פורום מומחיות

לעצור את הנשירה

איך עוצרים נשירת שיער? מה עושים כשהבעל מעיר לפני הילדים? ואיך מחנכים ילדים למצוות?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאחרונה אני סובלת מחולשה ומעייפות לעיתים תכופות, וכן מנשירת שיער חמורה. ביצעתי בדיקות דם כלליות דרך הקופה (B12, ברזל וכו'), וב"ה הכל תקין. אני משתדלת לאכול בריא ומשתדלת לבצע פעילות גופנית במכון פעם בשבוע. מה עוד ניתן לעשות?

הבעיה שאת מציינת קשורה למספר גורמים. חסרים נתונים בשאלה, כגון גיל, מצב רגשי ועוד.

למרות זאת אנסה לענות. נשירת שיער נגרמת לרוב כתוצאה מלחץ וממתח. במקרה זה, על אף שאוכלים מסודר וארוחות בריאות, עדיין קיימת נשירה.

התזונה יכולה להציע חלק מהפתרונות. יש לציין שגידול שיער על קרחת ועיבוי שיער במידה ניכרת הם עדיין בגדר של חלום.

נשירת שיער נגרמת כתוצאה מסירקולציה לא טובה, עודף תרופות, מתח, מחסור בוויטמינים ובמינרלים ותזונה לקויה. על מנת למנוע נשירת שיער יש להתייחס לכל הגורמים הללו, ולבנות תכנית טיפול שתכלול שילוב מעמיק בין הגורמים שציינתי. הקשקשים עשויים להיות אחד מסימני ההתרעה על מחסור בתזונה.

תזונה מומלצת: לצרוך מוצרי מזון חיוניים, כמו שיבולת שועל, דגנים מלאים, מלפפונים, נבט חיטה, צנון וצנונית, אספסת, בצל, גזר, כרוב, ירקות ירוקים, פירות צהובים, שום, בצל, נבטים של אספסת, מוצרי סויה, ביצים, אגוזי מלך, לוז, שקדים, דבש, תמרים חמניות.

ויטמינים: B קומפלקס – כולל אינוזיטול; ויטמין E עשוי לעזור בעצירת הסתיידות נימי הדם. ויטמינים כמו חומצה פנטוטנית ופאבה עשויים לעזור במקרים של אפרוריות השיער; ויטמין A יכול לעזור גם במקרים של קשקשים ולמנוע נשירה.

תוספות: סרפד – בעל משמעות מיוחדת לבריאות השיער.

למניעה של נשירת שיער ולחיזוק שרשי השיער: לבשל 3 כפות סרפד יבש + 2 כוסות מים במשך 25 דקות, לצנן ולהכניס לבקבוק. לטפטף על שרשי השיער, לעסות, להשאיר חצי שעה ולחפוף. לחזור על הפעולה פעם בשבוע.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

מה עושים עם בעל שכל הזמן מעיר הערות לפני הילדים? למשל, אם הוא נכנס הביתה והבית מבולגן – הוא יתרגז ויעיר לפני כולם, או אם הוא כועס על הילדים, הוא יכול לומר לי בפניהם: הכול בגלל שאת רכה אליהם!

אחד הכללים שאני חוזרת ומזכירה בהרצאותיי הוא שאין לסדר עניינים בין בעל ואישה לפני הילדים. הדבר חשוב כל כך, ראשית כיוון שזו פגיעה בבן הזוג בפרהסיה, גם אם הילדים קטנים, ושנית, כיוון שכאשר הילדים רואים שהאם מזולזלת על ידי האב, הם לומדים מזה לזלזל בה, ואז לא תוכל לחנכם כפי שצריך.

אם בעלך אינו מבין את הדבר, עליך להסביר לו אותו.

איך תעשי זאת?

אל תעני לו לפני הילדים, כי אז תביאי את הילדים למקום שאין הם אמורים להיות בו. ויכוחים בזוגיות שייכים לבני הזוג בלבד!

ברגע נחמד, בו שניכם נמצאים יחד לבדכם, נצלי את הזמן לומר לו את דבריך. אמרי לו ברוח טובה. חזרי והזכירי לו מדי פעם, שלא בשעת המעשה.

אני מקווה שהדברים הללו יספיקו לו כדי להבין ולשנות את דרכו.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

* * *

בעלי ואני נמצאים בתהליכי חזרה בתשובה. יש לנו שלושה ילדים מתוקים בגילאי 3-6. רצינו לשאול כיצד אנחנו יכולים להפוך את הילדים לשומרי מצוות מבלי לגרום להם התנגדות, או חלילה את המצב ההפוך.

ראשית, ברוכים הבאים בשם ה', יהי רצון שתזכו לטעום את טעם החיים האמיתיים ולגדל את ילדיכם בנחת בדרך הטובה.

שאלתך חשובה ביותר. יש משקל כבד מאוד להורים בכל מעבר שגרתי שהילד חווה בילדותו, ובפרט בשינוי מהותי שהבית חווה, כדוגמת שינוי אורח חיים.

דבר ראשון, הגישה היא שאתם לא הופכים את הילד לדתי – אלא אתם מלמדים אותם דרך לחיים טובים ומאושרים יותר. יש כאן מטרה של רצון להיטיב, ולא מתוך כפייה והפיכת משהו אחד למשהו אחר. אנחנו נהיים טובים יותר יחד.

השינוי צריך להיות הדרגתי מאד, בתהליך איטי ובריא. חלילה לא בדרך של קיצוניות מסוכנת.

הדוגמא האישית של ההורים הינה החלק העיקרי בחינוך. יותר לעשות מאשר לדבר.

הטמעת המצוות, ובפרט שמדובר בגיל צעיר כשל ילדיך, נעשית בצורה טבעית וחלקה, בנעימות, בסבר פנים יפות, באמירות חיוביות בלבד ובאהבה.

על ההורים להראות לילד ולהשמיע לו את שמחתם והנאתם מקיום המצוות. לדוגמא לומר: "כל השבוע אמא מחכה לשבת", "אני נהנית לשמוע אותך מברך, אתה כל כך מתוק".

כמובן, הכרחי שתהיה לכם דמות תורנית שתלווה ותדריך אתכם. המאמץ שווה בהחלט.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:פורום מומחיותנשירת שיערחזרה בתשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה