מחפשים תשובה

שינוי זהות - שלב חשוב בתהליך התשובה

בשביל לזהות תהליך, צריכים התבוננות והיקף שמורכב מניסיונם של רבים. לא צריך להמציא את הגלגל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשה שלנו יש פסוק, שהאר"י ז"ל אמר עליו שבו מרומזות כל גלויות ישראל: "אנכי ארד עמך מצרימה ואנכי אעלך גם עלה". מבואר בספרים שלא מדובר כאן רק על הגלויות הכלליות, אלא גם כל העליות והירידות שעוברות על כל אחד ואחד, כי ההתקדמות הרוחנית לעולם אינה ישרה, לינארית, אלא היא תהליכית, ספירלית, והיא תמיד כוללת גם ירידות, זמני משבר וכאב, שגם להם יש תפקיד רוחני חשוב (וכדאי לעיין בספר ליקו"ה, הל' שילוח הקן ה' כ"ג-כ"ד, שהאריך בזה). על כל פנים, יש כאן גם הזדמנות לתאר את שלבי הירידה והעליה שעוברים עלינו, בעלי התשובה.

חיינו מורכבים מרצף אירועים, שנוטים להשכיח מאיתנו את התהליכים שאנו מצויים בעיצומם. אירועים ניתן לזכור, לספר, לצלם ולתעד, אבל בשביל לזהות תהליך – צריך התבוננות והיקף שמורכב מניסיונם של רבים. חבל להמציא מחדש את הגלגל ולא ללמוד מניסיונם של אחרים.

תהליך התשובה כולל כמה שלבים: לא רק את שלבי ההתלהבות הראשוניים, אלא גם קשיים בלתי נמנעים שמתגלים בהמשך הדרך. זה לא קשור מאיזה מגזר הם הגיעו – התופעה מצויה בכל המגזרים בלי יוצא מן הכלל. הפז"מ, הגיל, החיכוכים החברתיים עם הממסד ונציגיו, ההורות והזוגיות גורמים לנו להכיר ברבדים נוספים שחבויים בנפשנו וגם אותם יש להחזיר בתשובה, וזה לא קל ולא פשוט. זה תהליך, תהליך עם ירידות, אבל אם מודעים אליו ניתן בהחלט להגיע לתכנון, להבין, להיערך ולקבל כוחות להתמודד באמונה הרבה יותר שלמה וכנה.

אז הבה נסקור בקצרה את חמשת השלבים, שזהים לשלבים שעוברים על מהגרים או כל מי שעובר "שינוי זהות":

1. השלב הראשון – שלב האורות הגבוהים. בשלב הזה בעל התשובה מסונוור כולו מהאמת, מההתרגשות הרוחנית, ולכן הוא משקיע מקסימום מאמץ על מנת ללמוד, להכיר, להיטמע בחברה החדשה, לה הוא עושה אידיאליזציה. בשלב הזה הביקורת החברתית יורדת כמעט לאפס, ובמקביל יש התכחשות מסוימת למקורותיו, לצרכיו ולזהות הקודמת.

2. השלב השני – שלב הדיסוננס, שלב תחילת התמודדות עם העדר התאמה. בשלב הזה מתחילים לרדת מתחושת הגובה, ומתחיל להרגיש סדקים במערכת – לא האמונית, חלילה, אלא מערכת הזהות וההתאמה. מתגלה פער בין הרצוי למצוי: בתיקון המידות, בשולחן השבת, בעול הפרנסה.

3. השלב השלישי – שלב המרירות: בשיא שלב החיכוכים והסדקים, מגיעים למצב שבו יש התנגדות ואפילו עוינות מסוימת כלפי החברה החדשה, במקביל לגילויי רצון להתרפק בנוסטלגיה על ריחות וניחוחות, צלילים ומראות מן העבר. זה שלב כואב של הוצאת המוגלה, והביקורת החברתית – בשיאה.

4. השלב הרביעי – שלב חשבון הנפש הבוגר, שרואה את המציאות על כל מורכבותה ולא בשחור-לבן. מתפתחת הכרה שיש בנו מורכבות, וצריך למצוא את קו האיזון בין הזהויות. כמו כן, הביקורת מתמתנת, ונחשפת ראייה בוגרת יותר של מעלות מול חסרונות של כל חברה. יש כאן הכרה בוגרת שצריך לעשות שילובים מותאמים.

5. השלב החמישי – שלב ההרמוניה, הזמן בו בעל התשובה בשל לעשות אינטגרציה מודעת וביקורתית, ולבנות לעצמו זהות הממזגת את העבר עם ההווה (ואולי גם עם העתיד). זהו השלב הסופי שבו בעל התשובה יכול להגיע לידי פיוס עם תהליך שינוי הזהות שלו.

ידיעת השלבים יכולה לסייע מאד לכל בעל תשובה ולכל בעלת תשובה להבין מה עובר עליהם או על בני זוגם. זה עושה סדר ונותן תקוה. כולם הרי מכירים את הבעיות, אבל הגישה החיובית שאפשר לקבל מההבנה שזה התהליך, היא הכרחית להמשך בנייה מאוזן, ולעלות מהשלבים ה"קשים" הבלתי נמנעים.

לרכישת ספרי הרב דן טיומקין להדרכת בעלי תשובה בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:בעלי תשובהחזרה בתשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה