דמויות ביהדות

רחב: כיצד זכתה להינשא ליהושע, וללדת 8 נביאים? 7 עובדות מפעימות

רחב הזונה זכתה לחזור בתשובה, להתגייר, ולהינשא ליהושע בן נון. 7 עובדות מפעימות שאולי לא ידעתם על רחב, שסיפורה מצוין בהרחבה בספר יהושע, ונקרא בהפטרת השבת הקרובה - פרשת שלח

  • י"ט סיון התש"פ
אא

1. טרם כניסתם של ישראל לארץ ישראל, שלח יהושע בן נון שני מרגלים לתור אחר הארץ. כאשר הגיעו ליריחו, התארחו המרגלים בביתה של רחב.

למלך יריחו נודע שמרגלים חדרו ליריחו ורצונם הוא לתור אחר הארץ. טרם הגיעו שליחי המלך אל רחב, היא החביאה את המרגלים בגג ביתה. כאשר הגיעו שלוחי המלך, השיבה להם רחב כי "באו אלי האנשים ולא ידעתי מאין המה". לאחר שערכו חיפוש בבית רחב ולא מצאו את המרגלים, המשיכו אנשי המלך לחפש את המרגלים עד למעברות הירדן.

לאחר שיצאו שלוחי המלך מביתה, עלתה רחב אל המקום בו התחבאו המרגלים, וסיפרה להם על אווירת הפחד השוררת בקרב תושבי הארץ מפני קרבתם של בני ישראל. כה דבריה: "ידעתי כי נתן ה' לכם את הארץ, וכי נפלה אימתכם עלינו, וכי נמוגו כי יושבי הארץ מפניכם. כי שמענו את אשר הוביש ה' את מי ים סוף מפניכם בצאתכם ממצרים, ואשר עשיתם לשני מלכי האמורי אשר בעבר הירדן, לסיחון ולעוג אשר החרמתם אותם. ונשמע ויימס לבבנו, ולא קמה עוד רוח באיש מפניכם, כי ה' אלוקיכם הוא אלוקי בשמים ממעל ועל הארץ מתחת". (יהושע ב', ט'-יא')

עוד מוסיפה רחב ומבקשת מהמרגלים שאף הם יעשו עימה חסד: "והחייתם את אבי ואת אמי ואת אחי ואת אחיותיי ואת כל אשר להם, והצלתם את נפשותינו ממוות".

המרגלים מסכימים לבקשתה של רחב, ומתנים תנאי: "את תקוות חוט השני הזה תקשרי בחלון... ואת אביך ואת אמך ואת אחייך ואת כל בית אביך תאספי אלייך הביתה. והיה כל אשר יצא מדלתי ביתך החוצה – דמו בראשו ואנחנו נקיים".

רחב אישרה את התנאי, וקשרה את חוט השני בחלון. אכן, כאשר כבשו ישראל את יריחו לא פגעו בכל משפחתה של רחב הזונה. לאחר הצלתה, נאמר על רחב "ותשב בקרב ישראל עד היום הזה".

2. חז"ל מציינים כי שמונה נביאים כהנים יצאו מרחב, ומונים את שמותיהם: נריה, ברוך, שריה, מחסיה, ירמיה, חלקיה, חנמאל ושלום. רבי יהודה אומר: אף חולדה הנביאה מבני בניה של רחב היתה. (מגילה יד, ב)

3. במסכת מגילה (טו, א) מציינים חז"ל כי "ארבע נשים יפיפיות היו בעולם: שרה, אביגיל, רחב ואסתר". במדרש תלפיות נחשבת רחב בין הגיורות החסידות: הגר, אסנת, צפורה, שפרה, פועה, בת פרעה, רחב, רות, יעל.

4. במסכת פסחים (קטז, ב) מציינים חז"ל כי כשנכנסו בני ישראל לארץ הייתה בת חמישים, התגיירה ונישאה ליהושע בן נון.

5. בירושלמי (ברכות, פרק ב' ה"ח) מציינים חז"ל כי "בשעה שישראל עושים רצונו של הקב"ה, הוא מחזר בכל העולם כולו, ורואה אי זה צדיק באומות העולם, ומביאו ומדבקו לישראל, כגון: יתרו ורחב".

6. רבי אליעזר בן יעקב אומר: למה נקרא שמה רחב? שהיא רחבה בזכויות. עשתה תשובה ויצאו ממנה שבעה מלכים ושמונה נביאים. (תנא דבי אליהו זוטא)

7. ב"חכמה ומוסר" (חלק א, ז) כותב רבי ירוחם ממיר דברי מוסר נפלאים הנלמדים מרחב: "הנה כל האומות שמעו מה ששמעה היא (רחב), "כי הוביש ה' את מי ים סוף" וכו' וכו', כמבואר שם, וגם מלך יריחו שמע... ולמה רדף אחרי המרגלים, אם אפילו יתפשם, הלא אין מעצור לה' להושיע.

ממשיך רבי ירוחם ומסביר את ההבדל בין רחב לשאר עמי הארץ: "אלא ודאי שהיא התבוננה בזה בדעת צלולה, והנה תראה מה עלתה לה מההרגש הזה, שנתגיירה ונישאה ליהושע... ולא עוד, אלא שזכתה ויצאו ממנה שמונה נביאים והם כהנים, ולא עוד אלא שגם חולדה הנביאה יצאה ממנה.

רבי ירוחם ממשיך במלוא הרגש ומבאר את מוסר ההשכל הנלמד מרחב: "עלינו להשתומם מה זה הרגש טוב מביא לאדם, גמלה חסד עם שלוחי רבים, וזכתה להינשא לאיש נושא הרבים, וגם בשביל חסד שעשתה עם הרבים זכתה לבנים נביאים.

"אילו לא זכתה רק להשיג בעל חכם גדול, אשר זכה לשם כל כך בכל העולם, והעמיד חמה יום תמים, הנשמע כזאת שכר גדול כזה. ומכל שכן איש אשר הקב"ה צוה למשה רבינו ע"ה למסור לו התורה, ולתת גדולתו ליהושע ולא לבניו של משה רבינו ע"ה, והכניס את ישראל לארץ הנבחרת, וכבש 31 מלכים, הנשמע כזאת כי זונה 40 שנה תזכה לכל הגדולה ההיא, היאומן כי יסופר, נוראות נשתוממתי.

"ולא די זאת אלא זכתה 8 נביאים להעמיד בישראל, וחולדה הנביאה, הנשמע כזאת? והכל למה, בשביל שהכירה אמונה בלב שלם, וידעה בדעת שלמה, כי ה' הוא האלקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת. ראה מה זכתה בשביל זאת, ומה יכול להיות יותר, וכל ימי זנותה נהפכו הכל לזכותה, גדולים בעלי תשובה.

מסיים רבי ירוחם את דבריו הנוראים: "אולי היה זה כי היא סכנה בעצמה במלך יריחו להטעותו, ואולי יודע לו, ולא חששה לזה, רק למען הצל שלוחי עם ה' ישראל, לכן זכתה לכל הכבוד, ומזה נוכל להבין כמה גדול שכר הדואג בשביל כלל ישראל, ומיצר בצרתם ושמח בשמחתם, ובפרט המבואר במאמר: 'עשה מצוה אחת - אשריו שהכריע את עצמו וכל העולם כולו לכף זכות'".

תגיות:נביאיםרחביהושע בן נון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה