פורום מומחיות

בשלות לכיתה א'

איך יודעים אם הילדה בשלה לעלות מהגן לכיתה א'? מה עושים עם נוזלים באוזניים, ואיך עומדים בזמנים?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתי עולה בשנה הבאה לכיתה א', והיא ילידת סוף שנה. איך אדע אם היא בשלה?

בשלות לכיתה א' מורכבת משלושה פרמטרים:

1. יכולות מוטוריות (גסה ועדינה) – ​כיצד הילד יושב ליד השולחן, כיצד אוחז את העיפרון האם אוחז ומשתמש תקין במספרים, 2 הידיים פעילות בציור על הדף; ​האם שולט בתנועות שלו: לא זז הרבה על הכסא,  האם חוצה את קו האמצע של הגוף בציור, האם הקווים שמצייר רציפים ולא רועדים, יש דומיננטיות יד, מהו החוזק בו הוא מחזיק את מכשיר הכתיבה​; תפיסה חזותית וקואורדינציה (תיאום עין-יד)​, האם מצליח להעתיק צורות ואיך מצייר אותן, כיצד מצייר ילד.​

2. יכולת קוגניטיביות (שכליות) – ​האם הילד קשוב ומרוכז לפחות כ-20 דק' עד חצי שעה​​, הבנת הנשמע, הבנה ​של​ הוראות מורכבות - ​לפחות 2 הוראות, לדוג': קח את העיפרון וצייר איתו ילד; בשלות שפתית - ​מהו ​ אוצר ​ה​מילים ​של הילד, ידע התחביר,​ הבשלות לרכישת קריאה, ​הבחנה בצליל פותח וסוגר במילה,​ הבנת הקשר בין צלילי השפה לבין הייצוג הצורני של האותיות בכתיבה, ​זיהוי האותיות​; בשלות חשבונית – ​הבנת כמויות, הכרת הספרות, פעולות חשבון בסיסיות.

3.יכולות רגשיות-חברתיות - י​כולת של הילד לשלוט ברגשותיו באופן מינימלי, מצליח​ ליצור קשרים חברתיים, לוותר ולשחק משחק משותף עם חבר;יודע שיש זמן לכל דבר, ​יודע להתמצא בגן, היכן כל דבר נמצא, איך מגיעים לבד לשירותים או לחצר, וגם אם יש כרגע מכשול במעבר – כיצד מתגברים עליו.

על מנת לסייע לילד להיות מוכן לכיתה א', הנה מספר טיפים להורים:

לאפשר לילד להתנסות בגזירה ובציור; ​להקפיד שיהיה לילד סדר יום קבוע; להציב גבולות של מה מותר ומה אסור; לאפשר לו לבצע פעולות באופן עצמאי; ​לתת לו אפשרות לבחירה; ולהקריא סיפורים ולשאול אותו עליהם.

(מרב יפתח, מרפאה בעיסוק ומרכזת חנ"מ בבית יעקב)

* * *

בני בן השש סובל מזה שנים מנוזלים באוזניים, מה שמפריע לו מאוד בלימודים, כיוון ששמיעתו נחלשה. רופא הילדים ממליץ על ניתוח כפתורים. אנחנו חוששים. האם יש דרכים אחרות לפתור את הבעיה?

את השאלה שלך אני נשאלת רבות, ורואים את הבעיה הזו אצל הרבה ילדים. לילד שלך יש הרבה לחות בגוף, ובגלל שאזור האוזניים רגיש אצלו – הלחות מתנקזת לשם. הלחות נוצרת כתוצאה מתזונה לקויה ומריבוי מאכלים כמו מאכלי חלב, חיטה, סוכר, בוטנים, וכו' – משתנה מילד לילד בהתאם לרגישויות שלו. חשוב להפחית מתזונתו את המאכלים הללו. כמו כן, טיפול רפלקסולוגי מחזק ומנקז מומלץ בחום, כדי לזרז ריפוי.

יש אפשרות נוספת, והיא טיפול בנרות הופי – ניתן לקנות בחנות טבע או בבית מרקחת. לנרות מצורפות הוראות שימוש.

ילדים שתזונתם נאותה ובכל אופן סובלים מנוזלים באוזניים – הדבר יכול לנבוע מסביבה מלחיצה, מעליבה, או פוגעת שנמצאת בסביבת הילד

(מיכל לרנר, מרפאת טבעית ע"י תזונה וצמחים, רפלקסולוגית)

* * *

אני מאחרת לעיתים קרובות לעבודה, לאירועים ולפגישות חשובות. הדבר מתסכל אותי מאד. אני מתחילה להתארגן בשעה סבירה ומשתדלת מאד להזדרז, ועדיין מוצאת את עצמי מסיימת את ההתארגנות בלחץ נורא ויוצאת מאוחר מדי. מה עושים?

משאלתך ניכר כי חשוב לך לעמוד בזמנים, ואת מקדישה מחשבה ומאמץ כדי להצליח בכך.

ראשית, עליך ללמוד כמה זמן אורכת לך כל אחת מן המשימות הקבועות שאת מבצעת לפני שאת יוצאת מן הבית. פעמים רבות אנו מאחרים כי פשוט איננו יודעים להעריך נכון כמה זמן לוקח לנו להתארגן. נסי לבדוק, כמה זמן באמת לוקח לך להתלבש? להכין אוכל? הסתכלי בשעון לפני שאת מתחילה, ולאחר שאת מסיימת. סביר להניח שתגלי כי פעולות אלו אורכות לך יותר זמן ממה שחשבת.

בנוסף, נסי לחשוב מראש אלו תקלות וקשיים עלולים לצוץ במהלך ההתארגנות, וכיצד ניתן למנוע אותם. הרבה מאד תקלות ניתן לצפות מראש, ולמצוא דרכים פשוטות למנוע אותן.

כאשר את מתכננת את סדר הפעולות שלך, תכנני תמיד מן הסוף להתחלה. מה עלי לעשות בדקות האחרונות לפני היציאה מן הבית? ומה לפני כן? כאשר את מתכננת מן הסוף להתחלה, יש לך הערכה מדויקת יותר כמה זמן באמת את צריכה כדי להתארגן, והמשימות מתחלקות בצורה מאוזנת ולא נדחקות כולן לרגע האחרון.

חשוב תמיד להשאיר מרווח זמן נוסף, למקרה של תקלות ועיכובים שלא חלמנו עליהם.

(נעמה שרגא, מאמנת אישית, ליווי והעצמה לנשים)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:פורום מומחיותכיתה א'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה