חדשות בריאות

מהיום לא משאירים בקבוקי פלסטיק בשמש: זו הסיבה (המדאיגה)

מדוע אסור להשאיר בקבוק פלסטיק בשמש? על פי מחקר חדש נמצא כי חשיפת בקבוק מים לחום קיצוני עלולה לשחרר חומר רעיל שהשפעתו מדאיגה ביותר. אומנם רוב הבקבוקים בטוחים לשימוש, אך עדיין יש להיזהר. ונשמרתם

  • כ"ח תשרי התשע"ט
אא

חשיפת בקבוקים לטמפרטורות גבוהות עלולה לגרום לשחרור חומרים רעילים אל תוך המשקה שבתוכם, ולגרום להקאות, סחרחורות ולחולשה רבה, כך על פי מחקר חדש שהתבצע באוניברסיטת פלורידה.

תוצאות המחקר הראו כי בעת חשיפת בקבוקי הפלסטיק לחום קיצוני משתחררים מהבקבוק חומרים מסוכנים לבריאות אל תוך המים המצויים בתוכם, וביכולתם לגרום להרעלה ולשאר מחלות קשות. יש לציין כי רוב הבקבוקים בטוחים לשימוש אולם חובת הזהירות עדיין מוטלת עלינו.

בקבוק מים שנותר, לדוגמה, באוטו חם מסוכן אף הוא. הפלסטיק נחשף לחום לזמן רב, וממנו עלולים להשתחרר כימיקלים כגון ביספנול A ואנטימון, חומר מסוכן ורעיל שעלול לגרום לדיכאון וסחרחורות, ואם נחשפים אליו בכמויות גבוהות עלול לגרום להקאות שאומנם יבלמו את ההרעלה, אך יביאו לידי חולשה רבה.

עם זאת, על פי הנחיות מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ביספנול - BPA A אינו יכול להזיק בכמויות מסוימות, אבל אם ייחשפו אליו בריכוזים יותר גבוהים הוא יכול לגרום לשיבוש האיזון ההורמונלי בגוף, ולהעלות את הסיכון לחלות בסרטן. יש לציין כי קיימים מחקרים אחרים הגורסים כי האספינול אינו מהווה סכנה לבריאות, וכי השפעתו על הגוף היא מינימאלית.

מבצעי המחקר בחנו את מידת ההשפעה של חשיפת הבקבוקים לחום השמש במשך 4 שבועות רצופים. לצורך המחקר נבחרו בקבוקים מהחומר PET, שנחשב נטול BPA. יחד עם זאת במסגרת המחקר נמצאו עקבות של BPA במים שדגמו.

 "זה כנראה קורה כחלק מתהליך הייצור", אמרה פרופ' לנה מה, שעמדה בראש צוות המחקר "בזמן תהליך מחזור הבקבוקים יש BPA בסביבה, לכן נמצאו עקבות שלו גם בבקבוקים שלכאורה אינם מכילים את הכימיקל".

במהלך המחקר נחשפו הבקבוקים לחום קיצוני של 70 מעלות. נמצא כי ככל שהטמפ' עלתה כך עלו גם ריכוזי האנטימון וה-BPA. מצד שני, יש גם מקום לאופטימיות כיוון שבחלק מהבקבוקים שנבחנו, נמצאו רמות כימיקלים ברמות נמוכות, שאינן מזיקות לבריאותינו בעקבות חשיפה אליהם.

"חשוב שאנשים ישימו לב למשך הזמן שהבקבוק שלהם יושב בשמש", מדגישה פרופסור מה, "אורך חיי המדף המומלץ הוא עד שנה, מעבר לכך לא כדאי לצרוך את המשקה. בנוסף, לא כדאי להשאיר בקבוקי פלסטיק בשמש, גם לא לשם אחסון".

יש לציין כי בישראל חלה בדיקה מחמירה על הבקבוקים, והם נבחנים בטמפרטורות גבוהות מאוד, ועם זאת יש להמשיך לאחסן את הבקבוקים במקום יבש ומוצל (כמו כל מוצר המאוחסן באריזת פלסטיק), על מנת למנוע הפרשה של כימיקלים מזיקים אל תוך המים שבבקבוק.

תגיות:מיםפלסטיקבקבוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה