דברי תורה

מערכת הבחירות הסוערת מציבה בפנינו אתגר. כיצד נעמוד בו בכבוד?

עלינו לזכור כי אין המטרה מקדשת את האמצעים. אם העיסוק בבחירות מוביל את האדם לידי לשון הרע, שנאת חינם ומחלוקת - עליו לזכור את דבריה החכמים של אשתו של און בן פלת

  • י"ג חשון התשע"ט
אא

הגמרא בסנהדרין מספרת על אשתו של און בן פלת, שבחכמתה הצילה את בעלה ממחלוקתו של קורח. היא אמרה לו: 'למה עליך להתערב במחלוקת הזו? מה זה משנה לך? הרי אם משה ינצח -  אתה תישאר תלמיד, ואם קורח ינצח – גם אז תישאר תלמיד. למה אתה נכנס למחלוקת הזו?' כך, במילים פשוטות וחכמות הצליחה להציל את בעלה ממוות לחיים.

אנחנו עומדים כעת במערכת בחירות סוערת. כדאי מאוד לעצור ולחשוב בהגיון קר: מה אני עומד להרוויח ממערכת הבחירות הזו?

לרוב רובו של הציבור אין עניין המפלגות נוגע אישית כלל: בעל החנות ימשיך לשלם ארנונה ומיסים כמו מקודם, אברך הכולל יקבל את המלגה החודשית כמו בחודש שעבר, ללא קשר אם ראש העיר הוא זה או אחר.

לרוב הציבור, שייכת כאן העצה של אשתו של און בן פלת. על כל אחד לומר לעצמו: למה לי להיכנס למחלוקת הזו, בין כך ובין כך אשאר באותו מצב, ולמה לי להתלכלך במריבות ורכילויות שאין מועילות לי אישית כלום.

ואם יטען הטוען: הרי כוונתנו לשם שמים, וזה נכון, שיתרבה תורה ויהדות בכל שדרות הציבור, ולהביא תקציבים וכדו' - על זה צריך לזכור את הכלל הפשוט והברור: 'אין המטרה מקדשת את האמצעים', שאם אתה מכיר את עצמך שעל ידי שתפעל ותפעיל אחרים בשביל מטרה קדושה תגיע לשנאת חינם, לשון הרע ומחלוקת, הדבר אסור בתכלית האיסור.

כאן ראוי לציין סיפור מדהים על רבי שלמה מזוועהיל: בספר 'מפי ספרים וסופרים' עמ' רסח מסופר כי בחצרו של רבי שלמה היו חתולים רבים. פעם הסביר מדוע אינו מוכן לגרשם, ואמר כי אלו גלגולי נשמות מחסידים שהתערבו פעם במחלוקת בין שתי חצרות חסידות.

מחבר הספר, הרב אליעזר דוד פרידמן, הוסיף והעיר כי מדובר בדברים נפלאים למתבונן. "הרי אותה מחלוקת כבר נסתיימה, ונשתתקו הרוחות כבר בשנת תרל"ו, ואילו הרבי מזוועהיל אמר את הדברים בשנות תש"ג – תש"ה, כמעט שבעים שנה אחר כך! ואף על פי כן, היו המעורבים במחלוקת מגולגלים עדיין בחיות טמאות! ואנו ניקח לימוד עצום מזה שחס ושלום מלהתערב במחלוקת".

תגיות:בחירותלשון הרע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה