חדשות בארץ

בשורה: מערת המכפלה תונגש לנכים עד סוף שנת תשע"ט

בדיון שנערך בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, הבטיח יועצו של שר הביטחון כי התוכנית להנגשתה של המערה תיושם גם אם עיריית חברון לא תסכים לשתף פעולה עם ישראל

מערת המכפלה (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)מערת המכפלה (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
אא

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת דנה היום (ראשון) בסוגיית הנגשתה של מערת המכפלה לנכים. הדיון נערך ביוזמתם של חברי הכנסת יעקב מרגי (ש"ס) ושל חבר הכנסת יהודה גליק (הליכוד), שמחה בתוקף על ההתמהמהות ביישום התוכנית להנגשת המערה.

"אין שום סיבה שבעולם שאנשים עם מוגבלויות לא יוכלו להיכנס למערת המכפלה כמו בני אדם", אמר גליק. "אנחנו בשנת 2018 – שילוב בעלי מוגבלויות זה לא מותרות, זה חלק מהדרישה הבסיסית של כל מוסד ציבורי בישראל, זה חלק מהדרישה הבסיסית של כל בית כנסת בישראל, ובוודאי חלק מהדרישה הבסיסית לאתר לאומי ממדרגה ראשונה".

גליק ציין כי לא צריכים לבקש את רשות הוואקף כדי לבצע את תוכנית ההנגשה: "זו בושה וחרפה. לא צריך לחכות שהוואקף יעשה לנו טובה. צריך לקבוע להם אולטימטום ולהתחיל לעשות מעשים בשטח". הוא הוסיף כי על ראש הממשלה ושר הביטחון לקבל את ההחלטה ולבצע אותה בשטח: "אף אחד בעולם לא יוכל לבוא אלינו בטענות שהנגשנו את המערה - ליהודים ולמוסלמים".

עורך הדין עילם שניר, נציגו של היועץ המשפטי לממשלה שהגיע לישיבה, הגיב על טענותיו של גליק בנוגע לסחבת ביישום התוכנית, באומרו כי אין כל מניעה משפטית לבצעה: "הדרג המדיני צריך לקבל החלטות, ולפעול דרך משרד הביטחון והמינהל האזרחי". יועץ שר הביטחון, קובי אלירז, התחייב בשם משרדו כי התוכנית תצא אל הפועל עד סוף תשע"ט – עם הסכמת הגורמים הפלסטיניים או בלעדיהם. הוא ציין כי ישראל מנסה ראשית כל "למצות את הדיאלוג מול עיריית חברון והוואקף". על פי הסכם חברון מ- 1997, העיריה המקומית היא שצריכה לתת היתר לעבודות במערה, אך אלירז הבהיר כי במידה ועד סוף 2018 היא לא תשתף פעולה - ישראל תפעל באופן עצמאי "מתוך מטרה שעד סוף שנת תשע"ט המצב ייפתר".

סוגיית הנגשתה של מערת המכפלה עלתה לסדר היום הציבורי בחודש יולי האחרון, כאשר הרב אליהו בקשי דורון הגיע אל המערה, ונזקק לסיועם של לוחמי מג"ב, שהעלו אותו במדרגות עם כיסא הגלגלים עמו הוא מתנייד. התמונות הקשות חוללו סערה ועוררו את הדרישה להנגיש במהירות את מערת המכפלה. סגן ראש מועצת קרית ארבע, ישראל ברמסון, אמר כי הגיע הזמן להתקין מעלית במקום הקדוש: "צריך לשים סוף לחרפה הזו. לא יכול להיות שלקברי אבותינו לא תהיה הנגשה לנכים. הוואקף שולט פה או עם ישראל שולט פה?".

(עודכן: 17:55)

תגיות:מערת המכפלהיהודה גליקהנגשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה