מחפשים תשובה

מנהיגות ובעלי תשובה

מה הופך אדם למנהיג? ואיפה זה פוגש אותנו, בעלי התשובה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשה שלנו יש פסוק יסודי שמדבר על מנהיגות (במדבר כ"ז ט"ז): ״יִפְקֹד ה' אֱלֹקֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר, אִישׁ, עַל הָעֵדָה״. משה רבינו מבקש שה' ימנה יורש, מנהיג. זו הזדמנות לדבר קצת על מנהיגות, ואיפה זה פוגש אותנו כבעלי תשובה.

מנהיגות אינה רק ברמה ארצית לאומית. כולנו נדרשים להנהיג את עצמנו, את ביתנו, את סביבתנו. לא במובן הדיקטטורי הסמכותני, חלילה, אלא במובן מעצים, מעורר השראה, נותן חזון ויודע לחבר את המציאות אליו.

אסור לוותר על החזון. כבעלי תשובה, כולנו מודעים היטב לתפקידנו הרוחני להרבות כבוד שמים. למרות שלפעמים שיגרת יומנו מלאה במטלות שוחקות, צריך לזכור את זה: לא באנו לפה רק כדי לשרוד, כדי להסתדר, לחיות, להצליח להכניס את הבת לסמינר. הכל חשוב, אבל יש לנו תפקיד ושליחות מעבר לזה. להשפיע, לקדם להעצים, לקרב ולהתקרב לקב"ה.

איך מצליחים לעשות זאת? מהן דרישות התפקיד של מנהיג בישראל? זה כתוב בפסוק: "אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ". כלומר, מי שיודע להלוך כנגד רוחו של כל אחד (רש"י). בספר קדושת לוי (לרבי לוי יצחק מברדיצ'וב זי"ע) כותב שפירוש הדברים הוא, שדרישת התפקיד להנהיג את העם היא להיות איש שיודע לדון לכף זכות תמיד. לראות את הטוב שבכל אחד, ובכך לקדם אותו.

כל אחד יודע מדי פעם לראות את הטוב. אבל כדי להיות מנהיג אמיתי, צריך באופן תמידי לרכוש את המיומנות הזו, לצאת מהסטריאוטיפים, מהמקובעויות, מהדיפולט הקבוע שצרוב בנו לראות בביקורתיות את הרע, ולהתרגל למצב חדש של חיפוש הזכות. מי שמצליח, הוא זה שראוי להנהגה.

הבה נתבונן: כולנו גיבשנו לעצמנו זהות בזכות דמויות מרשימות שנתנו לנו השראה. לכולנו יש דמויות כאלה: איזה מורה או מנהיג שהשפיע עלינו ביותר בחיים. חשבו על זה, מי הדמות העיקרית בחייכם, שבזכותה הפכתם להיות מי שאתם?

כבר יצא לי בכמה במות לשאול את הציבור את השאלה הזו. חלק ציינו את הוריהם, חלק את בני / בנות זוגם, חלק את רבניהם וחלק דמויות השראה אחרות כמו שכן, דוד, סבא וכדומה. המכנה המשותף בין דמויות ההשראה הוא שכמעט כולם מצביעים על איזו דמות שראתה בהם את הטוב, התעלמה מחסרונותיהם והאמינה בהם.

האם גם אנו רוצים להיזכר לטובה אצל ילדינו, אצל תלמידינו? להשאיר רושם וחותם אמת בעולם?

זו הדרך להצליח בכך. הרבה אנשים גדולים בעולם כבר גילו את זה. לא רק להטיף, לא רק דרך דוגמא אישית, אלא לתת לזולת עידוד דרך תחושה טובה מעצימה. להאמין בהם, לראות בהם את הטוב.

יהי רצון שנצליח כולנו להרבות טוב בעולם, להיות דמויות השראה לעצמנו ולסובבים אותנו.

לרכישת ספרי הרב דן טיומקין להדרכת בעלי תשובה בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:מנהיגותבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה