אמונה

הרב יגאל כהן – מתי נעלמת מאיתנו הקנאה?

אם ברצונכם לראות עד כמה מידת הקנאה טבועה בנו, תנסו לתת ממתק לאחד מילדיכם לפני אחיו, ותראו מיד את תגובתם: "למה רק לו? מה איתי?"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הקנאה היא מידה שמלווה אותנו משחר ילדותינו, תנסו להיזכר מה היה קורה אם רק היה מעז מישהו לקחת לנו צעצוע מסוים, מיד היינו נלחמים כנגדו להחזיר לנו את המשחק, ואם חלילה אחד מהאחים קיבל ממתק מאבא, הרי זה היה שווה בעיננו לחורבן בית המקדש, ואם ברצונכם לראות עד כמה מידת הקנאה טבועה בנו, תנסו לתת ממתק לאחד מילדיכם לפני אחיו, ותראו מיד את תגובתם: "למה רק לו? מה איתי?" - והדברים מוכרים לכולם.

ואם תשאלו: מתי זה נעלם מאתנו?

התשובה היא - "זה עדיין לא נעלם, רק אנחנו מתביישים לומר בפה "למה לו יש ולי אין", וכמעט לכל אחד מאתנו יש קנאה מסוימת על החבר, וזה דבר שמונע אותנו משמחה אמתית בעבודת השם".

 

תוצאות הקנאה

שלמה המלך מלמד אותנו (משלי י"ד, ל') "ורקב עצמות קנאה", הקנאה כל כך חודרת לתוכנו, עד שמגיע עד לעצמותינו, ומביאה אותם לידי ריקבון.

אדם ששולטת בו מידה מגונה זו, יכול להגיע על ידה לכל הפשעים שבעולם, כמו שאומרת הגמרא "החמדה מביא לידי גניבה, ואם לא יצליח במשימתו, אפילו ירצח את בעלי הדבר שחומד בו".

וכך עשה באמת אחאב מלך ישראל, שאשתו המרשעת איזבל, חמדה את הכרם הסמוכה לביתם, שהייתה שייכת לנבות היזראלי, ובתחילה ביקש אחאב לקנות ממנו את הכרם, ולאחר שלא הסכים נבות למכור את הכרם שירש מאבותיו, הלך המלך ושיחד שני עדי שקר שיעידו על נבות שקילל את השם ואת המלך, וכך הוציאו את נבות להורג, והלכה היא, שהמורד במלכות נכסיו עוברים למלך, ועל זה הוכיח אותו אליהו הנביא (מלכים א' כ"א, י"ט) "הרצחת וגם ירשת".

לצערנו, אפילו תלמידי חכמים שלומדים ומלמדים תורה לרבים, פעמים שלא שמים ליבם, ונכנסת בהם מידת הקנאה, עד שמכפישים אחרים על לא עוול בכפם, וחושבים הם שעושים את זה לשם שמים, ואינם מבינים שהקנאה מדברת מגרונם, ואם בארזים נפלה שלהבת, מה נאמר אנחנו.

לדעתי - רוב האנשים שלוקים במידה מגונה זו, אינם מודעים למחלה שמקננת בתוכם, ואם היו מבינים כמה נזק גורמת להם מידה זו, ועד כמה היא משפיעה על חייהם, ודאי לי שהיו עושים כל מאמץ כדי להפוך לטובי עין, כמו שאסביר בהמשך.

למה איני מאושר?

הקנאה מבטלת את האפשרות שנהיה מאושרים, וזה מפני שאפילו אם ישלח לנו הבורא יתברך את כל משאלות ליבנו, הרי ברגע שנראה את שחברינו קיבל יותר מאתנו, מיד השמחה תפרח מליבנו, ממש כמו המן הרשע, שהגיע לגדולה וכולם כורעים ומשתחווים להמן, ולכאורה היה צריך לשמוח, אבל קנאתו למרדכי היהודי העבירה אותו מן העולם.

פעמים שגם לימוד התורה שלנו נובע מקנאה בזולת, ובמקום ללמוד כדי לעשות נחת רוח אמתית לבורא יתברך, עסוקים בלימוד כדי לקבל כבוד כמו רב פלוני וכדומה, ואפשר לדמות את זה לסטייה קלה מאוד בסיבוב ההגה, שבתחילה לא נרגיש בשינוי בנסיעה, אבל לאורך זמן הסטייה תגדל עד מאוד, כך גם בעל הקנאה, שמתחיל בטעות קטנה, שלא ביער מעצמו מידה זו, וסופו שיכול לאבד את עולמו, כמו שאמר התנא באבות (פ"ד משנה כ"א): "הקנאההתאווה והכבודמוציאים את האדם מן העולם".

הקנאה מלווה אותנו בכל מעשינו בחיים, אדם יכול לקנאות בחברו, שמצא בת זוג טובה יותר ממנו, וכן כשנולדה לו בת בחסד של חינם מאת השם יתברך, הוא לא נהנה מטובתו של השם, מפני שלחברו נולד בן. וכך אם הצליח לקבל תשעים במבחן, עדיין אינו מסופק, משום שחברו קיבל ציון יותר טוב ממנו. וכן זה נמשך בקניית דירה מושלמת בשבילו, לא ירגיש סיפוק, בגלל שחברו השיג דירה יפה יותר, ובמחיר נמוך יותר. כך הדבר לגבי קניית רכב, שייהנה ממנו עד שראה את השכן עם רכב יקר יותר.

ואפילו אם זיכה אותו הבורא יתברך להעביר שיעורים לעם ישראל, ייהנה עד שיראה רב אחר שממלא אולמות יותר ממנו, או שנהנים מהרצאת חברו יותר משלו, וכך זה נמשך בהוצאת ספר, שזיכה אותו השם יתברך, ייהנה מהמצווה היקרה עד שיתברר לו שעדיין לא הגיע לחצי מכמות מכירת הספרים של רב פלוני, ופעמים אם רשמו את שמו במודעה למטה מחברו, ליבו נחמץ בקרבו על הכבוד שנתנו לחברו יותר ממנו. ומידה זו תלווה אותו עד יום המיתה,  עד שאפילו בעולם העליון יקנא בחברו שזכה ללוויה מכובדת יותר ממנו.

אישה עשתה שיפוץ כללי בביתה, וממהרת לקרוא לחברותיה, ולהראות להן את יופי המטבח, וכמה הוא מיוחד במינו, והקרמיקה הבוהקת שהזמינה במיוחד מאיטליה וכו', עד שאחת מהחברות מספרת לכולם שאף היא שיפצה לא מזמן, וקנתה מטבח קצת יותר חדשני, במחיר נמוך יותר, ואפילו מצאה ייצור מיוחד של קרמיקה, שעולה בכמה דרגות על הקרמיקה של חברתה.

אתם בטח מבינים שברגע זה נגמרה השמחה מהדברים שזיכה אותה השם יתברך -

"מה כל זה שווה לי, אם לחברתי יש יותר טוב?" - אומרת בליבה.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס

תגיות:קנאההרב יגאל כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה