חדשות בארץ

מרקל: הכוחות האיראניים בסוריה מהווים איום על ישראל, עליהם לעזוב

במסיבת עיתונאים משותפת בירושלים עם ראש הממשלה נתניהו, אמרה קנצלרית גרמניה כי ארצה תומכת בפתרון שתי המדינות וכי היא מודאגת ממדיניות ההתנחלויות שמקשה על יישומו

נתניהו ומרקל במסיבת העיתונאים (צילום: Hadas Parush/Flash90)נתניהו ומרקל במסיבת העיתונאים (צילום: Hadas Parush/Flash90)
אא

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, וראש הממשלה בנימין נתניהו ערכו בצהריים (חמישי) מסיבת עיתונאים משותפת במלון "המלך דוד" בירושלים, בתחילתה הודה נתניהו למרקל על תמיכתה בישראל ועל עמדתה התקיפה נגד האנטישמיות: "לפני עשור נאמת בכנסת והצהרת שגרמניה וישראל קשורות זו לזו בידידות החולקת ערכים, אתגרים ואינטרסים משותפים. אמרת שגרמניה לעולם לא תנטוש את ישראל וכי ביטחונה של ישראל לעולם לא יהיה נתון למשא ומתן. אני חייב לומר שעמדת במילתך והוכחת זאת שוב ושוב. אני מודה לך, עם ישראל כולו מודה לך על תמיכתך הבלתי מעורערת בבטחון ישראל ועל כך שאת נוקטת בעמדה נחרצת וחד-משמעית נגד האנטישמיות. עשית מאמץ בלתי נלאה להכיר בהיסטוריה, להגן על האמת ולמגר את האנטישמיות בגרמניה וברחבי אירופה".

נתניהו הציג בדבריו את עמדתו הידועה נגד הסכם הגרעין עם איראן. לדבריו, הסכם זה העניק לאיראן מיליארדים "שלא הושקעו בשיפור חייהם של אזרחי איראן, אלא הוזרמו למימון מכונת המלחמה של איראן שנחושה לכבוש את המזרח התיכון כולו". הוא ציין כי פעילותה התוקפנית של איראן מאיימת גם על אירופה וכי היא תכננה לבצע פיגועים רבים על אדמתה. "שוחחנו על העובדה שהמודיעין הישראלי סיפק לשירותים האירופיים את המידע שהשירותים האיראניים תכננו פיגועי טרור על אדמת אירופה, באמצעות דיפלומטים איראנים ופקידים רשמיים איראנים", אמר ראש הממשלה. הוא הביע סיפוק מהמעצר של דיפלומט איראני בגרמניה בגין מעורבותו בניסיון לפגע בכינוס של האופוזיציה האיראנית באזור פריז, וכן מהפעולות שננקטו השבוע בצרפת נגד משרד המודיעין האיראני. נתניהו הוסיף כי הוא מאמין שעל כל האומות ללחוץ על המשטר האיראני כדי שיתפרק מתוכנית הגרעין שלו, יפסיק את פעילות הטרור שלו באירופה וברחבי העולם ויחדל להשתמש בסוריה ולבנון כבסיס להתקפות נגד ישראל. הוא הבהיר כי ישראל תמשיך לפעול כדי למנוע את התבססותה של איראן בסוריה: "ישראל תמשיך לעשות מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה. נמשיך לבלום את מאמצי איראן להשתמש בסוריה ולבנון כבסיסים קדמיים להתקפות נגד ישראל, ונמשיך גם לנהל שיח עם שותפים חדשים באזור".

בהתייחסה לסוגיית הגרעין האיראני, אמרה מרקל כי גרמניה וישראל מסכימות שיש לעשות הכל כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני, אם כי הן אינן מסכימות על הדרך להשיג מטרה זו ולכן ממשיכות לדון בכך. היא הדגישה כי נוכחותם של הכוחות האיראניים בסוריה מהווה איום על ישראל, וכי היא מבינה שעל ישראל להגן על עצמה כשהיא מותקפת. היא ציינה כי דיברה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, על הצורך בנסיגת האיראנים מסוריה, וכי גרמניה רוצה לראות "אפס נוכחות איראנית בסוריה".

מרקל: מדיניות ההתנחלויות מקשה על יישום פתרון שתי המדינות

נתניהו תקף בחריפות את יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, והאשים אותו כי הוא אחראי למשבר ההומניטרי בעזה בכך שהוא מונע העברת כספים וסיוע לרצועה וחונק אותה: "אבו מאזן מתערב בכל דרך בניסיונות של האו"ם להקל על המצוקה בעזה, כולל עכשיו, כולל היום, והיום אני יכול להגיד שגם המדינות התורמות מוקיעות אותו על כך, ובצדק". הלחץ הכבד של רמאללה על הרצועה גורם למצוקה ברצועה, אמר נתניהו, אך הוסיף כי החמאס מנסה להתחמש באופן קבוע: "אם החמאס חושב שכתוצאה מהמצוקה הזאת הוא יכול לתקוף את ישראל - הוא יעשה טעות גדולה מאוד. התגובה שלנו תהיה קשה, קשה מאוד. אני מקווה שאפשר להפסיק את החנק הזה, אבל אני גם מבהיר שישראל תפעל בכל העוצמה הדרושה כדי להגן על עצמה ועל אזרחיה".

מרקל הביעה בדבריה תמיכה בפתרון שתי המדינות, ואמרה כי שמעה מנתניהו שצריך לעודד את הפלסטינים להתקדם בכיוון זה. לשם כך, אמרה, היא תתקשר לאבו מאזן לעדכן אותו על שיחותיה עם ראש הממשלה ולדון עמו על המתרחש בעזה. היא ציינה כי הביעה את דאגתה ממדיניות ההתנחלויות, שלדבריה מקשה על האפשרות ליישם את פתרון שתי המדינות.

בתשובה לשאלה לגבי עמדתה ביחס לחוק הלאום שאושר בכנסת, ענתה מרקל בדיפלומטיות כי מדובר בסוגיה שמדאיגה אותה "במקצת" וכי שוחחה על כך עם נתניהו: "אנחנו תומכים במדינה היהודית, אך גם למיעוטים יש זכויות בדמוקרטיה. היו דיונים גם בישראל ולכן גם אני הצבתי מספר שאלות". מנגד, היא הבהירה כי גרמניה תומכת במדינה היהודית, ואם יהיה שלום בר קיימא - "לא יכול להיות שהפלסטינים לא יכירו בכך".

מסיבת העיתונאים של נתניהו ומרקל נערכה לאחר פגישת עבודה מורחבת שקיימו ביניהם. במקביל לפגישתם, קיימו שרי הממשלה פגישות עם שרי ממשלת גרמניה שהגיעו לארץ עם מרקל, במסגרת המפגש הבין-ממשלתי (G2G) המתקיים זו הפעם השביעית בעשור האחרון. המפגש נועד להעמיק את שיתופי הפעולה בין שתי המדינות בתחומי הביטחון, המדע, הכלכלה, הסייבר, התרבות ועוד, ובמהלכו נחתמו מזכרי הבנה שונים. לאחר מסיבת העיתונאים נערכה ישיבה בין-ממשלתית בראשותם של נתניהו ומרקל ובהשתתפותם של שרי שתי הממשלות. בסיום הישיבה יצאה המשלחת הגרמנית לנתב"ג, בדרכה בחזרה לברלין.

בתחילת הבוקר הגיעה מרקל למוזיאון "יד ושם" בירושלים. בטקס שנערך באוהל "יזכור" היא הניחה זר לזכרם של ששת מיליוני היהודים שנרצחו בשואה. מרקל הביעה צער על מעורבותו של הציבור הגרמני ברדיפת היהודים והדגישה כי לגרמניה יש "אחריות עיקרית" למה שהתרחש וכי מוטלת עליה האחריות "לזכור את הפשע הזה ולהילחם באנטישמיות, בשנאת זרים, באלימות ובשנאה". לאחר מכן עשתה מרקל את דרכה למוזיאון ישראל, לטקס בו הוענק לה תואר דוקטור של כבוד מטעם אוניברסיטת חיפה.

בהמשך סדר היום העמוס שלה בארץ, סיירה הקנצלרית הגרמניה עם נתניהו בתערוכת חדשנות, במסגרתה הוצגו מיצגים של חברות ישראליות וגרמניות. בהמשך נפגשו השניים, במסגרת 'שולחן עגול', עם אנשי עסקים מישראל ומגרמניה. בנוסף, היא הגיעה לבית הנשיא, לפגישה ולארוחת צהריים עם נשיא המדינה ראובן ריבלין. בנאומו הביע ריבלין את מחאתה של ישראל על נסיונותיו של האיחוד האירופי לעקוף את הסנקציות שהטילה ארצות הברית על איראן. "מבחינתנו זו העת להצטרף לסנקציות האפקטיביות על איראן ולא לעקוף אותן", אמר. "את המפלצת האיראנית יש להרעיב, לא להאכיל. זה התנאי היחידי לשמור על יציבות העולם. אנו מבקשים מגרמניה להתייצב לצידנו בדרישה לפקח על תוכניות הגרעין של איראן ולא להניח לה להתחמק מהתחייבויותיה".

(עודכן: 19:25)

תגיות:אנגלה מרקל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה