הרב יצחק זילברשטיין

הרב שטיינמן הורה לומר את הגיל האמיתי: "היא כבר יודעת שהוא מבוגר, לא כדאי שתגלה שהוא גם שקרן"

הבחור חשש שמא הבחורה תירתע מגילו המבוגר, ורצה לשנות מן האמת. החשיבה הבהירה של הרב שטיינמן מנעה זאת ממנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפנינו מעשה מאלף, אותו סיפר הגאון רבי רפאל שמואלביץ זצ"ל, מראשי ישיבת מיר:

אחד מהתלמידים שלמד בישיבת מיר, לא זכה למצוא את זיווגו במשך שנים רבות. הוא עבר את גיל ה-25, 30, ואפילו את ה-35 וה-36, אך עדיין לא מצא את השידוך המתאים. למותר לציין שייסורים גדולים עברו עליו ועל הוריו בכל התקופה הארוכה הזו.

בהגיעו לגיל 37, הוצעה לו הצעת שידוך שעל פניה נשמעה כמצוינת - נערה כבת 28 (הצעירה ממנו ב-9 שנים), בעלת מידות טובות, צנועה ויראת ה'.

לקראת הפגישה עמה, ניגש הבחור אל ראש הישיבה הגאון רבי רפאל זצ"ל, ושאלו: "מן הסתם במשך הפגישה היא תשאל אותי לגילי, וכדי לא להרתיע אותה, חשבתי שאולי כדאי לי 'לעגל' את הגיל, ולומר שהנני צעיר בכמה שנים מגילי האמיתי. האם מותר לי לנהוג כך?". הבחור הוסיף לטעון: "הלוא שנה שנתיים פחות או יותר, זה דבר שולי ביחס לתכונות ולמידות האדם, ואם כן אולי רצוי שאנמיך מעט את הגיל, כי כשאגלה את גילי האמיתי, היא עלולה להיבהל מגילי המבוגר ולהפסיק את המשך הפגישות...".

ראש הישיבה השיב לבחור: "היום בצהריים אני עומד לנסוע לבני ברק, ובע"ה אכנס אל מעונו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל ואשאל אותו על כך".

הגאון רבי רפאל שמואלביץ נכנס לביתו של הגראי"ל, והציג בפניו הרב את שאלת הבחור.

מרן שמע את הדברים והשיב: "חיסרון אחד כבר יודעת הנערה על הבחור - שהוא מבוגר ומעוכב שידוך זמן רב; לא כדאי שהיא תגלה עליו עוד חיסרון - שהוא גם שקרן!".

ואז המשיך ואמר: "הרי בוודאי קודם הפגישה היא תבדוק היטב, בחקירות ודרישות, מהו גילו המדויק של הבחור המבוגר, ובכל זאת, כבר בתחילת הפגישה היא תשאל אותו לגילו; מדוע היא שואלת, וכי לא ביררה זאת קודם לכן? - אלא שהיא מכירה בעובדה שבחורים מבוגרים בגילאים שכאלו, מרבים לשנות מן האמת ולהפחית מגילם האמיתי, וממילא כשהיא שואלת לגילו, כוונתה היא לבחון אותו, האם יאמר את האמת או שישקר... ולכן - סיים מרן - כדאי לו להיזהר מלהתגלות כשקרן...".

ראש ישיבת מיר נדהם מעומק תבונתו של הגראי"ל זצ"ל, ומיהר להעביר לתלמידו את הדברים.

הבחור שמע זאת והחליט לציית לדברי רבן של ישראל, כפי שלימדונו חז"ל "חכם עדיף מנביא" (ב"ב י"ב.), ולכן יאמר בפגישה את האמת בכל מצב.

הפגישה החלה, ואכן, כבר עם תחילתה, שאלה הנערה את הבחור לגילו. והבחור נקט בגילו האמיתי.

השניים מצאו התאמה בפגישות, ואחר זמן קצר החליטו בשעה טובה להתארס.

לאחר האירוסין, סיפרה הכלה לחתן: "עוד לפני שנפגשו, ערכתי בירור יסודי אודות הגיל המדויק שלך. כל הסיבה ששאלתי אותך מיד בתחילת הפגישה הראשונה בן כמה אתה, היתה על מנת לבדוק האם הנך דובר אמת, או שמא השקר רגיל על לשונך... ידעתי שרבים משנים מן האמת בגילאים כאלו, וכשהשבת לי שאתה בן 37, התרשמתי מאוד ממידת האמת שבך, והחלטתי להמשיך את הפגישות...".

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס.

תגיות:ופריו מתוקהרב שטיינמןהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה