חדשות בארץ

שש שעות ו- 29 דקות: פרטים חדשים על השגת מסמכי הגרעין האיראני

סוכני המוסד ריתכו את הכספות בהן אוחסנו מסמכי הגרעין באמצעות להביורים שחומם התקרב ל- 2,000 מעלות צלזיוס

נתניהו במסיבת העיתונאים, 30 באפריל (Miriam Alster/Flash90)נתניהו במסיבת העיתונאים, 30 באפריל (Miriam Alster/Flash90)
אא

העיתונים "וושינגטון פוסט" ו"ניו יורק טיימס" חושפים היום פרטים חדשים על הפעולה הנועזת שביצע המוסד לפני כחצי שנה באיראן, במהלכה גנבו סוכני הביון הישראליים את ארכיון הגרעין של משטר האייתוללות והבריחוהו לישראל.

על פי המידע החדש, לוח הזמנים שהוצב בפני סוכניה של ישראל, שהגיעו למחסן באזור תעשייתי בדרומה של טהראן בירת איראן, היה לחוץ במיוחד: תוך שש שעות ו- 29 דקות היה עליהם להשבית את האזעקות שהותקנו במקום, להבקיע את דרכם דרך שתי דלתות, לפרוץ עשרות כספות ולצאת מהעיר עם השלל הנכבד – חצי טון של חומרים שערכם המודיעיני לא יסולא בפז.

המעקב המודיעיני האינטנסיבי שניהלו הסוכנים במשך שנה אחרי מקום האחסון של ארכיון הגרעין האיראני גילה כי משמרת הבוקר של השומרים במקום מגיעה לעבודה בשבע בבוקר לערך. מתכנני המבצע לקחו מרווח ביטחון של שעתיים: הפורצים קיבלו הוראה לעזוב את המתחם עד השעה חמש לפנות בוקר בכדי שייוותר להם די זמן להימלט.

הסוכנים הישראליים הגיעו אל המחסן בלילה של ה- 31 בינואר השנה. הם היו מצוידים במכשירי ריתוך שחומם הגיע קרוב ל- 2,000 מעלות צלזיוס. היעד לריתוך: 32 כספות ענק מתוצרת איראן. מפאת קוצר הזמן, הם לא פתחו את כל הכספות. בהתאם למידע המוקדם שהיה ברשותם, הם התמקדו בחלק מהכספות בהן אוחסנו החומרים החשובים ביותר, ויצאו עם שלל מודיעיני כבד: 50 אלף עמודים של מסמכים ו- 163 דיסקים. לשומר שהגיע אל מקום עבודתו בשעה שבע בבוקר, וקרוב לוודאי ששפשף את עיניו בתדהמה, לא נותר אלא להזעיק את כוחות הביטחון האיראניים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף את דבר קיומו של המבצע ואת תוצאותיו במסיבת עיתונאים שכינס בסוף חודש אפריל. עוד קודם למסיבת העיתונאים הוא טס לוושינגטון ועדכן את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במידע ש'נקטף' מאיראן על ידי סוכניה של ישראל.

על פי הדיווחים בשני העיתונים האמריקניים, בשבוע שעבר הותר למספר מצומצם של כתבים זרים לראות מקבץ קטן של מסמכי מפתח מתוך ארכיון הגרעין האיראני. לחלקם הותרה גם הגישה למסמכים המקוריים, ביניהם כאלו שנכתבו על ידי מוחסן פחריזאדה, מדען הגרעין הנחשב ל"אבי הפצצה האיראנית". מסמכים אלו מאשרים את החשד שעלה מהדו"חות של פקחי "הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית", לפיו למרות טענותיה כי תכנית הגרעין שלה נועדה למטרות שלום בלבד, איראן פעלה בעבר באופן נמרץ להשיג את כל הדרוש כדי לייצר נשק גרעיני.

זאת ועוד: איראן הצליחה להשיג ממקור זר מידע רב ערך לתהליך ייצורו של נשק גרעיני, ובשנת 2003 הייתה על סף שליטה בטכנולוגיות הייצור של נשק זה, כאשר בשנה זו נעצר המחקר. המאמץ החשאי והשאפתני של איראן לייצר נשק גרעיני כלל מחקר נרחב על השימוש באורניום, וכן בדיקות מתקדמות של ציוד שנועד ליצור תגובת שרשרת גרעינית. ה"וושינגטון פוסט" מציין, כי רובו של המחקר אמנם נעצר ב- 2003, אך מדענים בכירים באיראן המשיכו בתכנונם של פרויקטים, אותם רצו לבצע בחשאי ולהסתירם תחת מסווה של תכניות מחקר צבאיות לא-גרעיניות.

במסמכי הגרעין של טהראן אמנם לא נמצאו עדויות לפעילות של איראן מהתקופה האחרונה, המהווה הפרה של הסכם הגרעין אותו חתמה עם המעצמות ביולי 2015. עם זאת, ישראל טוענת כי מסמכי הארכיון, המתעדים את האופן בו פעלה איראן להשיג נשק גרעיני ואת המאמצים הרבים שעשתה להסתיר זאת, מוכיחים שאי אפשר לסמוך עליה.

תגיות:איראןנשק גרעיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה