נטורופתיה ורפואה טבעית

מונוסודיום גלוטומט

מהו מונוסודיום גלוטומט, איפה מוצאים אותו ומה הבעיה איתו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מונוסודיום גלוטומט הוא מלח – נתרן של חומצה גלוטמית. גלוטומט הוא נוירוטרנסמיטר, מוליך עצבי שנמצא במוח שלנו, בכמות קטנה ותחת שליטה.

חומצה גלוטמית היא חומצה אמינית שמצויה באופן טבעי במזונות רבים. בטבע היא נקשרת על ידי פפטידים – שומנים שמתפרקים באיטיות במהלך תהליכי העיכול, וכך מונעים את ההצפה הפתאומית שנוצרת בגוף כאשר צורכים את הצורה המעובדת והמלאכותית של המונוסודיום גלוטומט.

חומצה גלוטמית מצויה בבשר, עוף, דגים, עגבניות, תירס, פטריות וגבינה ועוד.

מקורו של המונוסודיום גלוטמט הוא בתרבויות האסיאתיות. הוא התגלה בטוקיו ב-1908. היפנים החלו מיד ביצור החומר מאצות, ובשנות ה-40 של המאה ה-20 החלו חברות מסחריות באמריקה לייצר מונוסודיום גלוטמט מתירס ומגלוטן חיטה.

הצורה המעובדת היא חומר גבישי בצבע לבן, שדומה מאוד במראה למלח או לסוכר. הוא זול מאד להפקה, והטעם שלו הוא אומאמי -טעם בשרי. הוא משמש כמשפר טעם כמעט בכל המזונות המשומרים, הארוזים והמעובדים שמצויים על המדפים בחנויות.

מכיוון שהחומר משטה במוחנו וגורם לנו להאמין שהמזון שאנו אוכלים טעים יותר ממה שהוא באמת, היצרנים משתמשים בו כתחליף לחומרים איכותיים. החומר ממכר, וגורם לנו להשתמש בו שוב ושוב.

בדרך כלל, רוב האנשים שאוכלים את החומר לא מרגישים דבר בטווח הקצר, אולם הרגישים עלולים לפתח תוך שעה מזמן הצריכה תופעות של צמא, נימול, כאבי חזה, דופק מהיר, כאבי ראש, הזעות, חולשה, בחילה ואפילו בצקות בגפיים.

אף על פי שיש כאלו שלא רגישים מיד לחומר, בצריכה קבועה – מונוסודיום גלוטומט חשוד בגרימת מחלות כמו בעיות עצביות, עיכול לא תקין, עליה של לחץ דם, ועוד. הוא אף יכול לגרום לשיבושים במערכת החשמלית של המוח, מה שיכול לגרום לבעיות התנהגותיות כמו היפראקטיביות או הפרעות קשב וריכוז. הוא חשוד בגרימה של מחלות כמו כולסטרול גבוה, אלצהיימר, פרקינסון או סרטן.

מונוסודיום גלוטומט נמצא במגוון רב של מזונות: באבקות מרק, במאכלים אינסטנט כמו מנה חמה, ירקות משומרים, מינים שונים של נקניקים, מזון מוכן, תבלין לפיצה, אוכל סיני, קרקרים, חטיפים, רטבים, בשרים מעובדים ועוד.

מומלץ להתאמץ ולבדוק ברשימת הרכיבים שאין נוכחות של החומר. שימו לב, הוא מסתתר מאחורי שמות אחרים, כמו למשל MSG, E-621, ציר בטעם בקר או עוף, משפרי טעם, תבלינים, עמילן מעובד, חומצה גלוטמית, חלבון מעובד, רוטב סויה, ועוד.

הטובים ביותר הם מוצרים שעליהם כתוב "ללא מונוסודיום גלוטמט".

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הרבנית רחל בצרי חייגי 073-2221240 או 052-9551588

תגיות:מונוסודיוםגלוטומט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה