חדשות בארץ

בעקבות ריבוי התאונות של האופניים החשמליים – משרד התחבורה בתוכנית חדשה

בין היתר, הוחלט כי תלמידים יחויבו בבחינה ובקבלת אישור כשירות לרכיבה על אופניים חשמליים. כמו כן, יוטלו סנקציות על נערים שגילם מתחת ל- 16 שייתפסו כשהם רוכבים על אופניים חשמליים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שר התחבורה ישראל כץ הודיע ביום חמישי (4 באוקטובר) כי משרדו גיבש צעדים חדשים שנועדו להגביר את בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים. זאת בעקבות התאונות הקשות והקטלניות הרבות בהן מעורבים רוכבים אלו, ביניהן תאונת הפגע וברח בה נהרג לאחרונה הנער ארי נשר זכרונו לברכה.

ההחלטות שהתקבלו במהלך הישיבה שנערכה במשרד התחבורה נוגעות לכשירות הרוכב והכשרתו, להחמרת האכיפה והענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים, ופעולות שנועדו להסדיר את פעילות הרכיבה והבטיחות של הרוכבים. זאת בנוסף להגברת ההסברה הנרחבת בקרב הרוכבים וההורים.

בהודעת המשרד צוין כי "רוכבי האופניים החשמליים מתחלקים כיום לשניים: אלה המחזיקים ברישיונות נהיגה לכלי רכב דו-גלגלי או לרכב פרטי, או תלמידים בני 16 הנמצאים בהליך של לימוד תיאוריה בבתי הספר". על פי התוכנית החדשה, החל מה- 1 בינואר 2019, התלמידים שעדיין לא עברו את מבחן התיאוריה יחויבו לעבור קורס מיוחד קצר הכולל בחינה, בסופה יקבל התלמיד אישור כשירות נהיגה לרוכב אופניים. הכשרת התלמידים לרכיבת אופניים חשמליים תיעשה בבתי הספר על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד).

במסגרת התוכנית הוחלט על סנקציה חמורה למי שגילו פחות מ- 16 שייתפס כשהוא רוכב על אופניים חשמליים: מתן רישיון הנהיגה יידחה עבורו בשנה. כמו כן, הוחלט להחרים את האופניים החשמליים בהם נסע הרוכב הצעיר, כפי שהחוק מחייב. בנוסף, נקבע קנס בסך 10,000 שקלים לכל מי שהיה מעורב בשינוי מבנה האופניים החשמליים או בהורדת המגבלה של המהירות המותרת בנהיגה בהם (עד 25 קמ"ש).

משתתפי הישיבה – ביניהם מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד מלי סיטון, המדען הראשי, ד"ר שי סופר, ומנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת – החליטו על העלאה משמעותית של הקנסות למי שייתפס נוהג באופניים חשמליים או בקורקינט חשמלי בניגוד לחוק. בהודעת המשרד הובהר כי "מדובר, בין השאר, בנסיעה ללא קסדה, בנהיגה מתחת לגיל 16, בדיבור בטלפון במהלך רכיבה על אופניים חשמליים או נסיעה עם אוזניות ועוד".

החלטה נוספת שהתקבלה נוגעת לבעלי עסקים שמוכרים אופניים חשמליים בלתי חוקיים או מי שיספקו אופניים בלתי חוקיים: הרשויות המקומיות תוכלנה לבטל את רישיון העסק, ובמידת הצורך לקנוס ב- 10,000 שקלים לכל זוג אופניים אותו מכרו. 

השר כץ הורה במהלך הישיבה לבחון את האפשרות להצמיד לוחית זיהוי לאופניים חשמליים, שתאפשר זיהוי של האופניים. בנוסף הנחה השר לבחון את הדרכים לחייב את רוכבי האופניים החשמליים בשימוש בפנס ובאפוד זוהר תקניים במהלך הרכיבה בלילה.

התוכנית המוצעת כוללת גם התייחסות לתחום התשתיות: שר התחבורה הנחה להאיץ את פרויקט "האופנידן", במסגרתו מוקמת רשת של מסלולי אופניים מיוחדים ומתקדמים בכל גוש דן. מדובר בפרויקט בעלות של יותר מחצי מיליארד שקלים, המייצר רשת אוטוסטרדות לאופניים ב- 14 רשויות ברחבי מטרופולין גוש דן באורך של יותר מ- 100 קילומטרים.

בכבישי ישראל נוסעים כיום כ- 250 אלף אופניים חשמליים. התוכנית החדשה אמורה לקבל אישורים שונים וצפויה להיכנס לתוקף ב- 1 בינואר 2019.

תגיות:משרד התחבורהאופניים חשמליים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה