חדשות בארץ

ליברמן: אסד אחראי להפלת המטוס; אסד: השחצנות הישראלית אשמה

בנאום שנשא הבוקר, איים מזכ"ל החיזבאללה חסן נסראללה על ישראל: "כל המאמצים שלכם נכשלו. להתנגדות יש טילים מדויקים"

ליברמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)ליברמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס הבוקר (חמישי) לתקרית הפלת המטוס הרוסי מעל הים התיכון במהלך המתקפה הישראלית על לטקיה. בראיון לתוכניתם של ירון דקל ועמית סגל בגלי צה"ל, אמר ליברמן כי הוא מקבל את הגדרתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שאמר כי מדובר בטעות טרגית. ליברמן הדגיש כי לישראל אין מה להסתיר וכי "מי שאחראי לטעות הטרגית זה צבא אסד".

בהודעה חריגה מסוגה שפרסם בערב יום הכיפורים, הודה דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, כי ישראל היא שעומדת מאחורי התקיפה בלטקיה. בהודעה נאמר כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו (ביום שני בלילה) מתקן של הצבא הסורי ממנו עמדו להעביר מערכות לייצור נשק מדויק וקטלני עבור איראן וחיזבאללה בלבנון. במהלך הפעולה הופעלו מערכות ההגנה האווירית של צבא סוריה ויירטו בשוגג מטוס רוסי מדגם איליושין 20, שעשה את דרכו בחזרה מהים התיכון לבסיס חיל האוויר חמימים שליד לטקיה. מנליס מסר פרטים על התחקיר הראשוני שקיים צה"ל לאחר התקרית, ממנו עולה כי סוללות הנ"מ הסוריות ירו ללא הבחנה ובאופן בלתי מדויק, ולא טרחו לוודא שאין מטוסים רוסיים באוויר. הוא הוסיף כי "כאשר צבא סוריה שיגר את הטילים שפגעו במטוס הרוסי, מטוסי חיל האוויר כבר היו בשטח ישראל".

בראיון הבוקר אמר השר ליברמן: "בהגנה האווירית של צבא סוריה יש אנשים בלתי אחראיים ובלתי מקצועיים שפעלו כשמטוסי חיל האוויר כבר היו בשטחה האווירי של מדינת ישראל. הם פתחו בירי לא מסודר על מנת לצאת ידי חובה". בהתייחסו לכעס הרוסי על ישראל אמר ליברמן: "אנחנו הבענו צער על מותם של 15 קצינים ונגדים מצבא רוסיה שנהרגו בהפלת המטוס על ידי הסורים. שוחחתי עם שר ההגנה הרוסי שויגו. מטבע הדברים, אפשר להבין את מצב הרוח שלהם. אנחנו מבחינתנו מוכנים להעמיד את כל המידע והנתונים. מפקד חיל האוויר בדרך לרוסיה. במקרה זה, עודף ביטחון עצמי של צבא סוריה זה הגורם המרכזי". ליברמן הוסיף כי ישראל תמשיך לפעול בסוריה: "אנחנו עושים הכל על מנת להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל, וכמו שהבהרנו לא פעם נעשה הכל למנוע התבססות איראנית והעברת נשק מתוחכם מסוריה לחיזבאללה. לא נוכל לקבל את המציאות שהאיראנים הופכים את סוריה לבסיס קדמי או לבסיס לוגיסטי שממנו מזרימים נשק מתוחכם לחיזבאללה".

נשיא רוסיה בשאר אסד שלח אמש (רביעי) מכתב תנחומים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין על מותם של 15 החיילים הרוסיים שהיו על המטוס שיורט. במכתב נאמר כי "אירוע מצער זה הוא תוצאה של השחצנות ופריעת החוק הרגילות" של ישראל, כלשונו. אסד הוסיף כי "ישראל משתמשת תמיד באמצעים השפלים ביותר כדי להשיג את מטרותיה ולבצע את תוקפנותה באזורנו. אנו בטוחים שאסון כבד זה לא יסיט אתכם ואותנו מהמשך המאבק בטרור". אסד חתם את מברקו בהבעת תנחומים לפוטין, למשפחות החיילים הרוסיים ולעם הרוסי.

התקשורת הסורית פרסמה אמש תיעוד נרחב של ההרס באתר בלטקיה שהותקף על ידי ישראל. על פי הגירסה הסורית הרשמית, מדובר במפעל אלומיניום.

(וידיאו: ערוץ החדשות הסורי "אל-איח'באריה")

נסראללה באיום על ישראל: לחיזבאללה יש טילים מדויקים

בנאום אמש התייחס מזכ"ל החזבאללה, חסן נסראללה, למתקפה הישראלית בלטקיה. הוא טען כי ישראל משקרת באומרה כי מתקפותיה בשטח סוריה מיועדות למנוע העברת נשק לארגונו. לדבריו, ישראל פועלת למנוע מסוריה לשדרג את יכולות הטילים שלה כך שייווצר "מאזן אימה" מולה. הוא אמר כי על ציר ההתנגדות למצוא פתרון שישים סוף למתקפות האוויריות החוזרות ונשנות של ישראל בסוריה. הוא הבהיר כי ארגונו אינו מתכוון לעזוב את אדמת סוריה, וכי הוא נמצא שם בהסכמת המשטר הסורי: "אף אחד אינו יכול להכריח אותנו לעזוב".

הבוקר הוסיף נסראללה ושיגר איום לעברה של ישראל. בנאום שנשא לרגל יום העשורא המצוין על ידי המוסלמים השיעים, אמר מזכ"ל החיזבאללה כי הפעילות הישראלית למנוע העברת נשק מדויק לארגונו לא צלחה: "כל המאמצים שלכם נכשלו. זה נגמר. להתנגדות יש טילים מדויקים ואמצעים אחרים, כך שאם ישראל תכפה מלחמה על לבנון - צפוי לה גורל אותו לא העלתה על דעתה מעולם".

ובתוך כך, שגרירות רוסיה בישראל פרסמה הבוקר הודעה חריפה נגד ישראל, המצטרפת להודעת משרד ההגנה הרוסי שלשום (בערב יום הכיפורים), שהאשימה את ישראל באחריות להפלת המטוס הרוסי. בהודעה בחשבון הטוויטר של השגרירות בתל אביב נכתב כי "פעולת חיל האוויר הישראלי הייתה חסרת אחריות ולא ידידותית, חשפה את צוות מטוס האיליושין לסכנה, והובילה למותם של 15 אנשי צבא רוסיה". ההודעה הוסיפה כי "רוסיה תנקוט בכל הצעדים האפשריים על מנת לחסל כל איום לחייהם ולביטחונם של אנשי הצבא שלנו הנלחמים בטרור".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין היה מאופק יותר בהתייחסותו לתקרית הקטלנית. במסיבת עיתונאים שקיים שלשום במוסקבה עם נשיא הונגריה, ויקטור אורבן, הוא אמר כי ישראל לא הפילה את המטוס, וכי "שורת תקלות טרגיות" הביאה להפלת המטוס. הוא הוסיף כי רוסיה תנקוט בצעדים להגן על כוחותיה בסוריה.

לפני כניסת יום הכיפורים שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו בטלפון עם נשיא רוסיה. מהקרמלין נמסר כי פוטין אמר בשיחה כי פעולות חיל האוויר הישראלי מפרות את הריבונות הסורית, וכי באירוע האחרון לא נשמר ההסכם הישראלי-רוסי שנועד למנוע אירועים מסוג זה: “הנשיא הרוסי דחק בצד הישראלי לא לאפשר למצב כזה לקרות מעתה ואילך”. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הביע צער בשם מדינת ישראל על מותם של החיילים הרוסים בתקרית הפלת המטוס אך הבהיר כי האחריות להפלת המטוס מוטלת על סוריה. הוא ציין את החשיבות של המשך התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה, שהצליח למנוע אבידות רבות משני הצדדים בשלוש השנים האחרונות. ראש הממשלה הדגיש כי ישראל נחושה לבלום את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה ואת ניסיונותיה של איראן, שקוראת להשמדת ישראל, להעביר לחיזבאללה נשק קטלני נגד ישראל. בהתאם להצעה שהעלה בפני פוטין, משלחת בראשות מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, תצא היום למוסקבה כדי להציג בפני הרוסים את פרטי התחקיר שערך צה"ל. בהודעת דובר צה"ל נאמר כי המשלחת תציג גם את המשך הנסיונות האיראניים להעברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחזבאללה ולהתבססות בסוריה.

בינתיים, רוסיה אינה מחכה להבהרות הישראליות. היא הודיעה הבוקר על סגירת המרחב האווירי מול החוף הסורי לתנועת מטוסים, לטענתה לצורך תרגיל. בפועל, צעד זה יקשה על פעילותו של חיל האוויר הישראלי בסוריה.

תגיות:ולדימיר פוטיןחסן נסראללהאביגדור ליברמןבשאר אסד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה