחיית המתים? ולזאת השיבו שכיון שמוליכות את בניהן לתלמוד תורה ושולחות את בעליהן ללמוד, גם כן יש לה קשר עם התורה, ועל כן הם יקומו בתחיית המתים.

גם האשה הזו שחנכה את בניה לתורה ומעשים טובים יש לה זכות גדולה. תהי נשמתה צרורה בצרור החיים ותהי מנוחתה כבוד.

הדברים לקוחים מתוך הספר "מעדני המלך". לרכישת הספר היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן

תגיות:הרב עובדיה יוסףמעדני המלך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה