מחפשים תשובה

להשפיע על הלב

דווקא לנו, בעלי התשובה, יש מעלה מסוימת בכך שחידדנו כמה מרצונות הלב בצורה עמוקה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש באדם רבדים רבים. אפשר להמשיל אותו לחנות זוהרת, שבקומת הכניסה יש חלון ראוה נוצץ, שם נמצאים כל הדברים שאנו מציגים כלפי חוץ, ושם הכל מואר ומוכר. למטה יותר יש מחסן, שם מאוחסנים כל ההרגלים, הפחדים, ושאר הדברים שאנו לא ממהרים לחשוף.

אם יורדים עוד, מגלים כמה וכמה קומות חשוכות יותר ומוכרות פחות, של דברים שבכלל לא קרובים למודעות שלנו, דברים גולמיים יותר, מוגדרים פחות, כמו נטיות חיוביות שטרם מימשנו, או כמו שברים של זיכרונות ילדות מאיימים שהדחקנו.

אפשר לקרוא לקומות האלה "תת מודע" או "תת-הכרה" (כמו שמכנים אותם בעולם הפסיכולוגיה). רבי ישראל מסלנט קרא להם: "כוחות כהים" (אור ישראל, אגרת ו'), ובמקומות אחרים הם מכונים "לב" או "נפש בהמית" (יתכן שיש הבדלים מסוימים בין השמות, שמתייחסים לקומות שונות בחניון החשוך).

רבדים פנימיים אלה קיימים אצל כל אחד ואחד. הם אינם ניכרים תמיד כלפי חוץ, וכמו שנאמר (שמואל ט"ז ז'): "כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וה' יִרְאֶה לַלֵּבָב". אבל יש מצבים בהם מתגלה משהו מן הפנימיות, וכמו שמבואר במאמר חז"ל  (עירובין ס"ה ב'): "בשלושה דברים אדם ניכר: בכוסו, בכיסו ובכעסו". גם ביתר המצבים, בעוד הפנימיות חבויה, אין לטעות ולחשוב שהשפעת הנפש שולית וזניחה. המציאות מוכיחה שהשפעת הלב על ההנהגות שלנו היא עצומה – עד כדי כך שרוב ההחלטות שאנחנו מקבלים, נעשות בהכוונת הלב.

לדוגמא, כל ענין בחירת בן/בת הזוג, בחירת הידידים, החברים והחברותות, ואפילו מקור הפחדים והאהבות שלנו – הוא בלב הלא מודע.

כל מי שעובדה זו אינה ברורה לו, מוזמן לעיין בטעמי מצוות שוחד, שם הרחיבו כל המפרשים ביסוד זה, או יתבונן על מיליארדי הדולרים אותם מגלגל עולם הפרסום, על ידי הצפת סטיקרים ושלטי חוצות, ג'ינגלים ושאר פרסומות, שהמכנה המשותף שלהם – שהם לא מתיימרים לפנות לשכל הלוגי, אלא הם מכוונים את שיטות הפרסום שלהם למקום הרבה יותר נמוך – לאותה נפש בהמית. והסיבה שכל מגמתם להשפיע דווקא שם, היא פשוט בגלל שהלב הוא זה שבאמת קובע ומשפיע על רוב דפוסי ההתנהגות שלנו!

כבעלי תשובה שמנסים להשפיע על הלב, שהרי "רחמנא ליבא בעי", עלינו להכיר אותו, כדי שנצליח למצוא דרכים אפקטיביות ויעילות. ובפרט הזה יש לנו, כבעלי תשובה, מעלה מסוימת: כתוב בספר שפת אמת (בפרשתנו, פרשת ויקהל, תרל"ה) שלעניין התרומה שעם ישראל נתן לבניית המשכן, היתה מעלה לגברים על פני הנשים, וכמו שכתוב בפסוק: "ויבואו האנשים על הנשים". ומה היתה מעלתם? מעלתם היתה בכך שהם חטאו בעגל, ולכן התעלו, כיון שבמקום שבעלי תשובה עומדים אפילו צדיקים וכו'.

הדברים טעונים הסבר. בגלל שהגברים חטאו בעגל הם זכו למעלה יתירה על הנשים שלא חטאו? מה הסבר הדבר?

כותב השפת אמת, וזה לשונו: "וזה פירוש תשובה, שעל ידי שלוקח לו דרך מרצון החטא איך לעשות רצון עליון, כמאמר 'עשה רצונך רצונו', נמצא מחזיר רצון החטא למוטב. כי כל הרצונות אשר לא לה' המה נמצאים באדם רק כדי ללמוד דרך לעבודתו יתברך, ונמצא משיב הרצון למקומו. וזה המקום, אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד בו, כי לא נמצא להם רצון עמוק כזה", עכ"ל.

הדברים עמוקים, ומלמדים אותנו, בעלי התשובה לקח חשוב ונורא: דווקא לנו יש מעלה מסוימת בכך שחידדנו כמה מרצונות הלב בצורה עמוקה. כעת, כששבנו, יש לנו כלים לתעל אותם רצונות – לשרשם האמיתי.

לוקח קצת זמן כדי להכיר בכך, להיות מודעים לכך, ולא לחשוש מעצם הרצון, בצירוף קצת ניסיון לדעת לתעל את זה באופן תורני ראוי באופן שלא יאיים, אלא להיפך, ישלים ויחבר את הקומות כולן לעבודת ה' מספקת ושמחה.

יהי רצון שנזכה.

לרכישת ספרי הרב דן טיומקין להדרכת בעלי תשובה בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:לבבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה