פורום מומחיות

הילד מגמגם - מה עושים?

מדור חדש בעלון הידברות – עצות נבונות בנושאי נפש, זוגיות, חינוך, פרנסה וכל מה שמעסיק אותנו ביום-יום. מומלץ

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתנו התחילה לדבר בתקופה האחרונה, אך לפתע אנו ערים אצלה לתופעה של גמגום. זה מתסכל אותנו ואותה. מה לעשות? וכן כיצד יש לנהוג עם טעויות לשוניות אצל ילדים?

גמגום הוא דיבור מקוטע או חזרה על מילים והברות בזמן הדיבור.

בשלבי הדיבור הראשוניים ניתן להבחין אצל ילדים בחוסר שטף בדיבור (הנשמע כגמגום). תופעה זו נחשבת לנורמטיבית, ומהווה חלק מהתהליך של רכישת השפה.

חוסר שטף הנמשך לאורך זמן ו/או מחמיר, עלול להעיד על גמגום שאינו התפתחותי. מקרה זה דורש התערבות מקצועית של קלינאית תקשורת.

אצל ילד מגמגם עלול להיווצר קושי ביצירת יחסים חברתיים, משום שהסביבה מתקשה להבינו, ולעיתים דיבורו מעורר צחוק או לעג. התייחסות הצוות המבוגר נדרשת במניעת מצבים מעין אלו.

תפקיד המבוגר לתת לילד הזדמנויות לדבר בפני הסביבה, לאפשר לו לדבר בקצב שלו מבלי להפעיל עליו לחץ, ומבלי לעזור לו לסיים את משפטיו.

טעויות לשוניות בשפתו של הילד הן שלב חשוב בהתפתחות השפה. באמצעות השגיאות אנו מבחינים כי הילד מבין את כללי השפה וחוקיה (לדוגמה, משתמש בהטיה לרבים: אם סיר ברבים = סירים, אז מאותו כלל, קיר הופך ברבים ל-"קירים"). הוא עדיין לא יכול להתייחס למקרים יוצאי דופן בשפה. תפקידם של המבוגרים הסובבים אותו לחזור על דברי הילד בצורה תקינה, לחשוף אותו לאוצר מילים תקין, ולא להתייחס לטעויותיו בזלזול או בבדיחות הדעת.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

בתי בת 10, ילדה בוגרת אשר מגלה בבית תבונה יתרה, אך בכיתה היא לא ממש מצליחה בלימודים. רציתי לשאול איך ייתכן שקיים פער כה גדול בין הישגיה בבית לבין מצבה בבית הספר?

כדי להבין איך ייתכן שיש פער כה משמעותי בין מצבה של הבת בבית לבין תפקודה בבית הספר, חשוב לזכור שהתפקוד הנדרש בבית הספר שונה במידה ניכרת מהתפקוד הנדרש בבית. בבית נדרשים מגוון תפקודים יומיומיים, היום מתנהל בצורה גמישה יותר, השפה בה משוחחים יומיומית יותר.

לעומת זאת, בבית הספר באים לידי ביטוי תפקודים וכישורים אקדמיים ברמה גבוהה, השפה הנדרשת היא ספרותית יותר (ממשלב לשוני גבוה), סדר היום נוקשה וישנן חובות ומטלות רבות. ייתכן שהקשיים של בתך בקריאה, בכתיבה, בהבנת הוראות ובהבנת הנקרא יושבים על מגוון כישורי למידה שאינם באים לידי ביטוי באותה רמה בבית.

כאן חשוב גם לציין כי בגיל עשר (כיתה ד'-ה') הרמה הלימודית עולה באופן משמעותי, ואז מתגלים לעתים קשיי למידה שבאים לביטוי ביתר שאת. לעתים יש ילדים שמצליחים עד אז לחפות על הקשיים בעזרת כישורים אחרים. אך כשהרמה עולה, זה כבר יותר מידי עבורם, ואז הקשיים נראים יותר לעין.

(אודי קוזין, מאבחנת כישורי למידה, מנהלת מכון "כישורים", מרצה ומדריכה פדגוגית)

* * *

אני בעל אוהב ומסור, ובכל זאת אשתי לא מרוצה. היא כל היום מתלוננת שאני לא עושה בשבילה מספיק, והיא רוצה יותר. אין לי זמן להיות יותר בבית, ואני גם לא יודע מה אוכל לתת לה יותר? אני מרגיש שהיא סתם מתלוננת בלי סיבה.

האם פעם נתת את הדעת לשאלה: מה אשתך צריכה שתיתן לה?

פעמים רבות אנחנו מרגישים שאנחנו עושים, אבל בעצם אנחנו עושים רק למען עצמנו, לא הטינו אוזנינו לשמוע מה חסר לשני ומה הוא צריך.

אני מציעה לך לשאול את אשתך בשיחה יפה על כוס קפה, למה היא מתכוונת כשאומרת שאינך עושה מספיק.

האם היא מתכוונת שאינך מתייחס אליה מספיק? לילדים? לעזרה בבית?

אל תתווכח עם דבריה, הקשב להם והפנם אותם.  אמור לה שאתה שמח לשמוע את הדברים, כדי שתוכל להשתדל יותר. קח את הדברים לתשומת לבך ובאמת השתדל לעשות יותר בנקודה שהיא הביאה לפניך. תוכל להסביר לה גם שאתה מצפה שהיא תיהנה ממה שאתה עושה, ושכמו שעד היום התלוננה, כך שתקפיד לומר לך שהיא מרוצה, וזה ייתן לך דחף להמשיך.

ניהול שיחה בין בעל לאישה מלב אל לב ותיאום עמדות, אלו הדברים החשובים ביותר למען ההצלחה בזוגיות.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:יחסיםגמגוםפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה