חדשות בארץ

אושרה התוכנית הממשלתית להגברת בטיחות רוכבי האופניים החשמליים

התוכנית מתמקדת בשיפור כשירותם של רוכבי האופניים החשמליים, וכן בהגברת האכיפה והחמרת הענישה על הפרות חוק ברכיבה על כלים דו-גלגליים חשמליים

תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

הממשלה אישרה היום (ראשון), בישיבתה השבועית, את התוכנית שגיבש משרד התחבורה להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים ושל משתמשי הדרך. ההצעה, שהובאה לממשלה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ, אושרה פה אחד.

התוכנית מתמקדת בעיקרה בשיפור כשירותם של רוכבי האופניים החשמליים, וכן בהגברת האכיפה והחמרת הענישה על הפרות חוק ברכיבה על כלים דו-גלגליים חשמליים ועל שיווקם של כלים מסוג זה שאינם עומדים בתקן הנדרש בהתאם לתקנות התעבורה. לצורך ביצוע יעדים אלו, קובעת החלטת הממשלה כי משרדי ממשלה נוספים, בהם המשרד לביטחון פנים ומשרד הפנים, יקדמו תיקוני חקיקה בתחום סמכויותיהם, להגברת הבטיחות של רוכבי האופניים, באמצעות מתן סמכות לשוטרים ופקחים עירוניים להחרמה ולגריטה של כלים חשמליים בלתי חוקיים והטלת קנסות כבדים על בתי מסחר המשווקים ומוכרים כלים אלה.

כשירות רוכבי האופניים החשמליים: על פי ההחלטה החדשה, מי שאינו מחזיק ברישיון נהיגה או שטרם עבר מבחן תיאוריה לקראת קבלת רישיון, יחויב לעבור קורס ייעודי שיכלול ידע בסיסי בנושא חוקי תנועה, הכרת הדרך, תמרורים והתנהגות זהירה ברכיבה. הקורס יגובש על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), בשיתוף משרד החינוך ואגף הרישוי במשרד התחבורה. הרלב"ד תפעל באופן מיידי להכשיר מורים שיעבירו את הקורס בבתי הספר. בסופו של הקורס, יצטרכו התלמידים לעמוד במבחן ייעודי בנושא הרכיבה על האופניים. לכל מי שיעבור את המבחן בהצלחה יונפק אישור כשירות. לרשות השוטרים ופקחי הרשויות המקומיות יועמד מאגר שבו יופיעו כל הרוכבים שקיבלו אישור כשירות. משרד התחבורה, בתיאום עם משטרת ישראל, יקים ממשק מקוון בין רשות הרישוי למשטרה, באמצעותו יוכל שוטר לדעת – בזמן אמת – האם לרוכב ניתן אישור כשירות, או שלחילופין הוא עבר מבחן עיוני לקראת קבלת רישיון הנהיגה. החל מה- 1 בינואר 2019, מי שאין ברשותו רישיון נהיגה, שטרם עבר את מבחן הקורס הייעודי או שלא ניתן לו אישור כשירות לרכוב על הכלים החשמליים – לא יוכל לרכוב על אופניים חשמליים או קורקינט ממונע.

במקביל לצעדים שנכללו בתוכנית הלאומית לצורך שיפור כשירות רוכבי האופניים החשמליים, הנחה השר כץ להוריד את גיל הנבחנים במבחן התיאוריה ל- 15.5, במקום 16 ו- 3 חודשים כיום. המטרה בהורדת גיל לימוד התיאוריה הינה להקנות לצעירים ידע והתמצאות מוקדמים בחוקי התעבורה, הן כרוכבי אופניים רגילים והן כהולכי רגל, ולאפשר גם לבני 16 שיעמדו במבחן התיאוריה, לרכוב כחוק על האופניים והקורקינטים החשמליים. 

(צילום: דוברות המשטרה)

חובת חבישת קסדה: משרד התחבורה יקדם את פרסום הצעת החוק הממשלתית, המחייבת בחבישת קסדה את כל רוכבי האופניים החשמליים, ללא תלות בגיל או בסוג הדרך בם הם נוסעים. הצעת החוק אושרה לאחרונה בוועדת השרים לענייני חקיקה ובקרוב תוגש לאישור הכנסת.

חובת שימוש באפוד זוהר: רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים יחויבו, החל מה- 1 בינואר 2019, ללבוש אפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה ובראות לקויה, זאת במטרה להגביר את נראות הרוכבים בכבישים. יצוין כי כיום לא קיימת חובה על רוכבי האופניים ללבוש אפוד זוהר.

הטלת סנקציות: על פי התוכנית החדשה, משרד התחבורה, בשיתוף המשרד לבטחון פנים ומשרד המשפטים, יקדם תיקון לפקודת התעבורה, הדוחה את קבלת רישיון הנהיגה בשנה למי שהורשע בעבירה של רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי מתחת לגיל המותר, וכן למי שרכב על כלים חשמליים שאינם עומדים בהגבלת המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש).

בנוסף לכך, המשרד לביטחון פנים – בשיתוף משרד התחבורה, משרד הפנים ומשרד הכלכלה והתעשייה – יקדם תשתית משפטית שתאפשר החרמה וגריטה של כלים דו- גלגליים חשמליים, שאינם תקניים, ממי שרכב או שיווק כלים אלה. החרמתם וגריטתם של הכלים תתבצע במקרים בהם הרוכב רכב מתחת לגיל המותר (גיל 16), רכב בעת שכרות, הרכיב אדם נוסף בניגוד לחוק או לא ציית לרמזור אדום. סמכויות האכיפה יורחבו לפקחים ברשויות המקומיות, כך שגם הם יוכלו להחרים ולגרוט כלים בהם נעשה שימוש בניגוד לחוק.

הגדלה משמעותית של הקנסות: משרד התחבורה יקדם – בשיתוף משרד המשפטים – תיקון לתקנות התעבורה, המגדיל באופן משמעותי את הקנסות הניתנים לרוכב אופניים או קורקינט חשמליים שייתפס נוהג בניגוד לחוק. בין המקרים בהם יוטלו קנסות כבדים: רכיבה מתחת לגיל המותר, רכיבה ללא קסדה או אפוד זוהר, הרכבה של אדם על האופניים בניגוד לחוק ועוד.

הרחבת סמכויות הפקחים גם לבתי עסק: משרד התחבורה יקדם תיקוני חקיקה, בהתאם לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שיסמיכו את פקחי המשרד – לצד פקחי הרשויות המקומיות והשוטרים – להטיל קנסות בגובה של 10,000 שקלים לכל כלי דו-גלגלי לא תקני שייתפס בחנויות ובבתי המסחר.

הקמת צוות לרישום אופניים חשמליים: ההחלטה קובעת עוד כי יוקם צוות מקצועי משותף למשרדי התחבורה, המשפטים והפנים, בו ייכלל גם נציג מטעם מרכז השלטון המקומי שימונה על ידי שר הפנים. הצוות יבחן את האפשרויות לרישום וסימון של כלי רכב חשמליים וניהול מאגר הכלים בין היתר באמצעות הרשויות המקומיות.

הזרז לגיבושה של התוכנית החדשה נוצר בעקבות התאונות הקשות והקטלניות הרבות בהן מעורבים רוכבי האופניים החשמליים בתקופה האחרונה. ראש הממשלה נתניהו אמר הבוקר, בפתח ישיבת הממשלה, כי הרכיבה על אופניים חשמליים "התגלתה כסכנה חדשה בכבישים – לרוכבי האופניים, להולכי הרגל, ולנהגים בכלי הרכב". הוא הוסיף: "אני מברך על העבודה המקצועית והמהירה שנעשתה במשרדי הממשלה, במשרד ראש הממשלה, משרד התחבורה, בתיאום עם המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים ומשרד הפנים. אני קורא לכל הרוכבים – רכבו בזהירות ורכבו באחריות".

שר התחבורה ישראל כץ ציין בפתח הישיבה כי "הדבר העיקרי הוא אחריות ההורים עצמם. התוכנית תיתן גם כלי הרתעה וגם כלי אכיפה, אבל האחריות היא על ההורים: לא לקנות אופניים חשמליים לילדים מתחת לגיל 16, לא לאשר את שחרור מגבלת המהירות של עד 25 קמ"ש, ולהשגיח שירכבו עם קסדות".

תגיות:משרד התחבורהאופניים חשמליים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה