סלבס בהתחזקות

"יהדות היא לא בעיה, היא פתרון": איך סיון רהב מאיר עשתה תשובה?

"רצח רבין היה נקודת שפל, שגרמה לי לצאת למסע ארוך ולהתחיל לקחת אחריות על היהדות שלי", מספרת העיתונאית האהובה סיון רהב מאיר

  • י"ט חשון התשע"ט
סיון רהב מאיר (צילום: פלאש 90)סיון רהב מאיר (צילום: פלאש 90)
אא

העיתונאית סיון רהב מאיר, בת 37 כיום, גדלה בבית חילוני טיפוסי ברמת השרון אך במהלך לימודיה באוניברסיטה בגיל 16, החלה בתהליך התקרבות ליהדות ושמירת תורה ומצוות. כיום, רהב מאיר נשואה לעיתונאי ידידיה מאיר ואם לחמישה. ליקטנו עבורכם ציטוטים שהעניקה לאורך השנים לכלי תקשורת שונים.

בעשרות השנים האחרונות הפכה רהב מאיר לאשת התקשורת האהודה ביותר בישראל. "היום מעניין אותי יותר להביא סקופים על שרה אמנו מאשר על שרה נתניהו", היא אומרת. בשיחה לערוץ 7, אמרה רהב מאיר בכנות כי "אני לא קוראת לכל חוזר בתשובה לבוא לעבוד לערוץ 2. לי זה מתאים. כל אחד ואישיותו, כל אחד ושליחותו".

 

"הלכות סנהדרין - מה זה? למה מעולם לא למדנו את זה בבית הספר?"

באחד מטוריה השבועיים ב'ידיעות אחרונות', חשפה רהב מאיר את האופן בו נחשפה ליהדות – כאשר ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין נרצח, והיא - נערה בת 14, שראיינה אותו ככתבת צעירה חודש בלבד לפני כן.

"היינו בכיתה ז'. ילדים טובים הרצליה. בעקבות הרצח - העירייה, משרד החינוך, תנועות הנוער, כולם הפגיזו אותנו מאז אותו יום ראשון במנות-יתר חינוכיות. שיעור רדף סדנה, הרצאה רדפה פאנל. "על יהדות וסבלנות", "לא תרצח", "האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה". אני זוכרת ערב אחד בכיכר רבין, כנראה ביום השלושים לרצח. ישבנו שם במעגלים, חניכים מכמה תנועות נוער, ואחד המדריכים, חובש כיפה, חילק לכולם דף מקורות שמצד אחד נראה לי כסינית מדוברת, ומצד שני הילך עליי קסם".

רהב מאיר ממשיכה לתאר את התוכן שקראה, כאשר נחשפה ליהדות לראשונה בחייה. "חביב אדם שנברא בצלם", היא מצטטת. "חיבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר: 'כי בצלם אלוקים עשה את האדם'". בדף המקורות נאמר שהמשפט הזה, על צלם האלוקים שבאדם, לקוח מתוך מסכת אבות. מהי מסכת אבות לא ידעתי. מקור אחר דיבר על חומרתו של רצח: "לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת בעולם מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא. הרי כל באי העולם, בצורת אדם הראשון הם נבראים, ואין פני אחד מהם דומים לפני חברו. לפיכך כל אחד ואחד יכול לומר: בשבילי נברא העולם". הטקסט הזה, נכתב שם, נלקח מכתבי הרמב"ם, מ'הלכות סנהדרין'". מה זה? איפה מופיעים הרעיונות האלה? למה מעולם לא למדנו אותם בבית הספר? ואיך אפשר להגיע אליהם לבד, ולקרוא עוד?", מתארת רהב מאיר את תחושותיה, כאשר נחשפה לראשונה לתכנים יהודיים.

הלאה: "ואהבת לרעך כמוך, רבי עקיבא אומר: זה כלל גדול בתורה", כך אומר המדרש. אבל מהו מדרש? ולמה כל זה נשמע זר ומוזר, אבל גם שלי? ואיך הדיונים המרתקים כאן בכיכר כל כך שונים משיעורי התנ"ך הדי משעממים בבית הספר?

"כל הדרך הביתה, בקו 47 שיוצא מרחוב אבן גבירול להרצליה, עברתי שוב ושוב על דף המקורות הזה", ממשיכה רהב מאיר. "את חלק מהטקסטים כבר ידעתי בעל פה עד הבית, ורציתי לדעת עוד".

ממשיכה רהב מאיר: "כששואלים חוזרים בתשובה איך הכול התחיל, רבים מהם משתמשים בביטוי "ראיתי את האור". אני, במובן מסוים, ראיתי את החושך. רצח רבין היה נקודת שפל, שגרמה לי לצאת למסע ארוך ולהתחיל לקחת אחריות על היהדות שלי".

באוניברסיטה למדה תואר דו-חוגי במדעי המדינה וניהול, וסיימה בהצטיינות. בשנות האוניברסיטה העמיקה את ידיעותיה ביהדות באמצעות עיונים בספרי הגות ומחשבה יהודיים. הספרים הראשונים שקראה היו של פרופ' נחמה לייבוביץ, הרב סולובייצ'יק, הרב קוק והרב שלמה וולבה. "מצאתי את עצמי בולעת ספרים. אחד מהראשונים היה 'רינת ישראל' – הסידור. גם ספרי בר מצווה, אלה שילדים מקבלים במתנה ובדרך כלל מעלים אבק, הפכו אצלי לחומר קריאה", תיארה לערוץ 7.

 

"במקום לעסוק בשרה נתניהו, מעדיפה לעסוק בשרה אמנו"

כבר שנים שרהב מאיר הינה כתבת ומגישת חדשות בערוץ 2, כותבת טור במוסף הפוליטי ב'ידיעות אחרונות', ומגישה יחד עם  בעלה, ידידיה מאיר, תוכנית זוגית בגלי צה"ל. רהב מאיר מחזיקה גם עוזר שעונה ליותר מ-100 פניות ביום, ומוסרת שיעור שבועי ייחודי מסוגו מידי יום רביעי ב-2100 ב'היכל שלמה' , רחוב קינג ג'ורג' 58 בירושלים. לשיעור מגיעים מעל 700 משתתפים בכל שבוע.

לרהב מאיר יש 153,900 עוקבים בפייסבוק, 121,124 בטוויטר, ולמעלה מ-25,000 עוקבים אחרי ה'ווסטסאפ' היומי' שלה. "זה מצחיק. מצד אחד אני עובדת עם פייסבוק, טוויטר ובעיקר ווטסאפ, ומצד שני אני עושה זאת גם כדי שאנשים יניחו אותן בצד ויפתחו ספר, יתעמקו, ירפו המרוץ", הסבירה רהב מאיר את שימושה הרב ברשתות החברתיות. מי שמפעלים עבורה את כל המערכת הם חבורת מתנדבים מסורה, שגם מציעה כל הזמן רעיונות חדשים.

סיון רהב מאיר בערוץ 2 מסבירה מהו "יום האהבה" האמיתי:

 
לאחרונה החלה בהרצאות משותפות על הורות ומשפחה עם חמותה, מנחת ההורים זיוה מאיר, וההרצאות על תקשורת מתקיימות פעמים רבות ביחד עם בעלה, העיתונאי ידידיה מאיר. בחברת החדשות היא החלה להגיש פינות על פרשת השבוע, שהפכו ויראליות, ולחפש לתוכניות השונות אייטמים מסוג אחר.

עיסוק מרכזי נוסף שלה הוא "החלק היומי", קטעים קצרים שמגיעים באמצעות רשימות תפוצה בווטסאפ ובפלטפורמות אחרות למאות אלפי אנשים מדי בוקר, כולל תרגום לשמונה שפות זרות על ידי מתנדבים ברחבי העולם: אנגלית, צרפתית, גרמנית, ספרדית, פורטוגזית, רוסית, ערבית ופרסית. רהב-מאיר עצמה סיכמה בעבר את המעבר הזה במשפט אחד: במקום לעסוק בשרה נתניהו, היא עברה לעסוק בשרה אמנו.

ב'תחנת הממסר' שלה, כמובן, רהב-מאיר לא מעבירה רק חדשות. מנווי הווטסאפ נמצאים שם בגלל 'הסטאטוס היהודי' שלה, שכבר הספיק להפוך לספר רב –מכר ואף תורגם לאנגלית. מבין העוקבים אחריה בפייסבוק ובטוויטר, רבים מתעניינים בשיעורי פרשת השבוע שלה לא פחות מאשר בעבודתה העיתונאית. תמונת הרקע שלה בפייסבוק אומרת הכל: מדובר שם על הסטאטוס היהודי, על השיעור בפרשת שבוע, על החלק היומי. חדשות לא מוזכרות שם כלל. והפוסטים עצמם? הראשון מצטט אמירות מופלאות של אמונה ויהדות מיומנו של גלעד שעאר הי"ד, השני מביא שאלות על שמירת שבת מתוך הרצאה שמסרה, השלישי מתייחס לפרשת שבוע, והרביעי עוסק בפרויקט 'שבוע של תורה'.  

"הפידבק הוא אדיר", מספרת רהב מאיר על קבוצות הווטסאפ. "בכל מקום שאני מגיעה  אליו, בארץ ובחו“ל. חיילים וחרדים, סטודנטים  וקשישים, עולים חדשים, אנשים בהליכי גיור, תנועות נוער. הרי תכלס, ווטסאפ שורף לכולנו את הזמן, ואנשים שמחים לקרוא שם איזה רעיון  קצר ומנוסח, לפחות לאיזו דקה ביום. לא מזמן שתי נערות בשוק מחנה יהודה צעקו לי: 'יו, הנה  זאת מהווטסאפ‘. פעם הן היו צועקות: ’יו, הנה זאת מהטלוויזיה‘".

כשהסבירה בעבר בריאיון את המהלך, אמרה: "הרי 3,000 שנה היינו שם נרדף לחוכמה, לתבונה, לאוריינות. מה קרה? לאן נעלמו מהשיח שלנו רש"י, הרמב"ם, הרמב"ן, הבעל שם טוב, הגאון מווילנה, הרב קוק? איפה נחמה ליבוביץ', מה יש לה להגיד על מה שמתרחש כאן? ולמה היהדות נתפסת כמשהו נורא פרימיטיבי? למה את המיקרופון מקבלים כמעט תמיד רק הקיצוניים? תמיד שואלים אותי למה התקשורת כל כך שמאלנית, אבל בעיניי השאלה היא: למה התקשורת כל כך מטומטמת? המגזר הדתי נאבק בכל משפט שאמנון אברמוביץ' אומר, בלי להיאבק בזירה המרכזית – התרבות, הבידור, הפרסומות, הריאליטי. מגיע לנו יותר. לא יכול להיות שחזרנו לפה מכל הגלויות כדי לטבוע באוקיינוסים של הבל ושל זבל. בעיניי זו ה-משימה. לא להשתלב בתקשורת כדי לקבל את כל כלליה הקיימים, אלא לשנות. הכיף הכי גדול הוא שניגשים אליי ברחוב, ואם פעם אמרו רק 'יו, הנה זאת מהטלוויזיה', היום אומרים לי 'יו, מה שציטטת מהנתיבות שלום ממש דיבר אליי'. מה שמצחיק זה שאני בדרך כלל לא זוכרת את הרעיון המרומם שציטטתי...".

סיון רהב מאיר בכתבה ייחודית בערוץ 2 על ליל הסדר. צפו:

 
"אני לא צריכה שאחרים יגידו לי שזה שטחי. אני יודעת. אלה רק טעימות. אני לא מומחית ולא רבנית. התקווה שלי היא שהתכנים שלי יעוררו אנשים ללמוד ולהעמיק יותר, בצורה רצינית יותר. אני עוסקת ממש רק ברמה הראשונית, ואגב שמחה לכל תיקון. הקטעים הכי חזקים בשיעור הם ממאזינים ששולחים תיקונים והערות על מה שנאמר. בשמחה".

סקר של 'ליידי גלובס' העלה שסיון רהב-מאיר היא אשת הטלוויזיה האהובה והמשפיעה ביותר. לאחרונה הייתה חלק מרשימת "חמישים היהודים המשפיעים בעולם" של הג'רוזלם פוסט. ניתן לתלות את הפופולאריות שלה בגורמים רבים מספור. ייתכן שהרקע האישי הוא חלק מרכזי בסיפור האהדה הציבורית. רהב מאיר, שגדלה בבית חילוני, שהקימה משפחה חרדית ושנמצאת בקשר הדוק עם הציבור הדתי-לאומי – מהווה כגשר מחבר בין כל חלקי העם.

לכך ניתן להוסיף את ההקשבה שלה לציבור, הבאת היהדות למרכז המסך, וההתעסקות בעומק וביופי של התורה – הם בין אלה שהופכים את סיון לעיתונאית האהובה ביותר ומשפיעה ביותר.

לתכנים של סיון רהב מאיר באתר הידברות לחצו כאן.  

לרכישת הספר של סיון רהב מאיר, "הסטטוס היהודי", דרך הידברות שופס, חייגו 073-2221250 או הקליקו כאן.

לקבלת קטע יומי על יהדות ואקטואליה ישר לסלולריוגם לשאלות ולעדכונים על השיעורים ברחבי הארץסמסו את שמכם למספר 058-6799-000. מתנדבים יקרים מפעילים קבוצות במגוון שפות:אנגליתצרפתיתספרדיתפורטוגזיתגרמניתערביתפרסית ורוסיתסמסו וציינו את השפה בה אתם מעוניינים.

תגיות:סיון רהב מאירכך עשיתי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה