תיקון המידות

הרב יגאל כהן – איך אפשר שלא לקנא?

אם רק היינו יודעים כמה השם יתברך אוהב אותנו, וכמה הוא מרחם עלינו, אין ספק שהיינו מבינים שמה שיש לנו בחיינו, זה הדבר הטוב ביותר בעבורנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ" (משלי כ"ב, ט'). שלמה המלך מלמד אותנו שיהודי ששמח, כשרואה שטוב לאחרים הבורא יתברך מטיב לו בברכה, במידה כנגד מידה, כיון שהוא רוצה שתשרה הברכה בבית חברו, מחזיר לו השם יתברך ברכה בביתו שלו.

אבל ישנו גם צד שני, אם הוא צר עין על חברו חלילה, יקבל את ההיפך מהברכה, ואף זה מגיע לו במידה כנגד מידה, אם אדם מייחל לכישלון של חברו, הקב"ה ממהר לתת לו את מה שייחל לחברו, וכבר למדונו חז"ל (בבא קמא צ"ב) "כל המתפלל על חברו נענה תחילה".

 

הסיבות לקנאה

שלוש סיבות עיקריות הם הגורמות לקנאה בזולת –

האחת - המחשבה שאם יהיה לנו את מה שיש לחברנו, אזי מצבנו יהיה טוב יותר, ונוכל לעבוד את הבורא בנחת ובשלוה, ולכן ציותה עלינו התורה הקדושה (שמות כ"ב, י"ד - דברים ה', י"ח) "לא תחמוד אשת רעך", ואם התורה מצוה שלא לחמוד אשת חברנו, בוודאי שיש בנו משהו מן החמדה, והסיבה לכך היא שהאדם חושב בליבו " אם רק הייתי מתחתן עם אשת פלוני שמדברת בנחת, והבית שלהם כל כך מסודר וכו', ודאי שהיה לי טוב יותר מאשר עם אשתי, שמדברת בקול גבוה וכו'. וכן אם תהיה לנו דירה יפה כמו לחברינו, אזי תהיה לנו הרחבת הדעת לעבודת הבורא".

כך גם הדבר לגבי ילדים, חושב האדם "לו היו לי ילדים רגועים כמו לחברי, אז הייתי מגדלם להיות תלמידי חכמים, וכן אם הייתי גבוה בגובה של מטר תשעים, כמו חברי, ודאי הייתי מקובל יותר בחברה ומשכנע יותר בהופעתי. ואין ספק  שאם היה לי קשרים משפחתיים כמו לבן של... הייתי היום ראש ישיבה מפורסם".

סיבה שניה - המחשבה שכל מה שהחבר מקבל הוא גורע את זה מאיתנו, אם הוא קנה דירה נאה, כאילו שקנה את זה על חשבוננו, וכן אם קיבל חכמה יתירה בוודאי החסיר משהו מאיתנו, ואם קונים רבים פונים לקנות מחנותו של חברו, הוא מרגיש שזה מפחית מלקוחותיו.

כך הוא הדבר בכל העניינים בחיינו, שהצלחת האחר באה על חשבוננו.

סיבה שלישית - היא מידת הגאווה, דרכו של הגאוותן לרצות להיות מעל כולם, ובאמת ששורש המילה גאווה הוא מלשון גאות, כלומר גבוה, ואם יראה הרב שלשיעור של רב פלוני באים יותר תלמידים מאשר לשיעור שלו, מיד נכנסות הגאווה והקנאה בליבו ואומרות, לא מגיע לו יותר תלמידים ממני, הרי אני טוב יותר ממנו, אלא ש...

אם יראה שחברו לחדר בישיבה התחתן עם אישה טובה יותר (לדעתו) ממנו, מיד יגיד בליבו זה, שבקושי קם בבוקר לתפילה, ובזמן הסדר היה מבלה בחדר הקפה יותר מאשר בבית המדרש. וכו'

וכך יהיה כשנולדים לחברו בנים והוא עדיין לא נפקד, מיד יטען בליבו בוודאי שזה בזכות אשתו, או כל סיבה אחרת, והעיקר שהמקנא הוא יותר טוב מהשני.

נכון הדבר שגם הקנאי אינו מקנא במשהו שהוא הרבה למעלה ממדרגתו, אבל בגלל הגאווה שבליבו ינסה להטיל דופי בהצלחת כולם, ולכן חייו אינם חיים, משום שהצלחה של כל אדם מכניסה בליבו את רגש הקנאה, שכן קשה לו לקבל שיש מישהו יותר טוב ממנו.

 

הפתרון לקנאה

הפתרון לסיבה הראשונה – "אמר ר' עקיבא לעולם ירגיל אדם עצמו לומר כל מה שעושה ה' יתברך לטובה הוא עושה" (ברכות ס:). ישנו משפט שרגילים האנשים לומר "הדשא של השכן תמיד נראה ירוק יותר". משום מה כשהייתי אוכל ארטיק בהיותי ילד, הארטיקים של החברים היו נראים טעימים יותר, וכשהייתי מבקש מהם לטעום, גיליתי שדווקא שלי הרבה יותר טעים. כנראה שזה מידה שנולדנו איתה, וגם היא מקורה בחוסר הכרת הבורא יתברך.

 

הכל רק טוב

אם רק היינו יודעים כמה השם יתברך אוהב אותנו, וכמה הוא מרחם עלינו, אין ספק שהיינו מבינים שמה שיש לנו בחיינו, זה הדבר הטוב ביותר בעבורנו, משום שמי שאוהב אהבה כל כך גדולה, והרחמים שלו הם אין סופיים, ודאי שייתן לנו בדיוק את מה שטוב ביותר עבורנו.

וכדי שנבין את אהבת הבורא ננסה לחשוב את כמות האהבה של אמא לבנה, וכל אהבתה נובעת מזה שהחזיקה אותו בבטנה תשעה חודשים, וטיפלה בו במשך ימי ילדותו, ולעומתה השם יתברך יצר אותנו יש מאיין, ונפח בתוכנו חלק ממנו יתברך, ובכל רגע מחיה אותנו, בכל נשימה ונשימה אפילו לאחר שהתחתנו, אם כן כמה אהבה יש לו כלפינו, ועם אהבה שכזו ודאי שכל מה שעושה עמנו זה טוב מוחלט.

אמנם ישנם מקרים שקשה לראות את הטוב המוחלט, למשל אדם שהתחתן אם אישה "צעקנית", שעל כל טעות מרימה את קולה, ופעמים שאפילו פוגעת בו. וכן להיפך אישה טובה שזכתה בבעל עצלן שלא מתעניין בשלומה, וכשמעירה לו על כך מיד תוקף אותה במילים בוטות, ושניהם באים בשאלה מה הטוב שיש בבני הזוג שלנו? תראה את השכנים, איזה נחמדים ושקטים! (הם אף פעם לא יודעים מה קורה באמת בתוך הבית).

כדי להבין את הטוב, אביא מעשה בזוג שהכרתי, שהאישה כך לטענת בעלה הייתה מושלמת, ואפילו אם היה הבעל יושב על הספה וצריך להביא מהשולחן את כוס השתייה, היה קורא לאשתו מהמטבח שתביא לו את הכוס, והיא הייתה נענית לבקשתו בשמחה.

וכך התפנק לו הבעל בחיים נעימים ומאושרים, עם רעייה שכזו. אבל המצב הזה גרם לו להתגאות בליבו, עד שחשב שכולם צריכים לעצור הכל כדי לקיים את בקשותיו. והנה לאחר מספר שנים ל"ע, חלתה אשתו במחלה, ולצערנו הלכה לעולמה לאחר כשנה. רצה היהודי להקים בית מחדש, וב"ה לאחר זמן קצר מצא את שאהבה נפשו ונישא שוב.

אבל - בבית הזה חיכתה לו הפתעה, לא רק... שאשתו הנוכחית לא שמעה בקולו, אלא ה' חנן אותה בקול גבוה במיוחד, והייתה מתעללת בו. כך הייתה הגדרתו.

ואני עומד מהצד ושומע את תגובותיו, ויודע בליבי כמה ה' אוהב אותו. ראה הבורא יתברך שהאישה המנוחה עשתה לו (שלא בכוונה) נזק גדול מאוד לנשמתו, היא טיפחה בתוכו את מידת הגאווה, וככל שהייתה נכנעת יותר בפניו, כך הוא חשב שהוא באמת משהו מיוחד. וכשראה השם יתברך שהבחור מתדרדר, עד שאומרת הגמרא (ע' סוטה ה.) אמר הקב"ה על הגאוותן אין אני והוא יכולים לדור במקום אחד, והצדיק אפילו לא מנסה לעבוד על מידותיו, לקח את רעייתו לגן עדן והשאיר אותו לבד, כדי שאולי יבין את מקומו. וכנראה שגם זה לא עזר לבחור להתפקח, ושלח לו ה' את האישה הטובה ביותר עבורו בעולם, שתדע בדיוק להראות לו מה הוא שווה. וכך התבטא לפני פעם אחת: "היא עשתה ממני אפס".

כשם שלא ניתן לילד בן שנתיים לאכול סטייק משובח ויקר, לא בגלל שהוא לא טעים, אלא משום שהוא יכול להזיק לו, כך אותו אדם שחומד את אשת חברו, מכל מיני סיבות, צריך לדעת שלא כל סוג אוכל שנראה יפה מתאים לכל אדם, ואם השם יתברך נתן לך את אשתך, או לך את בעלך, הם הכי טובים בעולם בשבילכם!

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס

תגיות:קנאההרב יגאל כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה