חדשות בעולם

"המשטרים הערביים משתיקים את התקשורת": הטור האחרון של ג’מאל ח’שוגי

ה"וושינגטון פוסט" פרסם את הטור האחרון שכתב עבורו העיתונאי הסעודי הוותיק, שנכנס בתחילת החודש לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ומאז נעלמו עקבותיו. על פי ההערכות, ח'שוגי חוסל בתוך בניין הקונסוליה

ח’שוגי (צילום: שאטרסטוק)ח’שוגי (צילום: שאטרסטוק)
אא

העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" פרסם הלילה (חמישי) את הטור האחרון שכתב ג'מאל ח'שוגי, העיתונאי הסעודי שנכנס בתחילת החודש לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ומאז נעלמו עקבותיו. על פי ההערכות, ח'שוגי חוסל בתוך בניין הקונסוליה. דיווחים שונים מצביעים על כך שהחיסול בוצע ב"הוראה מגבוה" של ההנהגה הסעודית ושל יורש העצר, הנסיך מוחמד בן סלמאן, וזאת בשל הביקורת החריפה שמתח ח'שוגי נגד המשטר.

קארן עטיה, עורכת מדור הדעות הבינלאומי ב"וושינגטון פוסט", כתבה כי קיבלה את המאמר מעוזרו של ח'שוגי יום לאחר שהתקבל הדיווח על היעלמותו: "טור זה מבטא באופן מושלם את מחויבותו ואת תשוקתו לחירות בעולם הערבי, לחירות שעבורה ככל הנראה הקריב את חייו".

ח'שוגי בן ה- 59 מילא שורה של תפקידים בעיתוני הממלכה הסעודית. הוא שימש בעבר כיועץ התקשורת של הנסיך תורכי אל-פייסל, מי שכיהן כראש המודיעין הסעודי, כשגריר בלונדון ולאחר מכן כשגריר בארצות הברית. לפני כשנה עבר ח'שוגי להתגורר בארצות הברית, וזאת מחשש שייעצר בשל ביקורתו הנוקבת על המשטר בארצו.

בטורו האחרון – שכפי שמסתמן כעת, מהווה מעין צוואה ומורשת אותן השאיר אחריו – ח'שוגי מלין על היעדרו של חופש ביטוי בעולם הערבי, ועל העובדה שהממשלות הערביות מצרות את צעדיהם של אמצעי התקשורת שבשטחן כדי לשמר את שלטונן. הוא מקונן על ש"האביב הערבי" של 2011 לא הגשים את התקוות שתלו בו "עיתונאים, אנשי אקדמיה והאוכלוסיה הכללית" לשחרור מ"ההתערבות והצנזורה העקביות של ממשלותיהם": "הציפיות הללו התנפצו במהרה: החברות הללו חזרו לסטטוס קוו הישן או שעמדו בפני תנאים קשים מבעבר".

למעט חריגים – "נווי מדבר שממשיכים לבטא את רוח האביב הערבי", כהגדרתו של ח'שוגי –  הממשלות הערביות, "שעצם קיומן נשען על השליטה במידע", ממשיכות ביתר שאת לחנוק את חופש הביטוי ואת כלי התקשורת וזרימת המידע: "העולם הערבי ניצב מול גירסה משלו למסך ברזל, שנכפה עליו לא על ידי גורמים חיצוניים, אלא על ידי כוחות פנימיים הכמהים לשררה". ח'שוגי מביע פסימיות רבה בקובעו כי "למרבה הצער, לא סביר להניח שמצב זה ישתנה". ובכל זאת, הוא אינו מסתפק רק בנשיאת קינה על הגורל הערבי. במשפטיו הכתובים האחרונים, ח'שוגי מציע דרך פעולה שתוכל להביא מזור לחולייו של העולם הערבי: "אנחנו צריכים לספק במה לקולות ערביים. אנו סובלים מעוני, ניהול כושל וחינוך לקוי. באמצעות יצירת פורום בינלאומי עצמאי - המבודד מהשפעתן של ממשלות לאומניות המפיצות שנאה באמצעות תעמולה - האנשים מן השורה ברחוב הערבי יוכלו להתמודד עם הבעיות המבניות מולן ניצבות החברות שלהם".

תגיות:חופש ביטויהעולם הערבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה