מחפשים תשובה

ארבעת הבנים שבתוכנו

יש משהו שטחי מאד בכך שאנו מזהים את עצמנו רק עם בן אחד. נפשנו מורכבת יותר מזה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סיפור יציאת מצרים מובא בהרחבה בהגדה של פסח, שאז זו מצוות עשה מן התורה לספר בענייני הפרשה שלנו, "והגדת לבנך". מעניין, ששם ההגשה ודרך הסיפור היא דרך תשובה לארבעה בנים, חכם ורשע, תם ושאינו יודע לשאול, עם הדגשים שונים בהתאם לכל בן והמענה שהוא צריך.

בכל פעם שאני רואה "הגדה של פסח", אני נהנה לראות איך המאייר צייר את ארבעת הבנים. בדרך כלל זה נראה ככה: הבן החכם נראה כמו תלמיד-חכם ישיבתי, הבן הרשע נראה כמו עבריין קטן וכן הלאה.

בספרי חסידות מבואר שזה לא מדויק. גם בנו, בתוכנו, בתוך כל אחד ואחת מאיתנו, יש ייצוג לאותם ארבעה בנים. יש בנו צד "חכם" שרוצה ושואף להתעלות בחכמה וביראה, אבל יש בנו גם צד "רשע" שצועק: "מה העבודה הזאת לכם", צד תם, מנותק רגשית, וצד שאינו יודע לשאול. יש בנו מורכבות של כל ארבעת הבנים, שמשמשים בעירבוביא בתוך מעמקי נפשנו.

יש משהו שטחי מאד בכך שאנו מזהים את עצמנו רק עם בן אחד. כאילו יש צד אחד של ה"טובים", סוג של מכבים, שהאמת אצלו בכיס, ויש צד של ה"רעים", יוונים רשעים, שצריך להילחם בהם. זה פשוט לא נכון. עולמנו מורכב יותר מזה, נפשנו מורכבת יותר מזה. יש בנו גם נפש בהמית וגם נשמה אלוקית, וההרכבה הבלתי אפשרית הזאת יוצרת כל מיני צורות זהות פנימית. אם לא נהיה מודעים לצדדים ולרבדים הפחות מתוקנים שבנו, לא ניתן להם את המענה שהם צריכים לשמוע כדי להתקרב לקב"ה, ואז עלול להיווצר מצב של ניתוק בין מסכת ה"צדיק" לבין הנפש הבהמית, שתישאר הרחק מאחור.

השפת אמת (פסח תרל"ד) אומר שעל ידי התשובות ששומע ומגיד לעצמו, הריהו מסדר את מערכי ליבו ובונה את בנין נפשו בשלמות, ולכן נקראו בנים, מלשון בניין, שעל ידי כל החקירות והשאלות והתשובות נעשה ונשלם הבניין השלם של האדם, ומגיע על ידם לדרך האמת (עכ"ל). כיהודים, אנחנו יצורים שנמצאים בהתהוות, בבניה. ראוי לשים על עצמנו שלט גדול: "זהירות, כאן בונים", מנסים לבנות צורת יהודי, והבניין הזה מחייב כלים שונים לכל צד שבנפשנו. הפתגם אומר, ש"מי שכלי העבודה היחיד שלו הוא פטיש, כל העולם נראה לו כמו מסמרים". מי שנותן מענה רק לצד אחד מחלקי נפשו, יבנה בנין עקום, לא יציב.

הבנים האמיתיים מייצגים את חלקי נפשנו. ולכן אסור גם להיבהל מהבנים שאינם נראים כצדיקים גמורים. המענה להם, בגובה העיניים, ייתן מענה גם  לחלקים הללו שבתהומות נפשנו. לא נכון לתייג ולמתג אותם כ"בן רשע". גם הם בתהליך, וגם בהם הבירור מחייב לתת נוכחות בכל פעם לחלקים אחרים שבנפשם, כדי שגם הם יצאו מהמצרים האישית שלהם, ונזכה כולנו לגאולה השלמה.

לרכישת ספרי הרב דן טיומקין להדרכת בעלי תשובה בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:הגדהיציאת מצרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה