פרשת נשא

המחיר של שלום בית

דווקא אחת הפרשיות הקשות בתורה מלמדת אותנו עד כמה חשובה האחווה בין בני הזוג, ודרך השלום על פני הוויכוח

אא

בפרשתנו נפגשים אנו בפרשייה כואבת ומיוחדת כאחת: פרשת סוטה. נקל לתאר את ההרגשה הקשה של אותו בעל המטיל ספק בנאמנותה של אשתו כלפיו, ומאידך את כאבה הגדול של הנחשדת אם אמנם נחשדת היא לחינם, ומיותר לציין את האווירה הקשה והעכורה השוררת בבית בתקופה זו.

התשובה שבתורה למקרה זה נעוצה בפעולה נסית: שתיית מים מיוחדים. האשה החשודה לוגמת ממי מעיין שלתוכם מחו את אותיות פרשת סוטה מעל קלף. או אז מתבצעת הבדיקה הפלאית: אם אכן חטאה האשה – תמות בַמקום במיתה משונה המוגדרת בבירור בתורה ("וצבתה בטנה ונפלה ירכה"). אולם בכך לא תם הנס, שכן יש לו גם צד שני: אם לא חטאה האשה, לא זו בלבד שנפטרת בשלום לביתה, מבטיחה התורה שאף תזכה לפרי בטן, גם אם הייתה עקרה!

מעניין לציין כי התגשמות האמור בפרשה זו הייתה כה ידועה וכה ברורה לעם במשך דורות, עד כדי יכולת להשתמש בה כאמצעי לרפואה מעקרות. על מילות תפילתה של חנה העקרה "אם ראה תראה" - דורשים חז"ל בתלמוד, כי ביקשה חנה להשתמש בפעולה זו לצורך הבאת ילד לעולם. וכך אמרה לפני הקב"ה: אם תזכני בילד בדרך הטבע, מוטב. ואם לא, אפעל באופן אחר: "אלך ואסתר בפני אלקנה בעלי, וכיון שאסתר ישקוני מי סוטה ואי אתה עושה את תורתך פלסתר (שקר) שנאמר: 'ונקתה ונזרעה זרע'" (ברכות לא).

רק רבונו של עולם יכול להבטיח הבטחה כזו, המתקיימת בכל מקרה בדרך נס, או לצד זה או לצד זה. ואכן, בשום דת בעולם לא מופיעה התחייבות ניסית באופן מיידי כהתחייבות זו שבתורה. שהרי רק בורא העולם יכול להבטיח מהלך על-טבעי, ולעמוד בהבטחתו.

והבטחה נסית זו נועדה למטרה אחת: שאם אמנם האשה נחשדת לחינם, ישכון מעתה שלום בביתם, לאחר שנוכחו הכל לראות בצדקתה ובפיצוי המיוחד שקיבלה.

יתר על כן, בפרשה זו לימדה אותנו התורה כי למען מטרה נעלה זו של שלום בית, מוכנה היא – התורה – לוותר על ערך חשוב. כידוע, איסור חמור מאוד הוא מחיקת שם ה'. והנה, בתוך פרשת סוטה הנמחית אל המים המרים נמצא גם שם ה', ואף על פי כן – מוחקים אותו כדי להשקות את האשה החשודה. צא ולמד עד כמה חשוב שלום הבית בעיני ה', עד שאמר: "שמי שנכתב בקדושה יימחה על המים" (שבת קטז).

ואם כך הם פני הדברים, יש לתת את הדעת לקראת כל ויכוח עם בן או בת הזוג - האם נושא זה המאיים לפגוע חלילה בשלום הבית הוא כה חשוב, אפילו יותר ממחיקת שם ה'? האם הגשמת רצונותיי מהווה סיבה ראויה למריבה?

נזכור תמיד כי הקב"ה מוכן שיימחה שמו ובלבד שהשלום ישכון בכל בית בישראל, ומתוך כך נתרחק מויכוחים ומריבות, באמצעות הבלגה, מיעוט בביקורתיות, דיבור נאות וראיית הטוב שבזולת. שבת שלום.

תגיות:פרשת השבועפרשת נשוא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה