מחפשים תשובה

כך הלכנו לארץ לא זרועה

מדוע עלינו לנתץ את קירות בתינו, רק בשביל לגלות את האוצרות הטמונים בנו מלכתחילה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשתנו מסופר על מחלת הצרעת, שאינה נוהגת בזמן הזה, ובכל זאת, יש בה כמה לקחים שרלוונטיים מאד לחיינו.

לדוגמה, ב"צרעת הבית", קירות הבית קיבלו נגעים מסתוריים, שגרמו לחוסר נעימוּת לא פשוט. זה חייב את בעל הבית להוציא את כל תוכן הבית לרחוב, שזה ודאי לא נעים, ובסופו של התהליך, זה יכול להגיע למצבים שצריך לנתץ ולהרוס את הבית. אין ספק שזה עונש קשה ולא נעים. אבל דווקא מתוך הנפילה ומתוך העונש הזה, מובאת נחמה מוזרה: בתוך הקיר, הרבה פעמים התגלו אוצרות קדומים שאותם הכנענים החביאו בקירות הבית. רש"י (ויקרא י"ד ל"ד) הביא כך בשם המדרש, שהאמוריים שחיו בארץ לפני שעם ישראל עלה ממצרים, החביאו את אוצרותיהם בקירות הבתים במשך ארבעים השנה שבני ישראל היו במדבר, וגם שנים רבות אחרי שעם ישראל השתקע בארץ אותם אוצרות היו מוחבאים בקירות ביתם מבלי שהם ידעו מכך. דווקא בזכות הנגע, בעל הבית ניתץ את קירות הבית – ומצא את האוצרות הללו.

יש בזה לקח חשוב עבורנו: גם אם נפלנו, גם אם אנחנו בשפל, דווקא אז יש לנו אפשרות להתבונן ולגלות מהלכים חדשים, שאולי עד עכשיו, בגלל ההצלחה והקיבעון, היו חסומים לנו. לפעמים דווקא הניסיון והקושי מאלצים אותנו לגלות בעצמנו כוחות נסתרים שכלל לא ידענו שיש בנו.

כך בנוי הגוף, שבמצבי חירום משתחררים בו הורמונים מיוחדים שמאפשרים לו לפעול בצורה עוצמתית ועל טבעית. כך בנויה גם הנפש, שבמצבי חירום וחוסר ברירה מתגלה יצירתיות מופלאה שרדומה לגמרי בחיי שגרה. כך בנויים גם העולמות הרוחניים. מי שלא שם לב לאוצרות שבו, מצבי קיצון שבאים עליו עוזרים לו לזהות אותם. עדיף, כמובן, לצאת למסע התבוננות מתוך טוב, ולא לנתץ קירות כדי להכיר בהם. איך עושים את זה?

יש סיפור ידוע על האוצר מתחת לגשר, סיפור שהלקח שלו הוא שהאוצר לא נמצא מתחת לאיזה גשר רחוק, אלא בתוך ביתך. אולי לא מספיק שמו לב לזה, אבל כדאי למצוא בעצמך את האוצרות שבך. כדי לדעת איפה הם ולהצליח להגיע אליהם צריך לעשות איזה מסע קודם, מסע בעקבות החלום, מסע לעבר גשר, גשר בין עולמות. זה מסע שחושף את האוצרות שבך.

הרבה פעמים יצא לי להשתומם מאיתנו, ציבור בעלי התשובה. האמת, שאנחנו הסיירת. איפה עוד יש אנשים שבלי מחייבים חיצוניים, עזבו עולם נוח ומוכר, והלכו אחרי הקב"ה למדבר, לארץ לא זרועה, רק בגלל שכך האמת? הבאנו לעולם התורה כל כך הרבה כישרונות – אמנות, יצירה, מקצועיות. הבאנו לעולם התורה כל כך הרבה אמונה ומסירות נפש. אין היום סמינר או קעמפ שלא מביא סיפור אישי של בעל תשובה כדי "לחזק". אם רק היינו גאים בעצמנו ומתאחדים, היינו יכולים לשנות את העולם כולו.

כדי להצליח בכך, עלינו לזהות ולהכיר בכישרונות שהקב"ה נטע בכל אחד ואחת מאיתנו. חז"ל לימדו אותנו ש"כבד את ה' מהונך – ממה שחננך", וכדי להצליח להיות מחוברים – לעצמנו, לקב"ה – עלינו לזהות ולהכיר את האוצרות שבנו.

לא צריך להגיע למצבי ניתוץ קירות בגלל צרעת, כדי לגלות את האוצרות שבנו. עדיף לפעול ממצב של ישוב הדעת, להבין שגם בנו יש אוצרות. בטוח. כולנו נשמות אלוקיות ומעבר לכל אבק הדרכים שקשיי החיים הערימו, יש בנו אוצרות אמיתיים.

יהי רצון שנצליח להאיר איתם את העולם!

לרכישת ספרי הרב דן טיומקין להדרכת בעלי תשובה בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:ארץ ישראלאוצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה