חדשות בארץ

מרקל ביד ושם: גרמניה נושאת באחריות העיקרית לשואה

קנצלרית גרמניה, שהגיעה לביקור בן יממה בישראל, כתבה בספר האורחים של מוזיאון השואה: "לגרמניה אחריות לזכור את הפשע הזה ולהילחם באנטישמיות, בשנאת זרים, באלימות ובשנאה"

מרקל, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)מרקל, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הגיעה הבוקר (חמישי) למוזיאון "יד ושם" בירושלים, בפתיחת היום השני של ביקורה בישראל. בטקס שנערך באוהל "יזכור" היא הניחה זר לזכרם של ששת מיליוני היהודים שנרצחו בשואה. מרקל הביעה צער על מעורבותו של הציבור הגרמני ברדיפת היהודים והדגישה כי לגרמניה יש "אחריות עיקרית" למה שהתרחש. היא ציינה כי "עצוב לראות כיצד אזרחים בני אומות אחרות השתתפו במעשי הרצח".

בסיום הטקס, כתבה מרקל את הדברים הבאים בספר האורחים של המוזיאון: "לפני כ- 80 שנה, בליל הבדולח של נובמבר, סבלו היהודים בגרמניה משנאה ואלימות שלעולם לא ידעו קודם לכן. מה שהגיע לאחר מכן זהו פשע שלא היה כדוגמתו – שבר הציוויליזציה של השואה. מאז יש לגרמניה אחריות לזכור את הפשע הזה ולהילחם באנטישמיות, בשנאת זרים, באלימות ובשנאה".

לאחר הביקור ב"יד ושם", עשתה מרקל את דרכה למוזיאון ישראל, לטקס בו הוענק לה תואר דוקטור של כבוד מטעם אוניברסיטת חיפה. במהלך הטקס התייחסה הקנצלרית הגרמניה ליחסים עם ישראל: "אין להמעיט בערך חשיבותן של הפגישות שלנו עם ממשלת ישראל", אמרה. בתשובה לשאלתו של סטודנט בדבר חלקה האפשרי של גרמניה בהשגת הסדרה בין ישראל והחמאס ובהגעה לעסקת חילופי אסירים, ענתה מרקל כי בתקופה בה גלעד שליט היה שבוי בעזה "עשינו מאמצים. גם כעת אנחנו עושים מאמצים, ואם נוכל לעשות יותר בעתיד - נעשה. מעבר לכך לא ארחיב".

מרקל הגיבה על הפרסומים שנפוצו אתמול בישראל, לפיהן התנתה את קיום ביקורה בארץ באי פינויו של ח'אן אל-אחמר, המאחז הבדואי הבלתי חוקי ליד כפר אדומים שבג"ץ התיר בחודש שעבר את הריסתו לאחר כעשור של סחבת משפטית. היא אמרה כי מדובר בידיעה שקרית, וכי מעולם לא הציבה דרישה שכזו: "אנחנו יכולים לא להסכים עם מהלך כזה או אחר של ממשלת ישראל אבל מדובר בעניין פנימי ישראלי ולא התערבנו בו". לדבריה, "כשישבתי במטוס שמעתי על זה ואמרתי לעצמי: אוי, איזה שקר, עוד שנייה נגיע לישראל ונראה לכולם שזה פייק ניוז".

מרקל נחתה אמש בנתב"ג לביקור בן יממה. משדה התעופה היא נסעה לירושלים, לארוחת ערב במעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפני הצהריים תגיע מרקל לבית הנשיא ותסעד על שולחנו של הנשיא ראובן ריבלין. בשעה שתיים היא תיפגש עם נתניהו, והשניים יערכו לאחר מכן מסיבת עיתונאים משותפת. חלק מרכזי נוסף בביקור הוא המפגש הבין-ממשלתי G2G שיתקיים בין שרים בממשלות ישראל וגרמניה - מדובר במפגש השביעי מסוגו שנערך בעשור האחרון. במסגרתו ידונו השרים בשיתופי פעולה בתחומי הביטחון, המדע, הכלכלה, הסייבר, התרבות ועוד. כמו כן ייחתמו מזכרי הבנה בין שתי המדינות בתחומים שונים.

תגיות:השואהאנגלה מרקל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה