חדשות בארץ

צה"ל: תקפנו בסוריה – משטר אסד אחראי להפלת המטוס הרוסי

נתניהו שוחח אתמול עם נשיא רוסיה פוטין. הוא הביע צער על מותם של החיילים הרוסים בתקרית, אך הדגיש כי האחריות להפלת המטוס על סוריה

איליושין 20 (צילום: שאטרסטוק)איליושין 20 (צילום: שאטרסטוק)
אא

דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, הביע אתמול (שלישי) צער בשמה של ישראל על מותם של אנשי צוות המטוס הרוסי, שהופל כתוצאה מפגיעת אש נ"מ סורית. בתגובה להאשמותיה של רוסיה כי ישראל נושאת באחריות להפלת המטוס, ולאחר שצה"ל קיים תחקיר ראשוני לבדיקת נסיבות התקרית, אמר מנליס: "ישראל מטילה את האחריות המלאה לאירוע על משטר אסד שצבאו הפיל את המטוס הרוסי. ישראל רואה גם באיראן ובארגון חיזבאללה שותפות באחריות לאירוע מצער זה".

בהודעת דובר צה"ל נאמר כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו (ביום שני בלילה) מתקן של הצבא הסורי ממנו עמדו להעביר מערכות לייצור נשק מדויק וקטלני עבור איראן וחיזבאללה בלבנון. "נשק זה נועד לתקוף את ישראל ומהווה איום בלתי נסבל כלפיה", הדגיש מנליס. הוא הוסיף כי "בין צה"ל לצבא הרוסי פועל מנגנון מניעת חיכוך שסוכם בין מנהיגי המדינות והוכיח עצמו מספר רב של פעמים בשנים האחרונות". לדבריו, מנגנון זה פעל גם הפעם.

מהתחקיר הראשוני של האירוע עלה כי ירי נ"מ (טק"א) נרחב ולא מדויק הוא שפגע במטוס הביון הרוסי מדגם איליושין 20 וגרם לנפילתו. בצה"ל הבהירו כי סוללות הנ"מ הסוריות ירו ללא הבחנה, ולא טרחו לוודא שאין מטוסים רוסיים באוויר. זאת ועוד: "כאשר צבא סוריה שיגר את הטילים שפגעו במטוס הרוסי, מטוסי חיל האוויר כבר היו בשטח ישראל". דובר צה"ל הדגיש כי "ישראל תעביר לממשלת רוסיה את כל המידע הנחוץ לבירור האירוע ולאישוש העובדות שעלו בתחקיר זה".

אתמול בבוקר תקף משרד ההגנה הרוסי בחריפות את ישראל, והאשים כי "פרובוקציה מכוונת" ו"פעולות לא אחראיות" מצידה הן שהביאו ליירוט המטוס הרוסי על ידי סוללות ההגנה האווירית של סוריה. דובר משרד ההגנה במוסקבה, איגור קונשנקוב, טען כי טייסי ה- F-16 הישראליים השתמשו במטוס האיליושין כפיתיון שימשוך אליו את טילי היירוט הסוריים ובכך להקל עליהם את ביצוע המתקפה האווירית. בנוסף, הרוסים טענו כי האזהרה על התקיפה הישראלית בסוריה הועברה אליהם דקה בלבד לפני תחילתה: "אין אפשרות שהצבא הישראלי לא ראה שהמטוס הרוסי היה בדרכו לבצע נחיתה". שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, שוחח בטלפון עם שר הביטחון אביגדור ליברמן ואמר לו כי האחריות הבלעדית ליירוט המטוס מוטלת על ישראל. לדבריו, "פעולותיו הבלתי אחראיות" של חיל האוויר הישראלי הביאו למותם של 15 אנשי צוות המטוס הרוסי. שויגו הבהיר כי פעולות אלו אינן תואמות את רוח השותפות הרוסית-ישראלית, וכי מוסקבה שומרת לעצמה את הזכות להגיב. בעקבות התקרית, הגיעה סגנית שגריר ישראל במוסקבה, קרן כהן-גת, לשיחת נזיפה במשרד החוץ הרוסי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסר אתמול תנחומים למשפחות החיילים הרוסים שנהרגו בתקרית המטוס. במסיבת עיתונאים שקיים במוסקבה עם נשיא הונגריה, ויקטור אורבן, אמר פוטין כי ישראל לא הפילה את המטוס, וכי "שורת תקלות טרגיות" הביאה להפלת המטוס. הוא הוסיף כי רוסיה תנקוט בצעדים להגן על כוחותיה בסוריה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אתמול אחרי הצהריים בטלפון עם פוטין. נתניהו הביע צער בשם מדינת ישראל על מותם של החיילים הרוסים בתקרית הפלת המטוס אך הבהיר כי האחריות להפלת המטוס מוטלת על סוריה. הוא ציין את החשיבות של המשך התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה, שהצליח למנוע אבידות רבות משני הצדדים בשלוש השנים האחרונות. ראש הממשלה הדגיש כי ישראל נחושה לבלום את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה ואת ניסיונותיה של איראן, שקוראת להשמדת ישראל, להעביר לחיזבאללה נשק קטלני נגד ישראל.

בהתאם להצעתו של נתניהו בשיחה עם פוטין, משלחת צה״ל בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף עמירם נורקין, תצא מחר בשעות הבוקר למוסקבה. מפקד חיל האוויר והמשלחת ימסרו לרוסים את פרטי התחקיר שערך צה"ל בנוגע להפלת המטוס הרוסי. המשלחת תציג גם את המשך הנסיונות האיראניים להעברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחזבאללה ולהתבססות בסוריה. דובר צה"ל מסר כי אל מפקד חיל האוויר יצטרפו ראש חטיבת קשרי החוץ של צה"ל, תת-אלוף ארז מייזל, וכן קצינים נוספים מאגף המודיעין, חיל האוויר ואגף המבצעים.

(עודכן: 22:38)

תגיות:ולדימיר פוטיןסוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה