חדשות בעולם

איפה ג’מאל? עיתונאי סעודי נכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול – ולא יצא

ג'מאל ח'שוגי, הידוע כמבקר תקיף של המשטר הסעודי, נכנס אתמול לקונסוליה כדי להשלים הליך ביורוקרטי, ומאז נעלמו עקבותיו. מכריו מביעים חשש לגורלו

דגל סעודיה (קרדיט: שאטרסטוק)דגל סעודיה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

לאן נעלם ג'מאל ח'שוגי? העיתונאי הסעודי הוותיק, שבשנה האחרונה גלה מרצון מארצו, נכנס אתמול בשעות אחר הצהריים לקונסוליה הסעודית באיסטנבול. ארוסתו, שליוותה אותו עד לשערי הקונסוליה, לא הורשתה להיכנס עמו. ה"וושינגטון פוסט" האמריקני, עבורו כותב ח'שוגי טורי דעה בתקופה האחרונה, מסר כי הוא נכנס לבניין הקונסוליה כדי להשלים הליכים ביורוקרטיים שיאפשרו לו לקבל רישיון נישואין, ומאז נעלמו עקבותיו. ארוסתו, אזרחית טורקיה, אמרה לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי חיכתה לו במשך 12 שעות, עד לשעת סגירת הקונסוליה: "אני לא יודעת מה קורה. אני לא יודעת אם הוא בפנים או אם הם לקחו אותו למקום אחר".

ח'שוגי בן ה- 59 מילא שורה של תפקידים בעיתוני הממלכה הסעודית. הוא שימש בעבר כיועץ התקשורת של הנסיך תורכי אל-פייסל, שכיהן כשגריר סעודיה בלונדון ולאחר מכן כשגריר הממלכה בארצות הברית. לפני כשנה עבר ח'שוגי להתגורר בארצות הברית, וזאת מחשש שייעצר בשל ביקורתו החריפה על מצב זכויות האדם בסעודיה ועל הפגיעה המתמדת בחופש העיתונות המקומית. למרות הרפורמות הכלכליות והחברתיות אותן מקדם יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן, עדויות מתוך סעודיה מלמדות על הפרה מתמדת של זכויות אדם בממלכה – מעצרים, עונשי מאסר ורדיפה של עיתונאים ופעילים למען זכויות אדם. על רקע ביקורתו הנוקבת של ח'שוגי על משפחת המלוכה הסעודית, ובפרט על הנסיך מוחמד והמדיניות שהוא מקדם בתחומים שונים, ידידיו וקרוביו מביעים כעת חשש לגורלו. מה"וושינגטון פוסט" נמסר: "אנחנו לא יודעים אם הוא מעוכב, מתוחקר או ששוחרר".

על פי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", פקיד סעודי הכחיש כי ח'שוגי נמצא עדיין בתוך בניין הקונסוליה באיסטנבול, וטען כי יצא ממנה זמן קצר לאחר שסיים את עיסוקיו בה. פקיד במחלקת המדינה האמריקנית אמר כי בממשל מודעים לדיווחים על היעדרותו של העיתונאי: "בשלב זה אנחנו מחפשים מידע נוסף". מהרשויות בטורקיה לא נמסרה תגובה באשר לגורלו של ח'שוגי.

אלי לופז, עורך מדור הדעות של ה"וושינגטון פוסט", מסר כי בעיתון מודאגים באשר לגורלו של ח'שוגי: "אנחנו עוקבים מקרוב אחר המצב ומנסים לאסוף מידע נוסף. זה יהיה בלתי הוגן ושערורייתי אם הוא נעצר בשל עבודתו כעיתונאי ופרשן. ג'מאל הוא כותב גדול ומשקיף פוליטי רב תובנה, המחויב עמוקות לחילופי רעיונות פתוחים. כבוד הוא לנו שהוא חולק עימנו את נקודת המבט שלו. אנו מקווים כי הוא במקום בטוח וכי נוכל לשמוע ממנו בקרוב".

תגיות:זכויות אדםסעודיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה